Har stora MC-verkstäder ingen koll på verkligheten?

Kan du skruva själv, med ALLT, så fine, gört själv då, kan du inte det/har inte tid/ingen lust etc så får du betala för det.

Folk bölar över priser men gråter ut här när deras lokala verkstad konkar pga folk som köper allt över nätet, när det är nåt de inte kan göra själva, typ en motorrenovering eller nåt annat i den stilen, då är det mest synd om dem i hela världen och de har bara sig själva att skylla.

Jag är däremot bara en dum Svensk som köper mina delar här hemma i landet men monterar dem själv, lite får man stödja iaf...

Så du menar att det bara är kundernas fel att verkstäderna kursar eller hur tänkte du nu:va har man dålig lönsamhet bör man sätta sig ned och fundera på varför och göra ngt åt det om man vill överleva. Varför har jag inga kunder? Det räcker liksom inte att fixa trogna roffes motor en gång om året fast han gladeligen betalar 10000:- varje gång.

Men visst är det tråkigt att handlarna/verkstäderna går omkull och det kommer att fortsätta så tills dom börjar inse att konkurrensen från internet/ebay faktiskt måste tas på allvar. Förmodligen kommer det även att drabba mig i långa loppet men jag är inte sugen på att betala skjortan bara för att en verkstad ska överleva, jag anser att det är verkstädernas ansvar att anpassa sig till verkligheten inte mitt.
 
Största problemet med svenska säljställen är att de oftast har betydligt längre leveranstid än om man köper från england eller tyskland. Jag handlar mycket mc-delar, jeep prylar mm på ebay och på engelska/tyska hemsidor och frakterna brukar vara löjligt snabba och dessutom billigt.

På senare tid tycker jag att priserna på kända märken tenderar att bli väldigt internationella, kollade alternativt inköpsställe till min sadelväska för ett tag sedan. -Jämförde priset hos den svenska återförsäljaren och dammsög ebay, engelska och tyska återförsäljare.
I slutändan skiljde det inget i pris (med frakten) så det var ingen ide att köpa på nätet. Lustigt nog brukar just denna svenska importör/återförsäljare bli anklagad för att ha ockerpriser bland mc-kollektivet men jag antar att de jämnat ut sina priser.
Tycker det blivit så med många produkter av kända stora märken på senare tid.
 
Visst, men dom skulle ju kunna sänka marginalerna ännu mer, så att ingen får ut mer än minimilön och 0 i vinst, och sova gott åt den välgörenhet dom bedriver. Självklart ska alla mataffärer ligga i billiga, avlägsna områden också, så priserna kan vara minimala :tummenupp

Jag handlar aldrig på supermarkets etc. och betalar några % mer, men hade en mjölk kostat 20kr och pyttipanna 80kr så hade de inte fått mig som kund.
 
Visst, men dom skulle ju kunna sänka marginalerna ännu mer, så att ingen får ut mer än minimilön och 0 i vinst, och sova gott åt den välgörenhet dom bedriver. Självklart ska alla mataffärer ligga i billiga, avlägsna områden också, så priserna kan vara minimala :tummenupp

http://www.ica-handlarna.se/Om-oss/Handelskraft-2011/Lonsam/

[h=3]Hur lönsam är ICA-butiken?[/h]Vanligast är en marginal på mellan 1 och 2 procent. Knappt 300 butiker ligger i det intervallet. Och som synes har de flesta en marginal mellan 0 och 4 procent. Men cirka 15 procent av butikerna – nästan 200 stycken – går med förlust, medan ungefär lika många (18 procent) har en rörelsemarginal som överstiger 4 procent.
 
Häpp vilken diskussion det blev.

Det jag förvånades av var inte att firman har påslag (givetvis kan de ha det) utan snarare att påslagen varierar så mycket. Jag har även fått prisuppgifter som ligger under vad man kan köpa grejerna för på nätet, så det var mest av nyfikenhet hur er erfarenhet är då det (för min del) har varit väldigt spridda skurar.


I övrigt vet jag inte hur jag ska ställa mig till en firma som erbjuder sämre leveransvillkor, sämre priser (påtagligt sämre) och mer bök att beställa dem (besöka firman - beställa - vänta- besöka firman igen och hämta grejerna). Då är det nog inte kundens fel att den affärsidén inte går ihop oavsett om firman har en dyr lokal eller ej?
 
I övrigt vet jag inte hur jag ska ställa mig till en firma som erbjuder sämre leveransvillkor, sämre priser (påtagligt sämre) och mer bök att beställa dem (besöka firman - beställa - vänta- besöka firman igen och hämta grejerna). Då är det nog inte kundens fel att den affärsidén inte går ihop oavsett om firman har en dyr lokal eller ej?

Precis så. Senaste, och kanske sista gången jag hade kontakt med Johans MC i Göteborg för att beställa en KTM-del var jag tvungen att komma till butiken fysiskt och betala i förskott, och sedan en gång till för att hämta delen då. Känns som ett dåligt skämt 2014. :gnissla
 
Var ute till Carlbarks för några år sedan och kollade på ett Alpinestars sp1 helställ för 11999:- som dessutom var nedsatt 2000:- för det var rea. Tyckte ändå det kändes lite dyrt så lugnade mig lite. Kom hem och kollade en tysk mchandlare som har butik, verkstad och webshop. 5999:- kostade samma helställ där.

Tror ni kan gissa var jag köpte mitt fina helställ...
 
Råkade ut för ett riktigt extremt exempel förra veckan. Styrningar till en Kayaba skoter-stötdämpare skulle den lokala handlaren ha 495 kr för. Jag googlade snabbt fram en handlare i usa som säljer samma styrning för mer rimliga 7 dollar.
 
Precis så. Senaste, och kanske sista gången jag hade kontakt med Johans MC i Göteborg för att beställa en KTM-del var jag tvungen att komma till butiken fysiskt och betala i förskott, och sedan en gång till för att hämta delen då. Känns som ett dåligt skämt 2014. :gnissla

Förståeligt iofs.
Annars förlorar de pengar på beställda delar som aldrig hämtas. Ifall folk hade hyfs nog att köpa ut sina beställda delar så hade företagen aldrig behöva utöva dessa nya regler
 
Precis så. Senaste, och kanske sista gången jag hade kontakt med Johans MC i Göteborg för att beställa en KTM-del var jag tvungen att komma till butiken fysiskt och betala i förskott, och sedan en gång till för att hämta delen då. Känns som ett dåligt skämt 2014. :gnissla

Har inte johans mc en webshop eller pratar vi innan internet var uppfunnet?
 
Förståeligt iofs.
Annars förlorar de pengar på beställda delar som aldrig hämtas. Ifall folk hade hyfs nog att köpa ut sina beställda delar så hade företagen aldrig behöva utöva dessa nya regler

Att utgå från att folk är ohederliga är väl knappast ett sätt att bedriva verksamhet på, och hur många fall av låt säga 100 blir delen inte hämtad.......1 kanske? Och det skulle då i förlängningen orsaka att firman kursar....jo visst. På tiden som sagt att handlarna får smaka på sin egen prispolitik. Och det står ju de fritt som står på handlarnas sida att fortsätta betala 50-300% högre priser.
 
Jag funderar på varför inte fler handlare ger sig in på ebay själva. En anledning till att jag handlar det mesta på bukten är att det så fruktansvärt smidigt. Jag hittar det jag behöver enkelt och snabbt, jag vet vad det kommer att kosta att skicka, och ungefär när jag får det (från tyskland brukar jag få reda på exakt vilken dag det kommer tom).
Ringer jag till en svensk handlare ska det kollas upp, återkommas osv. Osmidigt helt enkelt.
Att lägga ut sina prylar där och öka sin omsättning kan int vara så jävla svårt...Och man måste inte ens ha grejerna hemma, End el grejer jag köpt har gått från fabriken direkt hem till mig, med ebay-säljaren som mellanhand.
Jag kanske har missat det, men jag har aldrig sett nånting från en svensk handlare på ebay.

Kanske låter som man är lite lat, men jag letar hellre delar på datorn och beställer hem, än åker 6 mil till handlaren, som i vilket fall inte har något hemma till mitt gamla as, förutom olja & filter, det brukar jag köpa av dom. Och jag skruvar själv, vägrar låta nån annan pilla på min hoj! Det kanske är osoidariskt mot mc-meckarskrået, men det är trots allt jag som ska fara fram på maskinen, och då vill jag veta att allt är rätt gjort och utan stress från en chef som kräver minsta möjliga tid för att skruva ihop objektet.
 
Det här blev en tjötig tråd. Varför gnälla? Släpp sargen och höj blicken.

Vi bor i ett land som har en begränsad säsong. Givetvis påverkar det förutsättningarna för handlare som satsar på att driva verksamhet här hemma. Hur skulle det kännas att äga en MC-firma och under höst och vinter trampa runt i ödsliga lokaler utan några kunder? Vakna! Många av dem lever på att sälja 4-hjulingar, (det jag svär åt ute i MTB-spåren). Priserna på sajter som säljer delar visar vad det kostar att driva verksamhet. Skit sedan i om de kör en gammal Porsche. De har en verksamhet som de driver. Respektera det. Många skulle aldrig försätta i den exponerade situationen man är som egenföretagande. Låt oss vara tacksamma över att det finns människor som vill driva MC-handel, det behövber vi andra.

Jag minns ett uttryck en gammal kompis sa till mig 1989 när vi hade jobbat arslet av oss och levde singelliv med låga kostnader. Vi hade skaffat varsin en fräck bil. Han en BMW M3 med personlig skylt JN och jag en BMW 635 CSI med PW på skylten. Vi sitter på en uteservering och väntar på två tjejer för en weekend-trip när det kommer några killar i vår egen ålder förbi. De tittar imponerat på bilarna och kommenterar vilken man helst skulle ha. När de ser oss och fattar att det är våra bilar kommer det bara sura kommentarer. Vi ber dem sluta gagga och kämpa så det får råd själva. Svaret var att de inte fått några chanser. Min undran var, vem fan delar ut chanser? Kompisens kommentar som jag ofta tänker på än idag anas lite i kommentarerna ovan: - De är avundsjuka när det går bra och skrattar när det går dåligt och de har inte en aning om hur mycket vi jobbar på dagarna och grubblar över att det skall gå bra på nätterna.

Att en bilverkstad får hem delar till dagen efter är att de har klart större volymer än våra handlare och verkstäder. Handlar vi mer lokalt får de bättre villkor och vi kan få hem delarna snabbare och kanske till lite bättre priser.
 
70-100% påslag är nog rätt lågt räknat i förhållande till vad de flesta jämförabara branscher tar. För att kunna leva med ett påslag på sådär 30% som vissa gör så krävs som mångna redan påpekat rätt enorma volymer och en extremt slimmad organisation.

Så välj, supporta våra handlare med "överpriser", eller lev fortsättningsvis i en värld där vi inte kommer ha några fysiska butiker att besöka.
 
http://www.ica-handlarna.se/Om-oss/Handelskraft-2011/Lonsam/

[h=3]Hur lönsam är ICA-butiken?[/h]Vanligast är en marginal på mellan 1 och 2 procent. Knappt 300 butiker ligger i det intervallet. Och som synes har de flesta en marginal mellan 0 och 4 procent. Men cirka 15 procent av butikerna – nästan 200 stycken – går med förlust, medan ungefär lika många (18 procent) har en rörelsemarginal som överstiger 4 procent.

1-2 %???

Är inte det väldigt lågt?
 
Att utgå från att folk är ohederliga är väl knappast ett sätt att bedriva verksamhet på, och hur många fall av låt säga 100 blir delen inte hämtad.......1 kanske? Och det skulle då i förlängningen orsaka att firman kursar....jo visst. På tiden som sagt att handlarna får smaka på sin egen prispolitik. Och det står ju de fritt som står på handlarnas sida att fortsätta betala 50-300% högre priser.

Tvivlar på att de valt det sättet att sköta beställningar bara för att de är oroliga för att några inte kommer o hämtar ut sina prylar.
Tidigare kunde man som oftast beställa delar utan att betala först men eftersom det inte är så längre visar det att att tillräckligt många tydligen inte hämtar ut sina delar. Men om du vill kan jag oxå sitta o plocka en siffra ur luften hur många jag tror som inte kommer o hämtar ut sina delar
 
Säker på att pengarna kommer från MC-firman? Entreprenörer har ofta väldigt många järn i elden, och det är säkert samma sak inom MC-branschen. Det är ett evigt trixande och pysslande för att det skall bli något.

Har jobbat i den numera nerlagda moppe/cykel-butiken i Helsingborg.. där fanns en sk: "dansk-kassa" som satt under den vanliga kassan, utan kvitton & inga inslagningar i dagligkassan, allt som såldes togs dock från den vanliga hyllorna....
danskarna köper väldigt mkt moppetrim & fyrverkerier då båda dessa produkterna är totalförbjudna i DK, så en bra del cash gjordes där iaf.
 
Har jobbat i den numera nerlagda moppe/cykel-butiken i Helsingborg.. där fanns en sk: "dansk-kassa" som satt under den vanliga kassan, utan kvitton & inga inslagningar i dagligkassan, allt som såldes togs dock från den vanliga hyllorna....
danskarna köper väldigt mkt moppetrim & fyrverkerier då båda dessa produkterna är totalförbjudna i DK, så en bra del cash gjordes där iaf.

Nej punkt
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top