Har vi det lite lyxigare i skåne?

du menar att ingen förstod varandra på något håll i kommunikationen eller ??? :va

då e de ju lyckat !!

det är så man lyckas i affärer :tummenupp

Nejnej, dom förstod mig!


Edit: Det första jag får höra när jag kommer till Ekdahls (terminal i hamnen) är i 9 fall av 10 "Tjenare lappen!"
 
Nu var det inte vagnskadan jag tänkte på utan trafikförsäkringen, du vet den som täcker upp personskador och skador på annans egendom.

Om en racehoj kanar omkull och tar med sig en försäkrad så kommer nog inte bolaget för den försäkrade vilja betala för personskador och racehojen har ingen som täcker det.
Framför allt inte om det skulle bli allvarliga skador med långt inkomstbortfall.
Visst finns det personförsäkringar men alla har inte det.

Därav att jag ogillar blandning.
Fast, det är ju samma grej för oss med racehojar också, vi har ju inga försäkringar som gäller om vi blir påkörda av varandra, om det inte är en riktig licensträning vill säga, men då krävs det ju träningsledare mm, dvs vanliga bandagar brukar det inte gälla på. Om man inte tecknar egen "privat" olycksfallsförsäkring.
 
Fast, det är ju samma grej för oss med racehojar också, vi har ju inga försäkringar som gäller om vi blir påkörda av varandra, om det inte är en riktig licensträning vill säga, men då krävs det ju träningsledare mm, dvs vanliga bandagar brukar det inte gälla på. Om man inte tecknar egen "privat" olycksfallsförsäkring.
Sant, men då är alla raceförare införstådda med det.
Om det cirkulerar en oförsäkrad racehoj bland gatåkare så tror jag inte att gatåkarna är införstådda med det.
 
Ponera att en oförsäkrad hoj i en gatgrupp orsakar en vurpa för en annan hoj och den föraren blir invalidiserad. Vem blir rökt av försäkringsbolaget, den som orsakade eller den skadade?
 
Du kan åka med banåkning :)

Tack för tipset, var inne på sidan härom dagen men hitta inga körningar. Men d kan ju bero på att där inte fanns fler i år:tummenupp

Men räkna med att vi ses nästa år om du e på dom flesta körningarna:D

Nackdelen är ju däremot att ni pratar danska.



;)

Vet inte hur ni kör i Piteå:va, men vi kör inte runt o pratar när vi e ute på banan:tuttar :krama

Det heter inte skåne det heter nord Tyskland

Säger han som heter NASSE!!!:tungan

Fel, det heter Öst-Danmark.
Annars så har ni det för bra med bankörningar låter det som.

Avis för att vi har billigare spri här nere?:D:krama

Sant, men då är alla raceförare införstådda med det.
Om det cirkulerar en oförsäkrad racehoj bland gatåkare så tror jag inte att gatåkarna är införstådda med det.

Har inte varit några problem med SSEMSE hittills vad jag vet. Här e det nog 50/50 blandat i mellan + snabb grupp. bara race i snabbast.
Men jag kan förstå din oro, samtidigt så fungerar d väldigt bra för oss:tummenupp
 
Last edited:
Ponera att en oförsäkrad hoj i en gatgrupp orsakar en vurpa för en annan hoj och den föraren blir invalidiserad. Vem blir rökt av försäkringsbolaget, den som orsakade eller den skadade?

Han som sitter i rullstolen e rökt...:näsblod

Det gäller och ha en person försäkring om du inte kör försäkrad hoj.
Finns försäkring för utövare av extrem sporter.
En bekant som kör speedway har tex en försäkring som ger han 3000:- per DYGN han tillbringar på sjukhus till följd av en olycka.
Som jag har fattat det så ingår försäkring om du löser en licens.

Tycker lite att det är upp till var och en att se till att man är rätt försäkrad när man ger sig ut på bana.
Det e ju inte som på gata med företräde, höger regel osv.
Vad som helst kan hända på bana, d ska man vara medveten om:tummenupp
 
Nu var det inte vagnskadan jag tänkte på utan trafikförsäkringen, du vet den som täcker upp personskador och skador på annans egendom.

Om en racehoj kanar omkull och tar med sig en försäkrad så kommer nog inte bolaget för den försäkrade vilja betala för personskador och racehojen har ingen som täcker det.
Framför allt inte om det skulle bli allvarliga skador med långt inkomstbortfall.
Visst finns det personförsäkringar men alla har inte det.

Därav att jag ogillar blandning.

Bara lite nyfiken.
VET du att trafikförsäkringen gäller vid en ev. olycka på inhägnat område OM man inte blandar oregistrerade hojar med registrerade?

Jag har nämligen försökt få ett vettigt svar från Sveriges samtliga försäkringsbolag och det brukar mest bli lite vagt mummel och "det beror på"

Som vid alla extremsporter gäller det att se över sitt försäkringsskydd.

Tyvärr har många bolag lagt in en restriktion mot just vissa extremsporter, däribland MC-körning på inhägnat område.

Är man osäker så ring till försäkringsbolaget där man har sin försäkring och be om ett tydligt svar. Står i försäkringsvillkoren men de är inte helt lättolkade alla gånger.

Har själv två olycksfallsförsäkringar som täcker MC-körning på bana.
Oftast är de kollektiva försäkringarna via arbetsgivare/fack bättre då de mer frekvent tillåter extremsporter.
 
Last edited:
VET du att trafikförsäkringen gäller vid en ev. olycka på inhägnat område OM man inte blandar oregistrerade hojar med registrerade?

Jag har nämligen försökt få ett vettigt svar från Sveriges samtliga försäkringsbolag och det brukar mest bli lite vagt mummel och "det beror på"

Enligt SMC så måste alla hojar ha trafikförsäkring vid kurserna. Enbart för att FB godkänner att försäkringen gäller där.
Nu är inte bandagar och kurser samma sak.
Men jag vet att Folksam säger att deras försäkring inte täcker en vanlig bandag.
Men om du har bara hojar från Bilsport&mc som har försäkring som täcker och en oförsäkrad i samma grupp. Varför utsätta de försäkrade för den risken.
Däremot så finns inget prejudikat som provat om de får friskriva sig från trafikförsäkringen.
 
Enligt SMC så måste alla hojar ha trafikförsäkring vid kurserna. Enbart för att FB godkänner att försäkringen gäller där.
Nu är inte bandagar och kurser samma sak.
Men jag vet att Folksam säger att deras försäkring inte täcker en vanlig bandag.
Men om du har bara hojar från Bilsport&mc som har försäkring som täcker och en oförsäkrad i samma grupp. Varför utsätta de försäkrade för den risken.
Däremot så finns inget prejudikat som provat om de får friskriva sig från trafikförsäkringen.

Det är just där det stora problemet är. Att det inte varit uppe i domstol så man får det svart på vitt.
Vet att SMC påstår att alla bolag gått med på att trafikförsäkringen ska gälla men när jag frågade var det 2 bolag som lite svävande svarade att "det beror på". Men det kan ju naturligtvis vara just den personens uppfattning/ev. okunskap om vad SMC är.

Inom SSEMSE valde vi att ändra grupperna till att bli homogena hastighetsmässigt istället för att dela in i oreggad/reggad.
Detta just p.g.a. att ingen kunde säga att försäkringen gäller eller inte.
Detta är vi tydliga att gå ut med så alla som väljer att köra med oss hoppas jag är införstådda med det.
Jag tycker våra körningar flyter på bra då man slipper de mest extrema hastighetsskillnader som vi kunde ha ibland, framförallt i den dåvarande licensgruppen.


Och för att svara på trådstartarens fråga.
Självklart har vi det lite lyxigare :yoparty :D
 
Det är just där det stora problemet är. Att det inte varit uppe i domstol så man får det svart på vitt.
Vet att SMC påstår att alla bolag gått med på att trafikförsäkringen ska gälla men när jag frågade var det 2 bolag som lite svävande svarade att "det beror på". Men det kan ju naturligtvis vara just den personens uppfattning/ev. okunskap om vad SMC är.
Bolagen är nog livrädda för att det ska hamna i domstol, så dom betalar nog bara för att folk ska vara tysta/fogsamma.

Att du fick annorlunda svar än SMC beror nog på att du ringde kundtjänst och SMC tog kontakt lite längre in i organisationen :) Kundtjänstmupparna har ju inte alltid stenkoll på vad som gäller. Jag har tex blivit utskälld för att jag ringde och störde dom(jag frågade om pris på mc-försäkring!) och fått veta att det troligen är ok att köra runt med en gipsad bil :D
 
Säkerhets- och trivselmässigt hade en indelning efter hastighet varit att föredra på alla bandagar. Att t.ex blanda en erfaren superbike förare med en 12 årig junior på en 125:a som platsar i grön grupp är ju inte optimalt på något sätt.
Superbike föraren blir störd av junioren och junioren blir rädd när SB passerar med en fartskillnad på 100 km/h
 
Nu var det inte vagnskadan jag tänkte på utan trafikförsäkringen, du vet den som täcker upp personskador och skador på annans egendom.

Om en racehoj kanar omkull och tar med sig en försäkrad så kommer nog inte bolaget för den försäkrade vilja betala för personskador och racehojen har ingen som täcker det.
Framför allt inte om det skulle bli allvarliga skador med långt inkomstbortfall.
Visst finns det personförsäkringar men alla har inte det.

Därav att jag ogillar blandning.

Vad jag vet så finns det inget bolag längre vars försäkring gäller överhuvudtaget på bana om det inte är en SMC-kurs.

Så se till att skaffa dig en olycksfallsförsäkring där extremsporter ingår så är biffen klar.:tummenupp
 
Bilsport och MC godkänner SMC-kurser OCH banåkning.

Ett tänkbart scenario om än ett tråkigt sådant:
En kille med racehoj utan försäkring orsakar en ordentlig skada på en förare med en försäkrad och reggad hoj.
Den skadades bolag ersätter allt som har med olyckan att göra och sen är de i sin fulla rätt att stämma/kräva vållande på det beloppet.
Det kan bli många miljoner att betala tillbaka........
Allt enligt en föreläsning i våras av en FB-kille från BoMC

Det är en orsak att inte blanda försäkrat och oförsäkrat i samma grupp.

Att det sen funkar kalasbra med hastighetsindelning säger jag inget om. Det brukar vara det som funkar bäst på åkdagarna. Det blir lugnast så för alla inblandade, både snabba och mindre snabba.

ang extremsportsförsäkring.
Inte alla bolag så låter folk under 25 teckna dem.
Jag betalar ca 300:- i månaden för min. Dyrt ja, men händer det mig något, så är min familj tryggad.
 
Ett tänkbart scenario om än ett tråkigt sådant:
En kille med racehoj utan försäkring orsakar en ordentlig skada på en förare med en försäkrad och reggad hoj.
Den skadades bolag ersätter allt som har med olyckan att göra och sen är de i sin fulla rätt att stämma/kräva vållande på det beloppet.
Det kan bli många miljoner att betala tillbaka........
Allt enligt en föreläsning i våras av en FB-kille från BoMC

Det är en orsak att inte blanda försäkrat och oförsäkrat i samma grupp.

Att det sen funkar kalasbra med hastighetsindelning säger jag inget om. Det brukar vara det som funkar bäst på åkdagarna. Det blir lugnast så för alla inblandade, både snabba och mindre snabba.

Med det sättet att reonera så kan det bli problem för deltagarna i oförsäkrade grupper. eftersom många hojar som körs där är "registrerade racehojar" som ena dagen körs på "raceträningar" och nästa dag på en SMC kurs i steg 4 eller av en instruktör.
 
Måste den vara besiktad osv också, eller får den ha körförbud men gällande trafikförsäkring?

Detta skulle jag också vilja ha svar på. Kan du luska reda på det!? När du gjort kan du väl vara lite småsöt och skicka ett pm till mig. :krama

ang extremsportsförsäkring.
Inte alla bolag så låter folk under 25 teckna dem.
Jag betalar ca 300:- i månaden för min. Dyrt ja, men händer det mig något, så är min familj tryggad.

Info om försäkringsbolag et c. önskas. Måste ordna med en vettig försäkring. :död
 
Har gått liscenskurs i år med Fiver som arrangör (btw mycket bra upplägg på den kursen med dem).

Man måste inte vara med i någon klubb, utan det räcker att vara medlem i smc som är svemoansluten.

Sen kommer jag lösa ut en tränings-bas licens kostar 1000 kr (lite osäker om det var för 1 år eller om den gäller i 5 år (kommer inte ihåg riktigt).

Men så dyrt behöver det inte bli ts.
 
Så se till att skaffa dig en olycksfallsförsäkring där extremsporter ingår så är biffen klar.:tummenupp
Inga problem, har haft det i många år.
Hoppas bara att alla bandagsarrangörer är riktigt övertydliga med att de tänker blanda oförsäkrade med försäkrade. Då kan alla tänkbara kunder ta ställning till om de vill och om de har det extra försäkringsskyddet.
Om det inte informeras så är det ganska nonchalant mot sina kunder.

Måste den vara besiktad osv också, eller får den ha körförbud men gällande trafikförsäkring?
Klippt från svmc.se
"Motorcykeln
skall vara registrerad, besiktigad, i trafik och försäkrad. Dock är det tillåtet att köra med "kraschkåpor" under förutsättning att registreringsskylt finns synligt monterad."
https://www2.svmc.se/kurser--school-?courseType=school&subType=all&courseId=238&apply=true
 
Last edited:
Detta skulle jag också vilja ha svar på. Kan du luska reda på det!? När du gjort kan du väl vara lite småsöt och skicka ett pm till mig. :krama
Svampe gav svaret nedan :)

Klippt från svmc.se
"Motorcykeln
skall vara registrerad, besiktigad, i trafik och försäkrad. Dock är det tillåtet att köra med "kraschkåpor" under förutsättning att registreringsskylt finns synligt monterad."
https://www2.svmc.se/kurser--school-?courseType=school&subType=all&courseId=238&apply=true
Ja titta, där stod det ju :tummenupp Trist dock, då kan man inte ställa på racemoppen och gå en kurs med den :(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top