Harley någon??

Martin H

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
I byn
Hoj
det blev brinnande mos
Halloj...

Ska hjälpa en kille med hans HD, en softail -93.
Hojen går endast på choken!!!
Har stått stilla i ett par år, har rullat en 1400 mil ca.

Detta är gjort:
Isärplockad förgasare inkl. ultraljudtvätt (eller va fan de heter)
nya packningar i insug vid topparna o nya i acc-pumpen.
Stiften e kanon ( bosch platina )

JAG misstänkte packningarna eftersom den stått ett bra tag o de har en tendens att torka......men så var ej fallet.
Startar bra på choken, "nyser" en aning med jämna mellanrum.

Mikuni orginal fugge.

Då jag själv har kört HD (såld nu) så lade jag märke till att fler gjorde det här med, så om någon har nån info. angående detta problem skulle man ju uppskatta lite hjälp:tummenupp


Mvh Martin
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
hej om den bara starter på choken o sen dör när du tryckar in den så får den ingen soppa äntan är där stop i kranen eller så är förgasseren inte ordentligt rengjort men att den nysar tydar på förgassaren utgår ifrån att tändningen står som den gjorde innan när hojen gick ni får på ultra tvätten igen kan vära klurigt få hål på dom små kanalarna. skoj med en 93a har själv en fxr lowrider ifrån 93
 

Martin H

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
I byn
Hoj
det blev brinnande mos
tändningen är inte ändrad på nåt vis, grejen är att förgasaren har varit isär 2 gånger nu och samma fenomen står kvar:
Trycker man in choken så dör den.

Men.....bara att le o plocka isär den igen - måste ju vara där problemet ligger tycker man.
(vill tillägga att även membranet "trotteln" är utbytt med).

Tackar för snabba svar, nån som har fler idéer så bara ös på:yoparty

Mvh
 

Dark_Messenger

Guest
Skulle tippa på att det är stopp nånstans om den endast går på choke. Att den nyser är normalt. Kolla bränsletillförseln. Stopp någonstans??
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Hade precis samma sak på min minikinaskitcross. Den nös precis som du sa, och den funkar endast på choken. Men efter en lång varmkörning och försiktig övergång till vanligt läge, alltså utan choke, så funkar den kanon! Har den stått länge kan det även vara pissig soppa.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
om den stått länge med bensin i föggen kan du ha fått en kristallisk beläggning på insidan som kan ha täppt igen "gångarna" och sådär och den kan vara svår att bli av med så... kanske därför det inte blir bättre av era rengöringar liksom, det tar helt enkelt inte bra nog. du får helt enkelt se till att det är fritt flöde genom hela förgasaren på nåt sätt... nån som vet hur man blir av med "bensinkristaller"?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gissar fortfarande förgasaren jag med, om det vore kranen som var "huvudmunstycke" skulle den inte gå på choken heller.

Men det skadar ju inte att blåsa ren kranen bakvägen IAF.

Prova att mata fuggen med ny ren soppa från en flaska med slang.

Får du den till att varva upp när du chokar den så kan du ju prova att slå handen för förgasaren ett par gånger medans den varvar, det brukar kunna suga lös skit i kanaler på fuggen.

Ni provstartar väl inte utan luftfilter?
Det skulle kunna vara så att orginalfiltret ger så pass motstånd att det fungerar som en choke när det är monterat, alltså går den bara med choke när det är demonterat?

Vacumfuggar funkar ju jävligt kass utan filter!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Eftersom du har ultraljudstvättat så får man ju förmoda att det inte är igensatt tomgångskrets? Har du kollat flöttörhöjden? Jag har för mig att högfarts- och ckokekretsen hämtar sitt bränsle längre ner i koppen än tomgångskretsen gör.

Om man förutsätter att gummitätningarna mellan insug och toppar samt mellan insug och förgasare är täta (eftersom du säger att du bytt dem), så kan det forfaranade vara en sugläcka i vacuumslangen till den sk VOES-kontakten. Kolla den!

Leta gärna efter sugläckor mha startgas.

Står luftskruven rätt?

Har du tagit kompprov?

Mvh
J
 
Last edited:

Martin H

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
I byn
Hoj
det blev brinnande mos
the problem is löst...

När jag fick hem hojen så var fugge nerplockad och ultraljudstvättad 1 gång + ytterligare sönderplockad o rengjord en gång.
Så jag ansåg att detta inte skulle vara problemet (då jag känner killen som gjort det och han är en duktig mekaniker).
Han hade även bytt membran + renoverat acc-pumpen.

Jag böt insugspackningarna (ett ljuvligt jobb) o den gick fortfarande inte:confused: .

Efter ett par svar härifrån så masade jag mig ut i garaget mitt i natten o börjar felsökning - vakumslang var hel,reagerade direkt på startgas o.s.v.
Plockade av fuggen o hittade problemet, ser nu i efterhand att det kommit in fler tips o trix.

Jörgen ! du hade rätt - igensatt tomgångskrets nåt så in i h.....e!
tog mig ca 30 min och rengöra + borra munstycke lite.
Liksom du sa så borde detta inte vara felet med tanke på ultraljudstvätten, men lagen om all jävlighet var starkare idag.

Nu spinner den som en katt och jag har mekat färdigt för idag kvart över 4!

Tack för alla tips o intresse - hoppas denna tråd kan hjälpa någon annan då jag skrev ut vad felet var denna gången.


Mvh Martin

Godnatt
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top