Har tänkt konstruera nytt avgassystem till MC. Var hittar jag teknisk data?

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Tjena!

Jag har tänkt konstruera ett nytt avgassystem från scratch till en Yamaha XJR 1300 och skulle uppskatta hjälp. Främst med att peka mig i rätt riktning när det kommer till att hämta information, tex tryck i cylindern efter förbränning, diameter på avgasportar mm osv. Tror ni man kan kontakta Yamaha direkt för att få ut denna information? Kanske kontakta eftermarknadstillverkare?

Är det någon här som har konstruerat ett avgassystem någon gång? Och då inte bara dragit rör utan räknat på tryckpulser och dimensioner innan.
Hur gick det isf, blev det bra? Ni gärna bidra med vad man ska tänka på och eventuella fallgropar. :)

För att förtydliga så är det kunskapen och inte ett nytt avgassystem som är målet med detta projekt, så tips på billiga avgassystem undanbedes. ;)
 
Du kommer inte att få någon information varken från Yamaha eller någon aftermarkettillverkare. Det är i min mening meningslöst att räkna och simulera, de beräkningar som spöar sunt förnuft är inget du har råd till ändå. Dessutom så kolliderar beräkningar ofta med vad som är praktiskt möjligt att få plats med på hojen. Det spelar ingen roll att optimal placering av kollektorn är beräknad till 573mm från avgasporten om oljefiltret ändå är ivägen....

Börja med att snegla på hur diametrar och längder är original och hur aftermarketsystemen är designade. Sen kan du fippla in dina värden i gratis beräkningsprogram typ detta
 
Last edited:
Du kommer inte att få någon information varken från Yamaha eller någon aftermarkettillverkare. Det är i min mening meningslöst att räkna och simulera, de beräkningar som spöar sunt förnuft är inget du har råd till ändå. Dessutom så kolliderar beräkningar ofta med vad som är praktiskt möjligt att få plats med på hojen. Det spelar ingen roll att optimal placering av kollektorn är beräknad till 573mm från avgasporten om oljefiltret ändå är ivägen....

Börja med att snegla på hur diametrar och längder är original och hur aftermarketsystemen är designade. Sen kan du fippla in dina värden i gratis beräkningsprogram typ detta

Tack för svar!
Det är beräkningarna och simuleringarna som är själva målet och det färdiga systemet en lycklig biprodukt. :) Beräkningarna kan jag förhoppningsvis fixa själv och CFD-program har jag tillgång till.

Men jag förstår att det kan vara knepigt att få tillgång till data. Avgasportarna kan jag iofs mäta men maximalt tryck i cylindern blir svårare.. Jag har iofs kompressionen och om jag antar optimal bränsleblandning så kan jag beräkna ett teoretiskt maximalt tryck och börja därifrån.
 
Tack för svar!
Det är beräkningarna och simuleringarna som är själva målet och det färdiga systemet en lycklig biprodukt. :) Beräkningarna kan jag förhoppningsvis fixa själv och CFD-program har jag tillgång till.

Men jag förstår att det kan vara knepigt att få tillgång till data. Avgasportarna kan jag iofs mäta men maximalt tryck i cylindern blir svårare.. Jag har iofs kompressionen och om jag antar optimal bränsleblandning så kan jag beräkna ett teoretiskt maximalt tryck och börja därifrån.

Vad har du för verktyg att räkna med?
Jag tycker du ställer lite konstiga frågor. Maxtryck i cylindern är en väldigt, väldigt sekundär faktor för ett avgassystem. Samtidigt som du inte frågat efter kamaxeldurationer som är den viktigaste faktorn.

Nej, du kan inte räkna fram maxtrycket så lätt eftersom du inte vet vare sig fyllnadsgrad eller förbränningshastighet, eventuellt hittar du tändtidpunkt men du kommer alltså inte veta vid vilken tidpunkt dit maximala tryck erhålls.
 
Last edited:
Vad har du för verktyg att räkna med?
Jag tycker du ställer lite konstiga frågor. Maxtryck i cylindern är en väldigt, väldigt sekundär faktor för ett avgassystem. Samtidigt som du inte frågat efter kamaxeldurationer som är den viktigaste faktorn.

Nej, du kan inte räkna fram maxtrycket så lätt eftersom du inte vet vare sig fyllnadsgrad eller förbränningshastighet, eventuellt hittar du tändtidpunkt men du kommer alltså inte veta vid vilken tidpunkt dit maximala tryck erhålls.

Tack för svar!
Jo det är helt säkert konstiga frågor. Jag har nämligen ingen aning om hur man konstruerar ett avgassystem utan det är det jag håller på med att ta reda på.
Jag tänker att trycket behövs för att få reda på vilken hastighet avgaserna initialt kommer att lämna cylindern med och detta behövs för att beräkna längd till collectorn.

Jag antar att du menar med kamaxeldurationen att jag måste veta hur stort/hur många grader "overlapet" mellan insugs och avgasventilerna är? Jo det måste jag veta.
Är det något annat med kamaxeldurationen du tänkte på som jag borde veta?

Nej precis, det var därför jag skrev att jag antar optimal fyllnadsgrad och förbränningshastighet för att kunna börja med att få en ungefärlig uppskattning.
 
Tack för svar!
Jo det är helt säkert konstiga frågor. Jag har nämligen ingen aning om hur man konstruerar ett avgassystem utan det är det jag håller på med att ta reda på.
Jag tänker att trycket behövs för att få reda på vilken hastighet avgaserna initialt kommer att lämna cylindern med och detta behövs för att beräkna längd till collectorn.

Jag antar att du menar med kamaxeldurationen att jag måste veta hur stort/hur många grader "overlapet" mellan insugs och avgasventilerna är? Jo det måste jag veta.
Är det något annat med kamaxeldurationen du tänkte på som jag borde veta?

Nej precis, det var därför jag skrev att jag antar optimal fyllnadsgrad och förbränningshastighet för att kunna börja med att få en ungefärlig uppskattning.

Då kanske du ska börja med att läsa lite empiriska modeller och teori för hur man dimensionerar avgasrör först och ta frågorna sen när du vet vad du ska göra.
 
https://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktintroduktion.html

Yamaha är nog den sista du kommer att få svar från... Akrapovic kommer nog att vara ganska tröga också.
Erland på Topplocksverkstaden är däremot ganska givmild och skriver mycket på sin hemsida. Han syns på många motorforum också.
Pipe Max är ett ganska bra och prisvärt dataprogram som ger dig insikt i hur det fungerar.:tummenupp
 
förbrännings trycket är bara rester kvar när avgasventilen öppnar,
standard kam använder det mesta av förbränningen innan avgasventilen öppnar,
"vassa" kammar öppnar betydligt tidigare i förbränningstakten, som blir både högljudade o snabbare,
så "perfekt" avgassystem är utopi,
det vanligaste är att göra det av 38 mm rf rör o köper mergecollector 2till 1 eller 4 till en , har man ingen rörböj av rang, så köper man 38 mm rörböjar kapar o donar näster provar helsvetsar polerar,o avslutar med 50-51 m rör ut till avgaspipan
så tänker jag
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top