Har upptäkt tjusningen med hoj

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tills i lördags hade jag bara kört hoj i körskola/uppkörning. Sedan dess har jag varit ute och brummat varje dag :) Flicka bakpå och glass i solskenet. Synd bara att hojjen (en 650) är i tröttaste laget med passagerare.

Jag har dessutom fått oändligt mycket större insyn i varför vissa kör omkull.
Det är ju kurvorna som är roliga och fort ska det gå! (Dock ej för mig, jag kör fortfarande väldigt försiktigt) Har full förståelse för er som gärna gasar lite extra i kurvorna. Ta det lungt därute!

Svängde förbi Brostugan igår, men där var ju nästan tomt!?

Lustigt förresten att det nästan bara är sporthojsfolk som hälsar, trots jag inte kör sporthoj..........

korvgubbe skrev:
Åk till Rosenhill och Skogskyrkogården nästa Onsdag så lär du träffa mer folk!
:tummenupp

Men då måste jag ju köra på den där vägen där det svänger så mycket. Hua :) Kommer bli omkört både till höger och vänster! Haha. Jaja, alla ska vi lära oss gå :)

Starstriker skrev:

Men då måste jag ju köra på den där vägen där det svänger så mycket. Hua :) Kommer bli omkört både till höger och vänster! Haha. Jaja, alla ska vi lära oss gå :)

Inget att oroa sig för... Jag blir omkörd av cyklisterna på bulten... Jag har bara kört där max 10 ggr och kör fortfarande väldigt väldigt långsamt med mina plattslitna däck så du är i gott sällskap.

Edit1: En fördel är ju just att det svänger men att man ändå har en egen fil eftersom det är mittlinje... Tyvär är det många hojåkare och bilister som genar rätt friskt även i skymda kurvor... :fatta!

Starstriker skrev:
Men då måste jag ju köra på den där vägen där det svänger så mycket. Hua :)

Äh...när vägen svänger...så är det bara att svänga.!! :tummenupp

MEN...Bulten är förrädiskt och tåls att kännas på ett antal ggr. innan man börjar gasa på lite hastighet.

Det finns en vänsterböj med en telefonstolpe mitt i...o när man kommer från Rosenhillshållet så ser man inte exakt hur mycket vänster det svänger.
Men när man är mitt i så nyper den av ännu mer åt vänster, och är man inte beredd då, o kommer in med för hög hastighet... ja då kan det sluta i periferin.

För 3 år sen...första gången jag körde där...så kom jag in med för hög hastighet precis i den kurvan, men (det är vad jag tror) tack vare att jag kört en del på bana o visste att det bara är att lägga ner hojen....så lyckades jag rädda mig från en periferikörning. Även om det mest naturliga är när man känner att det går för fort, är att vilja bromsa. Big misstake.!!

Kör gärna Bulten...men med rEspeCkt... :3freak !!'

//Mad

Last edited:
Spinky Spendrup skrev:
Du har ju en Dakar? Testa att köra på grusvägar om du kan hitta någon. DET är roligt det! :yoparty

Det tror jag absolut. Det var lite därför jag köpte den. Mångsidighet, billig försäkring, bra i stan, bra nybörjarhoj, gott om plats för mig (192 cm).

Tänkte skaffa mig lite vägvana först innan jag ger mig ut i gruset :)

En bandag vore säkert också kanon, men det känns lite läskigt. Är helt 100 på att jag skulle lägga ner min hoj i första kurvan :)

Starstriker skrev:

Det finns en liten krokig halvsorkig väg som går mellan Hudidngevägen från Haninge och Slingebulten.. Tror det heter Riksten... Där skulle du nog kunna ha riktigt kul på din Dakarhoj påväg till bulten och Rosenhill...

Kör 73:an söderut från stan. Sväng av vid Länna och Willys.. Kör mot Huddinge så har du redan där en hyffsat rolig väg. Vid den stora T-korsningen tar du höger mot Huddinge och kör ett par hundra meter förbi den MC-klubb som ligger där..
Sväng därefter vänster mot Riksten så hittar du en liten krokig väg som lämpar sig för din typ av hoj.... Kör den så kommer du till slut upptäcka att du kommer ut på Bulten!

korvgubbe skrev:
Det finns en liten krokig halvsorkig väg som går mellan Hudidngevägen från Haninge och Slingebulten.. Tror det heter Riksten... Där skulle du nog kunna ha riktigt kul på din Dakarhoj påväg till bulten och Rosenhill...

Kör 73:an söderut från stan. Sväng av vid Länna och Willys.. Kör mot Huddinge så har du redan där en hyffsat rolig väg. Vid den stora T-korsningen tar du höger mot Huddinge och kör ett par hundra meter förbi den MC-klubb som ligger där..
Sväng därefter vänster mot Riksten så hittar du en liten krokig väg som lämpar sig för din typ av hoj.... Kör den så kommer du till slut upptäcka att du kommer ut på Bulten!

Är det en grusväg? Ska lägga den på minnet!
Någon som har fler intressanta grus-snuttar att rekommendera i stockholmstrakten?

Finns det någon mer här med grussprättare som jag kanske kan haka på någon dag? Skulle kännas tryggt att få sig en liten lektion i grusbus innan jag själv ger mig ut. Visst, jag körde grus några timmar med körskolan, men det känns inte riktigt tillräckligt (vi körde inte precis med ställ i kurvorna)

körde du i flera timmar på grusväg?
Men det kanske var för att du hade den typen av hoj, annars tycker jag sån körning verkar vara rätt sparsamt, iofs beroende på hur många lektioner man tar.

Grus är kul iaf, så ut och kör, sånt begriper inte sporthojsfolk.

Starstriker skrev:
Är det en grusväg? Ska lägga den på minnet!
Någon som har fler intressanta grus-snuttar att rekommendera i stockholmstrakten?

Det är först asfalt och sedan något mellanting... Åkte med två Retarder och de hade grymt kul på den snutten... Det är alltså partiet förbi "Ådran" som jag tror du skulle kuna ha skoj på... Mitt monster var inte riktigt lämpad för den typen av väg...

Bifogat

• se_MapImageLocator.gif
    se_MapImageLocator.gif
    39.6 KB · Visningar: 65
Silwer skrev:
körde du i flera timmar på grusväg?
Men det kanske var för att du hade den typen av hoj, annars tycker jag sån körning verkar vara rätt sparsamt, iofs beroende på hur många lektioner man tar.

Grus är kul iaf, så ut och kör, sånt begriper inte sporthojsfolk.

Jag hade faktiskt inte den hojen när jag gick i körskolan. Gruskörningen hann vi med samma dag som vi gjorde landsvägskörningen. Totalt blev det nog några timmar på grus (bromsövningar och kurvtagning). Det var nog tur det, för 30% av tiden av min uppkörning körde vi på grus, fråga mig inte varför. Kanske var det för att uppkörningsförrättaren ville hålla mig borta från trafiken :hihi

korvgubbe skrev:
Det är först asfalt och sedan något mellanting... Åkte med två Retarder och de hade grymt kul på den snutten... Det är alltså partiet förbi "Ådran" som jag tror du skulle kuna ha skoj på... Mitt monster var inte riktigt lämpad för den typen av väg...

Najs, tack för kartan! Sticker ut och tar mig en titt på söndag!

Starstriker skrev:
Grusåka ger mer för asfaltsåkandet än vice-versa. :tummenupp

Esquire skrev:
Är det verkligen så?

Jag vet inte om det stämmer på alla isf, jag har kört massor med grus och cross, men jag kör ändå värdelöst på asfalt.

Det är ju inte så att jag slår på en 2hjulssladd på asfalten av gammal vana:lol
Kanske är olika det där.

Esquire skrev:

Motstyrningen har jag fattat (begriper bara inte hur det funkar, men så länge hojjen går dit jag vill är jag nöjd).

Grusåkat kräver en annan teknik antar jag. Är dessutom lite rädd om hojen, så jag ska vänja mig vid gatåkning innan jag ger mig ut cross-spåret ;)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka