Har storleken betydelse?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag tycker att storleken på motorn är lite avgörande för helhetskänslan för motorcykeln.
Jag vet att en R6:a är roligare än en R1:a på bana men det är inte det som det handlar om nu. t.ex så har jag väldigt svårt att se en Kawasaki ER-6 som en "riktig" motorcykel.
Jag hade en Street Triple -13 förra året men det kändes hela tiden som att den var för liten på något sätt. Om man nu bortser från att köra bana så finns det egentligen ingenting som talar för en liten mc med få CC.
Helt enkelt... En R1:a är roligare än en R6:a i vardagskörning!
Eller?
 
Det går till en gräns, Hellre R1 än ZZR1400.

Man vill ju alltid ha det värsta i sitt intresseområde (jag talar för mig själv).
 
Last edited:
jag har haft en hel drös med R1:or

i nuläget har jag bara en RD 350 (tvåtakt för er som inte vet) på 59 hästar, dvs lika många hästar som en modern R1 / volymliter

men det blir ändå inte samma sak.

av alla R1:or jag haft, så var min 09/crossplane, den absolut bästa gathojen, men sämst på bana i mitt tycke
då var 04-06:orna bättre


så i helgen blir det iväg att kolla hoj inför nästa säsong, frågan e om det blir en 08 eller 09 igen ?
 
Personligen så tycker jag att det mest handlar om hur bra en viss hoj passar just mig mer än själva motorns storlek/styrka.

Jag har haft Hornet 600, R1 -05 , R6 -05 och nu R6 -08. Och har precis som alla andra kört en hel drös med olika hojar på provkörningar, lånat av kompisar osv.

Alla ovanstående har vart "roliga" på något sätt, men bäst/roligast har jag haft på R6:an från 05 och brorsans TRX 850 parallell-Twin. Det är de två hojarna där allt bara känts sjukt bra i samma sekund man satt sig på dem.

Då blir det roligt, oavsett motor! Tycker jag.

614595_10151845749021777_951406106_o.jpg20130817-BB4B9365.jpg
 
Med större kralligare motorer kommer ju ofta mer prylar på köpet som..........

Bättre vrid, mer effekt, bättre bromsar och mer gedigna "helgjutna" detaljer.

Detta sammanräknat gör faktiskt hojen lite lättare att leva med under vardagliga förhållanden.

Om jag jämför min R1:a Crossplane 09:a med polarens R6:a 06:a (som jag kört ca 10 mil med på landsväg) så är det faktiskt som att sitta på min egna cykel - Skillnaden var att (obs - nu är detta "recenserat" på landsväg)

Man hela tiden fick växla ner en eller två kuggar för att få knuff i motorn efter en inbromsning. Crossplanen drar som en traktor, så jag slipper tänka på ett smalt effektregister.........Ett annat ord som skulle kunna sammanfatta detta är "bekvämlighet".

Jag kom på mig själv att jag omedvetet ofta letade efter en växel till då den (självklart) är mer surrig än en literklubba. För att sammanfatta - En 600 som landsvägsmaskin är lättare att tröttna på, det är som att jag skulle köra på 3:ans växel med min Crossplane hela tiden på landsväg !!

Men

Denna cykel är inte köpt av honom för att användas på landsväg !!!

Den är köpt för att gå på bana, och jag söker själv efter en likadan maskin. Till nästa sommar kommer vi att köra mycket mer bana än i år, och då har vi ändå kört duktigt mycket på bana den här säsongen.

Det är ju där på rejsbanorna dessa maskiner hör hemma, jag hade valt R6:an framför min R1:a alla dar i veckan som rejsmaskin. Min cykel är bra (inget snack om det) på både landsväg och bana. Men R6:an är bäst på bana och sådär som vardagscykel.


Så skulle jag vilja sammafatta det !
 
Jag använde samma R6 till allt, från rookierace till Alpsemestrar. Helnöjd! :tummenupp
 
Ja !
En J-vla skillnad !
I mitt tycke lägger 600 an av vid 0 - 170 km/h medan 1000 cc fortsätter i samma tempo en bra bit över 200 !
De tycker jag kan vara lite kul ! :rock

Men storleken på själva hojen har ju inte så stor betydelse ! Bara effekten i mitt tycke då ! :yoparty
 
Inget slår kubik :fakta Meen jag kanske skulle testa en 600 nån gång :rodnar
 
Jag provade en z1000 i somras, satan vad trött den var. Man hör att varvtalet ökar men knuffen uteblir.
 
Sonens moped kan vara fruktansvärt kul ibland! Så, nä storleken har ingen betydelse det är hur man använder verktyget som spelar roll:hihi
 
Liten penis=dåligt självförtoende=mkt kubik=stor motorcykel= 1000 cc +men sen finns det vissa undantag.
 
Ja. Stor penis - stort självförtroende - mkt kubik - snabb motorcykel.... :fakta :arsele
 
Har jour, kanske måste köra imorrn bitti, det gör en bitter och deprimerad :rodnar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top