Harald Bartol = hjälte.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
SKönt med en sanningsägare i MotoGP. Hela den nya 600 klassen verkar ju vara mer eller mindre ett skämt baserat på de regelförslag som har presenterats.

“The rules are complete and utter nonsense. I’d like to develop a race engine, not some… well I don’t even have a name for it, so we will not be entering.”


“This is not racing and I knew we were heading to a mono cup or whatever. Why should we spend money and develop a new engine when the rules mean you can buy a better one in the shops? The new class is nonsense. Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Ducati, Aprilia and KTM is not interested in this class, so we know who is and who pushed, “

Från: http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/mcn/2008/December/1-7/dec0308-ktm-deny-600cc-interest/
 
Han verkar antyda mycket åt Honda där..

Men grundproblemet ligger inte på att det bara är Honda som visat intresse för den nya klassen.

Några av problemen är att man ändrat på några synsätt på racingen idag. Man tycker att man ska lyssna på dom som kör och har team. Förr satte man upp spelreglerna som dom tävlande fick rätta sig efter. Ett mera neutralt sätt. Nu vill man mera "lyssna" och ändra så fort nån tycker man ska ändra nått. Vilket blir att man får ändra sig mera ofta och det blir mera riktat då den som skriker mest får mest. Sen har man också ändrat syn på att gå från att vara sportsligt till att mera försöka leverera en underhållning.

När det gäller intresse för andra klasser än MotoGP så är det just MotoGP-teamen som ligger på nu och vill ha mera uppmärksamhet till MotoGP klassen. Dom som faktiskt bett om att man ska tona ner dom övriga klasserna i GP. Dom hade nog helst sett till att det bara blir MotoGP kvar. Är där intresset ligger nu = noll intresse för mer än sig själva. Dom som tycker dom andra GP- klasserna tar för mycket uppmärksamhet och pengar ifrån MotoGP teamen. En "billig" enhetsklass som inte snor deras sponsorer eller uppmärksamhet är perfekt för dem.

När DORNA tog över rättigheterna 1992 så skrev dom under på att dom var skylldiga att ha kvar alla dom 3st VM klasserna. Så tror inte man kan göra om dom till supportklasser. Men man vet inte nu när dom ändrar så pass mycket nu..
 
Last edited:
Tycker upplägget med mindre klasser är det som skolar förarna i motogp till de stjärnor de är idag.
Orkar man heller inte följa 30 olika nationella serier när EM-serien dog så är det ganska svårt att få koll på vilka förare som kommer uppåt också.

Men jag håller med Bartol, standardmotor och nya reglementet är ett skämt för gp-racing. Finns ju andra sätt att hålla ner kostnaderna på även om man byter till fyrtakt.
 
Japp, pengar är bara skit. Mo money, mo problemz. Kapitalism är inte den slutgiltiga lösningen på världens alla ekonomiska problem, tvärtom fungerar den riktigt uselt i vissa falla, som i detta. :tummenner
 
Hos gode farbror Bartol står tiden garanterat still, fast han är säkert för många dock en ovärderlig 2t ikon/gud för sina starka insatser o meriter under årens lopp..

Bartol är även känd för sin "moderna" syn på hur Nicky ska ta sig till en MGP titel :rolleyes:

"If Nicky Hayden had started his road racing career on such a motorcycle, he wouldn’t have the problems that he’s got now. Superbike racing just doesn’t get you where you need to be for grand prix racing" - Harald Bartol.

:)
 
"If Nicky Hayden had started his road racing career on such a motorcycle, he wouldn’t have the problems that he’s got now. Superbike racing just doesn’t get you where you need to be for grand prix racing" - Harald Bartol.

:)
Nej, att vinna VM måste anses som ett fiasko.
 
Det verkar ju logiskt att ta bort en klass som lockar såväl fans och sponsorer för att ersätta det med en tämligen ointressant std-klass...:huvet

Varför inte göra det obligatoriskt med stötstänger också om man ändå ska vrida tillbaka utvecklingen :tummenupp
 
Vad är det för fel på stötstänger?
Nascar har haft 70 olika förare på gridden i år. Fler olika race-vinnare än vad det finns förare i MotoGP.
Nu gillar jag iofs. inte Nascar, men jag kan bara drömma om en så jämn racing samt full start-grid för MotoGP. Trots reglemente och stötstänger alltså.
 
Tycker det är ett väldigt konstigt reglemente man kommit fram till, standard600 i ett fritt chassi. Men när man bestämmer hur motorn ska se ut så blir det ju inte så stora skillnader man kan göra med chassit heller.
Två-cylindrigt, 400-500cc och kontrollerad elektronik och kanske lite andra regler för att hålla ner kostnaderna istället. Då är det fortsatt gp-racing med tillverkare av både motorer och chassin.
Dessutom lär man ju kunna återanvända mycket av det man utvecklat för den stora klassen även om man kapar ett par cyllar..
 
Tycker det är ett väldigt konstigt reglemente man kommit fram till, standard600 i ett fritt chassi. Men när man bestämmer hur motorn ska se ut så blir det ju inte så stora skillnader man kan göra med chassit heller.
Två-cylindrigt, 400-500cc och kontrollerad elektronik och kanske lite andra regler för att hålla ner kostnaderna istället. Då är det fortsatt gp-racing med tillverkare av både motorer och chassin.
Dessutom lär man ju kunna återanvända mycket av det man utvecklat för den stora klassen även om man kapar ett par cyllar..

Problemet som jag ser det är att man försöker begränsa kostnaden genom tekniska begränsningar. I slutändan kommer det ju ändå bli den som har mest pengar som får den mest utvecklade hojen med den bästa föraren, oavsett om motorn är samma för alla. Om man istället sätter en ekonomisk gräns och sätter punkt där har man ju löst alla problem. Säg att ett 125cc team får kosta max 20 miljoner/år, ett 250cc 40 miljoner och ett MotoGp 100 miljoner (eller vilka siffror som nu skulle kännas rimliga) men de tekniska lösningarna är fria.

Möjligen kan det vara ett problem att varje team då måste redovisa alla kostnader men kostnaden för en revisor i det här sammanhanget kan ju inte vara mycket mer än kaffepengar.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top