Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Att om du kör riktning rakt fram så snurrar hjulet åt alla riktningar.
Jag vet bara ett ställe där det snurrar i alla riktningar samtidigt. Och det sitter inte på min motorcykel men...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Att om du kör riktning rakt fram så snurrar hjulet åt alla riktningar.
Jag vet bara ett ställe där det snurrar i alla riktningar samtidigt. Och det sitter inte på min motorcykel men...
...vad snurrar åt alla håll som du vet om ?
Ledtråd: Eventuellt sitter det på din hoj ibland.
Men för att återgå till originalfrågan: Kör du österut eller västerut, och på norra eller södra halvklotet?
Skämt åsido, lär bara märkas när man tomvarvar frikopplat. Annars så överförs kraften till kedjan och momentet blir kring bakaxeln istället. Så länge du inte har stora accelerationer på ingående delar så lär du inte få något moment alls på motorcykeln förutom där du har drivhjulet i kontakt med backen.
Så länge man kör österut på norra halvklotet, vill säga. Och har färsk sommarluft i däcken.
Nej, kraft och motkraft. Det blir en motsatt kraft på motorblocket som i sin tur vrider chassit.
Du har alldeles rätt i att en kraft alltid har en motkraft. Ta den tanken ett steg vidare. Om motorn vrider ramen, vilken motkraft hindrar då motorn från att vrida sig åt andra hållet?
Om du hänger upp en motorcykel helt fritt, utan markkontakt, kan du då få den att rotera på sin upphängning utan att accelerera någon komponent?
Svaret är givetvis nej.
Om du frilägger hela motorcykeln blir det ganska lätt att se att du inte kan få den att rotera på något sätt alls förutom genom att skicka ner en kraft i backen*.
Enda alternativet är, som jag skrev, att accelerera delar i motorn. Det blir brutala accelerationer för märkbara krafter, eftersom det är små massor. Ergo, det kommer bara att märkas om du tomgasar frikopplat. I alla andra fall är accelerationerna för små. Om du nu inte hittar en hoj med ett svänghjul på 20 kg... eller roterande stjärnmotor**.
*) Anta att det går så sakta att vi kan strunta i aerodynamiken/luftkrafterna, och att styrryckaren är avplockad alternativt hotad med tutlurning om han vågar röra en fena.
**) Farkoster med roterande stjärnmotor (d v s gaaamla flygplan) kan faktiskt stå och gunga rätt fräckt på fjädringen när man drar på.
Sätter man in en sån på tvären i en hoj, då börjar jag kunna tro att man faktiskt skulle märka av lite gung vid kraftig acceleration.![]()
Du har alldeles rätt i att en kraft alltid har en motkraft. Ta den tanken ett steg vidare. Om motorn vrider ramen, vilken motkraft hindrar då motorn från att vrida sig åt andra hållet?
Om du hänger upp en motorcykel helt fritt, utan markkontakt, kan du då få den att rotera på sin upphängning utan att accelerera någon komponent?
Svaret är givetvis nej.
Om du frilägger hela motorcykeln blir det ganska lätt att se att du inte kan få den att rotera på något sätt alls förutom genom att skicka ner en kraft i backen*.
Enda alternativet är, som jag skrev, att accelerera delar i motorn. Det blir brutala accelerationer för märkbara krafter, eftersom det är små massor. Ergo, det kommer bara att märkas om du tomgasar frikopplat. I alla andra fall är accelerationerna för små. Om du nu inte hittar en hoj med ett svänghjul på 20 kg... eller roterande stjärnmotor**.
*) Anta att det går så sakta att vi kan strunta i aerodynamiken/luftkrafterna, och att styrryckaren är avplockad alternativt hotad med tutlurning om han vågar röra en fena.
**) Farkoster med roterande stjärnmotor (d v s gaaamla flygplan) kan faktiskt stå och gunga rätt fräckt på fjädringen när man drar på.
Fast den vridande kraften som vevaxeln överför till chassiet är ju inte gyrokraften... Sluta prata som bönder.
edit: öh det var kanske inte gyro det pratades om, går och lägger mig...
Fast det vridmomentet vevaxeln överför till hojen märks ju inte ens när man varvar motorn stillaståendes.
:natti
![]()
Vad tror du om den här konstruktionen då...![]()
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |