Har supermotard dött?

Jodå 450SMR finns som 2014 en sådan har jag suttit på. Och 690 ingår i KTM gatprogram som ännu inte är i produktion för årsmodell 2014.
Om detta stämmer vet du mer än KTM Sverige. Vad har du för källa?

Edit: ser nu att infon från KTM är något tvetydig beroende på var man letar och vem man frågar. På svenska sajten står nu:

”The SMR has been completely redesigned for the 2014 model year.”

Men från andra officiella håll sägs att det inte finns någon info.

Last edited:

Edit: ser nu att infon från KTM är något tvetydig beroende på var man letar och vem man frågar. På svenska sajten står nu:

Den finns, men det är "samma" hoj som -13. Annan frambroms var den enda skillnaden jag hittade.

450 SMR 2014 är en 2013 med nya dekaler. Bilderna finns här

Och ja jag vet mer än vad KTM Scandinavia berättar på sin hemsida och nej jag tänker inte berätta hur jag vet det. Du får helt enkelt vänta till januari....

450 SMR 2014 är en 2013 med nya dekaler. Bilderna finns här

Och ja jag vet mer än vad KTM Scandinavia berättar på sin hemsida och nej jag tänker inte berätta hur jag vet det. Du får helt enkelt vänta till januari....
Tack för länk. Men inga studiobilder?

Verkar inte stämma att det är 2013 års modell med nya dekaler:

”The SMR has been completely redesigned for the 2014 model year. It is equipped with the very finest components that money can buy: A new chassis with high-quality WP suspension components and high-tech brakes plus the renowned powerhouse of the 450 SX-F engine...”

http://www.ktm.com/se/supermoto/450-smr/highlights.html#.UnDBHhaXETU

Är väll lite mässor som drar igång nästa vecka, möjligt att det rullar fram lite nyheter där.

Motarderna börjar väl bli dyra numera? Tänker försäkring i storstäderna?

Tack för länk. Men inga studiobilder?

Verkar inte stämma att det är 2013 års modell med nya dekaler:

”The SMR has been completely redesigned for the 2014 model year. It is equipped with the very finest components that money can buy: A new chassis with high-quality WP suspension components and high-tech brakes plus the renowned powerhouse of the 450 SX-F engine...”

http://www.ktm.com/se/supermoto/450-smr/highlights.html#.UnDBHhaXETU

Jämför spec mot -13 så ser du att det är samma prylar. Dom har bytt ut frambromsen mot en brembo. Thats it.

Det går ju att få tag i honda/Lazzarinireplikor men alla motardhondor i Sverige säljs väl av biffens mc.
Ktm vet ju knappt att det finns en smr 450 för det säljs nästan inga alls, tror inte de säljer 3 om året ens i sverige

Jämför spec mot -13 så ser du att det är samma prylar. Dom har bytt ut frambromsen mot en brembo. Thats it.

Jag som har klämt på en i verkligheten har lite nördig info om mer grejer som skiljer. Andra motorblock (inte möjligt att eftermontera kick, antar att det är samma som SXF?), annan styrkrona (bredare).

Sökert nått mer som jag inte vet. Men i grunden är det ju samma cykel utan större förändringar.

En 640 SMC kostar 7 000 halv/helår för mig, 23årig kille som har haft lappen i 6 år, i Göteborg. Och med min ekonomi är det tämligen dyrt, min DR kostar bara 2 000 för samma försäkring.

Last edited:

18 år, inget körkort för A2, bor i ett riktigt ghetto, 8' hel/hel på en 660 SMC, tycker det är billigt, har den garageförsäkrad nu bara, 150 kronor per månad och den lär stå i fyra-fem månader i alla fall, kan inte klaga över det tbh...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park