Har tjejer bättre simultankapacitet? Eller: Vilka blir pilot?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Småjobbigt...

Bifogat

• resultat.jpg
    resultat.jpg
    29.6 KB · Visningar: 129
haha tre försök,trögtänkt som jag är hann jag inte ens fatta vad jag skulle göra förrän försök 3. Då fick jag 13.5 sekunder iaf.

Flygförare är nog inget för mig... :hihi

Chris Ash skrev:
Flygförare ... :hihi

Kallas i vardagligt tal pilot.

susning.nu:

"En pilot är en förare av ett flygplan, en flygare. Ordet pilot är engelska och betyder lots. När flyget kom till Sverige i början av 1900-talet, hade ordet pilot på engelska börjat användas för flygare, och lånades i denna betydelse in i svenskan."

Obs nu kommer en lättare satir (så ingen blir ledsen)

Flygförare är en av försvarmakten krystad titel och är precis som all annan militär nomenklatur ett uttryck av förakt mot vedertagna begrepp av ren princip, men oxå en självtillräcklighet i att alltid rätta och mästra sin omvärld.
Dessutom tycker jag personligen att flygförare låter väl utslätat.

Bilförare
Skoterförare
Lokförare
Bussförare
O.s.v
Nog är det LITE mer glamouröst att vara PILOT är flygförare?
Alltså en som bara framför planet likt en chaffis.
Kanske det borde heta Luftchaufför? För hur vet man att det är ett flyg han/hon framför? Det kan ju vara en helikopter, eller en luftballong?
Några av mina vänner är just luftchaufförer i försvaret, och vi har alltid roligt åt denna kvasidebatt. Ytterligare två ÄR verkligen PILOTER, för de är chaffisar inom trafikflyget :hihi

Så här har alltid försvarsmakten gjort, och de som annammar alla dessa kontiga uttryck låtsas inte ens höra vad andra "icke initerade" ens SÄGER när de använder fel uttryck!

Exempel: Försvaret skiljer på Bränsle, och Drivmedel.

Bränsle är något man eldar för att VÄRMA UPP saker/bostäder.
(ved, pellets, osv men KAN givetvis vara diesel osv oxå)

Drivmedel är något som får ett fordon att gå framåt.
(diesel, bensin osv)

Vem läser någonsin i en tidning att framdrivningsmediat heter drivmedel?
99,9% av alla motortidningar (utom FMK-tidningen) skriver alltid: Bränsle.
Och där försöker man uppfostra omvärlden.

Märkligt nog som undantaget som bekräftar regeln heter det HojÅKARE.
Vilekt antyder en passiv "åka med" på sitt eget fordon-roll. Dvs inte AKTIVT framföra sitt eget fordon.
Så som morgontrötta bilpendlare: Passagerare bakom msin egen ratt, omedvetna om omvärlden.

HojFÖRARE *smakar på ordet* Känns fel... hmmmm

Dr.Bike skrev:
Nog är det LITE mer glamouröst att vara PILOT är flygförare?

Seriöst: Nej.

Och jag har ett PPL-G själv samt är yrkesverksam inom flyget. :)

Och bara för att göra lite folk gröna i ansiktet så skickar jag med en bild av vad jag tillbringade en del av dagen i mycket angenäm närkontakt med, nämligen en Max Holste M.H.1521 Broussard.

:banana

Edit: I övrigt så har det en poäng att i försvaret envisas med en och endast en terminologi. Bränsle kan man ha till mängder av saker. Kallar man drivmedel för drivmedel har man snävat in det en hel del och minskar radikalt risken för förväxlingar.

Alla som framför ett fordon är förare. Självklar logik.

En gasmask skyddar mot gas. En skyddsmask skyddar även mot andra saker, t ex sådant man inte vill ha hudkontakt med.

Dessutom heter det inte hojåkare utan MC-förare. :fatta! ;)

Och plastpåse 166 kan aldrig förväxlas med en plastpåse 173... :D

Bifogat

• BrouG-BKPT2.jpg
    BrouG-BKPT2.jpg
    53 KB · Visningar: 38
Last edited:
Dr.Bike skrev:
Märkligt nog som undantaget som bekräftar regeln heter det HojÅKARE.

HojFÖRARE *smakar på ordet* Känns fel... hmmmm

Om jag inte minns alldeles fel så benämns väl förarmiljön på en motorcykel som cockpit så då borde man rimligtvis som framförare av detta eminenta fordon kallas för Pilot :tummenupp

Hehe! Nu dissekerar vi detta!! :)

Seriöst: Nej.
Ok...

Och jag har ett PPL-G själv samt är yrkesverksam inom flyget. :)
Grattis!

Och bara för att göra lite folk gröna i ansiktet så skickar jag med en bild av vad jag tillbringade en del av dagen i mycket angenäm närkontakt med, nämligen en Max Holste M.H.1521 Broussard.
Läcker!! :tummenupp
:banana

Edit: I övrigt så har det en poäng att i försvaret envisas med en och endast en terminologi. Bränsle kan man ha till mängder av saker. Kallar man drivmedel för drivmedel har man snävat in det en hel del och minskar radikalt risken för förväxlingar.

Jaha? VILKA förväxlingar?? Du menar dem som folk i försvaret gör medvetet för att spala dumma när någon ny kadett eller oinvigd basse säger: Fyll på bränsle i bilen. Jaha säger den medvetet dumme: -Ska jag fylla bilens kupe´med ved eller kol?

HUR stor är risken EGENTLIGEN?? Hallå. Eller: - jahaa, ska jag hälla från dunken som innehåller DRIVMEDLET bensin, eller ska jag ta den ANDRA dunken som innehåller SAMMA bensin, fast det är ämnat som BRÄNSLE? *fån*

Alla som framför ett fordon är förare. Självklar logik.
Helt rätt. Men det LÅTER tråkigt och icke att förglömma: Alla som KÖR är inte FÖRARE!

En gasmask skyddar mot gas. En skyddsmask skyddar även mot andra saker, t ex sådant man inte vill ha hudkontakt med.
Ännu en idiotisk taftologi samt ordlek, för en gasmask skyddar även DEN mot "annat" (typ värmestrålning, stänk av napalm osv) dock inte ALLS i samma omfattning som en senare variant kallad skyddsmask.
Skillnaderna (som man stödjer sig på lite krystat även det) är deras olika PRESTANDA i skyddsfunktion, inte namnet i sig egentligen.
Man kan säkerligen konstruera en mask som har en BETYDLIGT högre skyddsnivå än vår senaste mask i Sverige, sedan DÖPA den till GASmask.
Larvigheter och tramsig semantik.
Säg gasmask och ALLA (inkl. min mamma) förstår vad man MENAR.
Säg skyddsmask och de som är målare tänker på EN sak, de som kör cross tänker på en annan, osv
Man jämför stenålder och nutid, äpplen och päron.
Dagens mask är en gasmask - som kan mer bara!
(men MÅSTE av samma skäl som bränsle-drivmedel döpas om för annars kan vissa inte tänka)

Vem kan HÄR på rak arm skillnaden mellan en KSP och ett KG?

Dessutom heter det inte hojåkare utan MC-förare. :fatta! ;)
I försvaret ja... I det civila säger ingen (jag känner) Hej! Jag är MC-förare!

Och plastpåse 166 kan aldrig förväxlas med en plastpåse 173... :D[/QUOTE]
Återigen rätt, (men fel då jag sett otaliga förväxlingar dem emellan...) men detta är en felaktig jämförelse, då en plastpåse i SIG inte har diametralt olika egenskaper beroende på nummer, även om dessa (i detta fall) anger att de har olika utformning. (minns jag rätt är 166 grövre och tjockare?)

:lol

Last edited:
Dr.Bike skrev:
I försvaret ja... I det civila säger ingen (jag känner) Hej! Jag är MC-förare!

Jag skall se till att träffa dig någon gång och presentera mig, bara för att jävlas. :D

Gustav1 skrev:

Jä jää... antingen får du ljuga trovärdigt, eller så får du aluta blanda ihop saker Gustav1 ;)
Det var INTE hur lång tid du brukar hålla andan när du går på toa det var frågan om här! :hihi

1. 2 sek
2, 3 sek
3 2 sek

4 34 sek!
5 55 sek
kom på tekninken tillslut.. sen sved det i ögonen!

ska prova nykter imorrn! Fan va dom ökar farten efter 30 sek!!

Last edited:
kan jag bli stridspilot nu?

k4wh9d.jpg

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back