Har Trafikverket (äntligen) sträckt ut en hand till SMC?

Mår nästan dåligt när jag ser detta. Först skriver du "man slösta bort åtskilliga miljarder på något som har totalt motsatt effekt. Vajerräckena tar livet av folk istället för som det var tänkt rädda dem!". Då tror man ju naturligtvis att fler dör av räckena än blir räddade. Sedan visar du en studie av MC-olyckor där några få haft dödlig utgång. Men bilisterna då? MC-förare som trasslat in sig och blivit av med foten istället för att åka över på andra sidan och hamna under en bil som kommer i 90 km/h?

Som du skrev... "fy fan" :huvet

Jag tror att Roffe S och. Old badger svarade på frågan, därmed slipper jag upprepa.

Kör du hoj?

....text...
Nej. Det paradoxala är att det redan idag finns bättre räcken med LÄGRE kostnader om Du ser till livslängdskostnaderna. Det handlar om suboptimering. Man stirrar sig blind på en lägre investeringskostnad år noll och binder ris åt egen rygg för framtiden genom att acceptera en dokunenterat högre underhållskostnad. Övriga samhällskostnader som försäkringsbolagens reparations- och ersättningskostnader, inkomstbortfall, vård- och pensionskostnader etc ger man blanka fasen i, de värderas inte ens i jämförelserna...
...mera text...
Tyvärr är det nog så att de senaste direktiven (från hans som misslyckades på ASG) som innebär att TrV ska bli en renodlad beställare och överlåta till marknaden att komma med innovativa lösningar än mer kommer att resultera i fokus på initialkostnad snarare än livslängdskostnader.

Offentligt: Tydligen.
I realiteten: Bwahahaha.... Ahem. Nej, ett myndighetsverk som så länge jobbat på att inte lyssna på andra har väldigt svårt att byta inställning lite plötsligt.
vet inte om du menade min kommentar om kritik/beröm?
I vilket fall, det offentliga berömmet gällde i första hand SMCs idoga arbete att försöka få en vettig respons från trafikverket.
Näst därefter Catharina Elmsäter-Sten samt de hojintresserade rikstagsmedlemmar som väljer att gå samman och lobba inifrån så att säga :)

Som "notrider" påpekar är det minst sagt pinsamt att det inte är byrådirektör Malm som står för initiativet utan att det är dennes överordnade, infrastrukturministern, som kliver in och direkt bankar på trafikverket.

Bara så att det inte råder något missförstånd om min inställning, det finns inte en chans att jag ger trafikverket med Tingvall & Co något beröm i detta skede, de har en hel del att jobba upp innan det händer.

Det går inte att rätta till alla fel som begåtts men jag hoppas verkligen att det läge vi befinner oss nu kan bli startskottet för något positivt :)

Tyvärr är det nog så att de senaste direktiven (från hans som misslyckades på ASG) som innebär att TrV ska bli en renodlad beställare och överlåta till marknaden att komma med innovativa lösningar än mer kommer att resultera i fokus på initialkostnad snarare än livslängdskostnader.
Jaså?

Ja det går då att hitta alla möjliga sätt att förvränga ett syfte och ett uppdrag, jag lever själv med bilden att TrV av samhället har till uppgift att säkerställa att vi medborgare får bästa och säkrast möjliga kommunikationsförutsättningar inom ramen för våra surt förvärvade skattekronor... ;)

Det kräver, i min värld, lite mer engagemang än att luta sig tillbaka i kontorsstolen, trumma med fingrarna och med rynkade ögonbryn försöka kritisera sönder varenda lösning som uppfinnarjockar och entusiaster försöker presentera. Men så funkade det kanske inte, där på ASG?

"Marknaden" har för övrigt inte marginaler eller resurser för att driva fullskaligt utvecklingsarbete på vinst och förlust som TrV efter eget godtycke antar eller förkastar bara för att en Dirre inte "tror på lösningen"...

Nyfiken följdfråga blir naturligtvis hur skenande underhållskostnader ska hanteras? Presenteras som en "ofrånkomlig konsekvens av nollvisionen och ett nödvändigt pris för de reducerade talen över svårt skadade och döda"?

Det blir intressant att följa vad som framkommer i de samtal som TrV och SMC inleder det nya året med :)

Last edited:
vet inte om du menade min kommentar om kritik/beröm?
I vilket fall, det offentliga berömmet gällde i första hand SMCs idoga arbete att försöka få en vettig respons från trafikverket.
Näst därefter Catharina Elmsäter-Sten samt de hojintresserade rikstagsmedlemmar som väljer att gå samman och lobba inifrån så att säga :)

Som "notrider" påpekar är det minst sagt pinsamt att det inte är byrådirektör Malm som står för initiativet utan att det är dennes överordnade, infrastrukturministern, som kliver in och direkt bankar på trafikverket.

Bara så att det inte råder något missförstånd om min inställning, det finns inte en chans att jag ger trafikverket med Tingvall & Co något beröm i detta skede, de har en hel del att jobba upp innan det händer.

Det går inte att rätta till alla fel som begåtts men jag hoppas verkligen att det läge vi befinner oss nu kan bli startskottet för något positivt :)

Kan intyga att samarbetet mellan riksdagens MC-sällskap och SMC, för att lyfta MC-frågorna till makthavarna, har bara börjat :tummenupp Fortsättning följer ... :rock :banana

Hmm... "Riksdagens MC"
Ligger fint i munnen det där. Sveriges Riksdag goes two wheel.

Undrar hur länge det dröjer innan sverigemodellen skickar sina torpeder till Riksgatan 1 för att förklara hur det ligger till i MC-Sverige, och tillkännager att Sveriges Riksdag absolut inte får använda sig av "Sweden" i MC-sammanhang - för det har redan någon annan paxat...
*sardoniskt leende*

Nyfiken följdfråga blir naturligtvis hur skenande underhållskostnader ska hanteras? Presenteras som en "ofrånkomlig konsekvens av nollvisionen och ett nödvändigt pris för de reducerade talen över svårt skadade och döda"?

Det blir intressant att följa vad som framkommer i de samtal som TrV och SMC inleder det nya året med :)

Och när det visar sig att det kostar att inte ha hala vägar och vägräcken som inte bara räddar bilister så är vi tillbaka till ruta ett med Noll Vision: Motorcyklar måste förbjudas!

Väldigt många har tyvärr åsikten att det inte går att lägga miljarder på att rädda några få motorcyklisters liv, när dessa dessutom mest kör för att det är kul...

Skyll dig själv om du kör hoj! :rolleyes:

Och när det visar sig att det kostar att inte ha hala vägar och vägräcken som inte bara räddar bilister så är vi tillbaka till ruta ett med Noll Vision: Motorcyklar måste förbjudas!

Väldigt många har tyvärr åsikten att det inte går att lägga miljarder på att rädda några få motorcyklisters liv, när dessa dessutom mest kör för att det är kul...

Skyll dig själv om du kör hoj! :rolleyes:
Njae, får Du "skylla Dig själv" har Du väl tur, då kan Du i varje fall forsätta framföra Ditt fordon pä egen risk. "Skit på Dig, det Du gör är alldeles för farligt för vår underbara, välordnade värld" är väl än värre? :) Men nu känns det som hög tid att diskutera frågan, SMC har i vart fall haft frågan högt upp på agendan sedan många år (läs gärna gamla årsmötesluntor på webben, om intresse finns).

Hur är det man säger, om vem som vaknar sent? :)

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger