Harley någon??

Martin H

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
I byn
Hoj
det blev brinnande mos
Halloj...

Ska hjälpa en kille med hans HD, en softail -93.
Hojen går endast på choken!!!
Har stått stilla i ett par år, har rullat en 1400 mil ca.

Detta är gjort:
Isärplockad förgasare inkl. ultraljudtvätt (eller va fan de heter)
nya packningar i insug vid topparna o nya i acc-pumpen.
Stiften e kanon ( bosch platina )

JAG misstänkte packningarna eftersom den stått ett bra tag o de har en tendens att torka......men så var ej fallet.
Startar bra på choken, "nyser" en aning med jämna mellanrum.

Mikuni orginal fugge.

Då jag själv har kört HD (såld nu) så lade jag märke till att fler gjorde det här med, så om någon har nån info. angående detta problem skulle man ju uppskatta lite hjälp:tummenupp


Mvh Martin
 
hej om den bara starter på choken o sen dör när du tryckar in den så får den ingen soppa äntan är där stop i kranen eller så är förgasseren inte ordentligt rengjort men att den nysar tydar på förgassaren utgår ifrån att tändningen står som den gjorde innan när hojen gick ni får på ultra tvätten igen kan vära klurigt få hål på dom små kanalarna. skoj med en 93a har själv en fxr lowrider ifrån 93
 
tändningen är inte ändrad på nåt vis, grejen är att förgasaren har varit isär 2 gånger nu och samma fenomen står kvar:
Trycker man in choken så dör den.

Men.....bara att le o plocka isär den igen - måste ju vara där problemet ligger tycker man.
(vill tillägga att även membranet "trotteln" är utbytt med).

Tackar för snabba svar, nån som har fler idéer så bara ös på:yoparty

Mvh
 
Skulle tippa på att det är stopp nånstans om den endast går på choke. Att den nyser är normalt. Kolla bränsletillförseln. Stopp någonstans??
 
Hade precis samma sak på min minikinaskitcross. Den nös precis som du sa, och den funkar endast på choken. Men efter en lång varmkörning och försiktig övergång till vanligt läge, alltså utan choke, så funkar den kanon! Har den stått länge kan det även vara pissig soppa.
 
om den stått länge med bensin i föggen kan du ha fått en kristallisk beläggning på insidan som kan ha täppt igen "gångarna" och sådär och den kan vara svår att bli av med så... kanske därför det inte blir bättre av era rengöringar liksom, det tar helt enkelt inte bra nog. du får helt enkelt se till att det är fritt flöde genom hela förgasaren på nåt sätt... nån som vet hur man blir av med "bensinkristaller"?
 
Jag gissar fortfarande förgasaren jag med, om det vore kranen som var "huvudmunstycke" skulle den inte gå på choken heller.

Men det skadar ju inte att blåsa ren kranen bakvägen IAF.

Prova att mata fuggen med ny ren soppa från en flaska med slang.

Får du den till att varva upp när du chokar den så kan du ju prova att slå handen för förgasaren ett par gånger medans den varvar, det brukar kunna suga lös skit i kanaler på fuggen.

Ni provstartar väl inte utan luftfilter?
Det skulle kunna vara så att orginalfiltret ger så pass motstånd att det fungerar som en choke när det är monterat, alltså går den bara med choke när det är demonterat?

Vacumfuggar funkar ju jävligt kass utan filter!
 
Hej
Eftersom du har ultraljudstvättat så får man ju förmoda att det inte är igensatt tomgångskrets? Har du kollat flöttörhöjden? Jag har för mig att högfarts- och ckokekretsen hämtar sitt bränsle längre ner i koppen än tomgångskretsen gör.

Om man förutsätter att gummitätningarna mellan insug och toppar samt mellan insug och förgasare är täta (eftersom du säger att du bytt dem), så kan det forfaranade vara en sugläcka i vacuumslangen till den sk VOES-kontakten. Kolla den!

Leta gärna efter sugläckor mha startgas.

Står luftskruven rätt?

Har du tagit kompprov?

Mvh
J
 
Last edited:
the problem is löst...

När jag fick hem hojen så var fugge nerplockad och ultraljudstvättad 1 gång + ytterligare sönderplockad o rengjord en gång.
Så jag ansåg att detta inte skulle vara problemet (då jag känner killen som gjort det och han är en duktig mekaniker).
Han hade även bytt membran + renoverat acc-pumpen.

Jag böt insugspackningarna (ett ljuvligt jobb) o den gick fortfarande inte:confused: .

Efter ett par svar härifrån så masade jag mig ut i garaget mitt i natten o börjar felsökning - vakumslang var hel,reagerade direkt på startgas o.s.v.
Plockade av fuggen o hittade problemet, ser nu i efterhand att det kommit in fler tips o trix.

Jörgen ! du hade rätt - igensatt tomgångskrets nåt så in i h.....e!
tog mig ca 30 min och rengöra + borra munstycke lite.
Liksom du sa så borde detta inte vara felet med tanke på ultraljudstvätten, men lagen om all jävlighet var starkare idag.

Nu spinner den som en katt och jag har mekat färdigt för idag kvart över 4!

Tack för alla tips o intresse - hoppas denna tråd kan hjälpa någon annan då jag skrev ut vad felet var denna gången.


Mvh Martin

Godnatt
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top