Har vi bilförsäljare här? (toyota?)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjo! Nä, efter en massa letande efter småbil med kvalite i 150k-klassen så har jag valt... jo, en Toyota Rav 4... Konstigt va?

Jag har testkört Citroen C1 och C2, Toyotas smålbilar (yaris osv), även Ford fiesta 150 st ... de låter alldeles för mycket på motorvägen. Ska man pendla vill man ha det tyst och behagligt med komfort. Då är inte sådana småbilar att rekommendera.

Så, valt att byta till en annan billigare att köra Suv... en Rav 4. Testkörde en -06a idag o jag vill ha en sån, men så har vi standardproblemet... har inte råd :D Måste de kosta alltid precis över det man vill ta sig råd till? alltid?...

Någon här från Toyota som vet mycket om modellen? Är det någon modell bakåt i tiden som är lik 06an? Annars kan jag gärna köpa en 06a för priset av en 02 ... :tomten

kör redan en suv nu med V6, men den drar aldrig under litern. den här rav 4an drar typ 0.7.. sanslös skillnad. Iaf 0.4 liter a 5 kr milen. Så på 2000 mil om året så är det ju iaf 10000 kr i soppapengar. jisses.

//Ähdiht! Jag letar på auktioner m.m o såg just att en 02a precis gått iväg... så där man kan ju titta. Men vore skönare med en 06 :D

Swedie skrev:
2416454
...kör redan en suv nu med V6, men den drar aldrig under litern...

Men hur kör du männska? :D
I laglig fart drar min V8a under litern...

Lugn skrev:
2416487 Men hur kör du männska? :D
I laglig fart drar min V8a under litern...
ja, jag har fått ner den på 0.82, men då börjar jag känna mig alldeles för feminin i min körning... pendling 110 o så, nä inte under litern.

Swedie skrev:
2416454 har inte råd :D Måste de kosta alltid precis över det man vill ta sig råd till? alltid?...

Du har så jävla rätt så det är kusligt.:bow

Markus skrev:
2416583 Du borde helt klart spana in officiella RAV4-tråden, där finns både ris och ros (du kan ju glömma att få vara polare med valmers med en sådan kärra, det verkar ju rätt uppenbart).

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63972
Det här med ljudnivå vet jag inte om jag håller med om. Testkört flera bilar som sagt och iaf så var 2006 års Rav 4 väsentligt tystare än övriga. Visserligen hade den vägljud... men vilken bil har inte det?

Har jag rätt i att jag kan köpa en bil från tyskland utan att behöva momsa (25% på värdet) och tulla (4%) om den gått mer än 600 mil samt varit i bruk längre än 6 månader? Isåfall, är jag intresserad av att köpa från tyskland.

Vad är det i övrigt största problemet med att köpa bil från tyskland? Är det att man inte får garantier / service eller liknande gjorda i Sverige? eller?

Last edited:
Kolla Danmark Swedie, nya Toyotabilar ska vara hyffsat billiga där enligt rykten.

Alltså det man kan göra är olagligt men ganska vanligt:
Man ser till att bilen köps utan moms i tyskland med förespeglingen att man istället ska betala moms i sverige, helt lagligt förutsatt att man betalar in momsen (vilket så klart ingen någonsin gjort, eftersom momsen i Tyskland är 16% och i Sverige 25%). Alltså får du 16% "rabatt" förutsatt att du är beredd att begå ett grovt skattebrott, men man gör det inte själv utan det finns firmor som gör det åt en för en viss summa. Sedan kursar de bolaget och bolaget blir skyldigt momsen, inte du.

Sammantaget är det alltså en riktigt dålig idé. :)

Swedie skrev:
2416454
kör redan en suv nu med V6, men den drar aldrig under litern. den här rav 4an drar typ 0.7.. sanslös skillnad. Iaf 0.4 liter a 5 kr milen. Så på 2000 mil om året så är det ju iaf 10000 kr i soppapengar. jisses.

Swedie. Du är den mest oekonomiske bilköpare jag vet...

Istället för att ljuga för dig själv om att den och den blir billigare, så ska du bara säga en orsak till att byta bil... För att du VILL!:tummenupp

Samma sak med all form av sporthojsägande. Det går ALDRIG ihop ekonomiskt, och det är näst intill omöjligt att motivera varför man gör det, utan att ljuga för sig själv...

Så nu. Gå och köp exakt den kärra du vill ha, och skit i förbrukningen!

Edit: Har för mig att den snygga RAV4,an kom -06. Innan var det den vanliga köttbullskärran.

Annars så köper du en Audi A4 Tdi omkring -98 och kör billigt.

juha01 skrev:
2417235 Swedie. Du är den mest oekonomiske bilköpare jag vet...

Istället för att ljuga för dig själv om att den och den blir billigare, så ska du bara säga en orsak till att byta bil... För att du VILL!:tummenupp

Samma sak med all form av sporthojsägande. Det går ALDRIG ihop ekonomiskt, och det är näst intill omöjligt att motivera varför man gör det, utan att ljuga för sig själv...

Så nu. Gå och köp exakt den kärra du vill ha, och skit i förbrukningen!

Edit: Har för mig att den snygga RAV4,an kom -06. Innan var det den vanliga köttbullskärran.

Annars så köper du en Audi A4 Tdi omkring -98 och kör billigt.

Här håller jag med, du är fruktansvärt oekonomisk Swedie! Du kan få köpa en Skoda Octavia kombi tdi för en billig penning istället, den körde jag på 0.47l/mil i landsvägsfart. Pendling i 110km/h+ borde inte ligga över 0.6l/mil. Och du åker riktigt skönt i en sådan också, all nödvändig utrustning och givetvis automatlåda (finns det andra alternativ?)
Annars köper du nån av mina gamla bilar och åker billigt men inte lika bra :) Då har du ju råd att köpa tjejen en riktig hoj istället :D
Eller en Seat Leon 03:a som går att köra på ca 0.65l/mil...
Enda nackdelen är att de är vita eller röda allihopa :(

Dee_cati skrev:
2417254 Här håller jag med, du är fruktansvärt oekonomisk Swedie! Du kan få köpa en Skoda Octavia kombi tdi för en billig penning istället, den körde jag på 0.47l/mil i landsvägsfart.

Men Swedie vill byta bil, och då hjälper inte fakta.:pannkyss

Bränsleförbrukningen, eller rättare sagt skillnaden i den, är den minsta utgiften i ett bilägande. RAV4,ans däck kostar säkert 5000:- mer än en skodas...

Exempel enligt konsumentverkets bilkalkyl:

Audi A4 1.9 TDI 1997
Årlig körsträcka, mil: 2000 / Innehavstid, år: 2 / Inköpspris: 69400 / Dieselförbrukning l/100 km: 5,3 / Dieselpris kr/liter: 11,59
UTGIFTER Kr/år
Värdeminskning 12 800
Skatt, besiktning 5 490
Försäkring 11 300
Bränsle 12 290
Reparationer, service mm 9 650
Däck 2 480
Parkering 0
Övrigt 0

Totalt kr/år 54 000
Kr/månad 4 500
Kr/mil 27

Toyota RAV4 2.0 2006
Årlig körsträcka, mil: 2000 / Innehavstid, år: 2 / Inköpspris: 231000 / Bensinförbrukning l/100 km: 8,8 / Bensinpris kr/liter: 12,49
UTGIFTER Kr/år
Värdeminskning 43 850
Skatt, besiktning 2 000
Försäkring 9 500
Bränsle 21 980
Reparationer, service mm 3 020
Däck 2 610
Parkering 0
Övrigt 0

Totalt kr/år 83 000
Kr/månad 6 910
Kr/mil 41

En skillnad på 30.000:-/år :mattias

Lugn skrev:
2417396 Som man inte helt oväntat finner i värdeminskningen.

Och då är inte kapitalkostnaden inräknad ens!

29000:- i räntekostnad på RAV4
8940:- för Audin...

Beräknat på 20% kontant och 80% finansierat via SEB, 60 månaders avbet.

Ja, det är ju värdeminskningen som är trist. Det blir köp först om 3 veckor som bäst, efter det att sista RR-tävlingen gått. Då kan jag sälja den SUVen jag har. Måste ha den för att dra runt det stora släpet jag har. Tills dess kanske det finns en begagnad 06 rav4, så slipper man värdeminskningen. Därefter är ägandekostnaden nog densamma som Audi A4an du nämnde iaf.

Det som känns som skillnad vid pendling är bensinkostnaden vid tankning.

Swedie skrev:
2417697 Ja, det är ju värdeminskningen som är trist. Det blir köp först om 3 veckor som bäst, efter det att sista RR-tävlingen gått. Då kan jag sälja den SUVen jag har. Måste ha den för att dra runt det stora släpet jag har. Tills dess kanske det finns en begagnad 06 rav4, så slipper man värdeminskningen. Därefter är ägandekostnaden nog densamma som Audi A4an du nämnde iaf.

Försök att hitta en bil som är äldre än tre år. Det är den "magiska" gränsen när en bil har gjort den största minskningen, typ halva bilens nypris är redan borta.

Sedan så är alla Toyotor underbara köp när man tittar på driftsäkerhet! Det bådar även för låga ägandekostnader. Inga 12000:- utgifter för att fixa lite elfel modell Land Rover/Peugeot osv.

Toyota is da shit i kvalitet!

Kolla på "Widebody"-modellerna omkring -01. Ligger omkring 100-115k.

Swedie skrev:
2417697 Det som känns som skillnad vid pendling är bensinkostnaden vid tankning.

Jo, det känns så eftersom man står där och hostar upp slantar några ggr i månaden. I verkligheten är det en sak som 17"-18" däck istället för 14"-15" som gör en stooor skillnad. Lågprofilen kostar 2-3 gånger mer och håller 1000-1500 mil istället för 3000-4000 mil...

Skillnaden i pengar blir ungefär 15-20k på 4000 mil! ca 3-4 kronor/mil!

Last edited:
Innebär 2006 års RAV4 den nya modellen eller den som utgick under året? Kan tänka mig att det skiljer fett med kupébuller mellan modellerna, eftersom det var den enda (?) tunga biljournalistkritiken som riktades mot den utgående modellen.

Swedie skrev:
2416454

//Ähdiht! Jag letar på auktioner m.m o såg just att en 02a precis gått iväg... så där man kan ju titta. Men vore skönare med en 06 :D

Åkte en Santa fe igår och den var riktigt trevlig att åka i, provkört den?

Tror inte dom står så högt:rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...