Har slutat skenförsäkra

Men alltså... En 98 har väl alla råd att försäkra.
Byt jobb!

Spar man ihop pengar till hela hojen så blir det inte så dyrt att försäkra:=) då man slipper lån osv....

Speedy skrev:
...Har man inte råd att helförsäkra sin hoj kan man köra med halv eller bara trafik, då sparar man stora pengar varje månad och belastar inte andra vid en eventuell smäll... :tummenupp

Fredrik :tomten

Nu får du ursäkta en motfråga från en klubbkompis! =)

Om jag har hojen halvförsäkrad på min far då, är det okej?

Nu har jag min hoj halvförsäkrad, på mig själv.
Däremot så gick pappa o krascha den, undrar om FB trodde han skena? =)

//Niklas

jiGGa skrev:
Ville bara berätta att jag slutat skenförsäkra :banana
29000:- hamnade prislappen på för halv/helår hos IF för en -04:a :näsblod

Var tvungen att skriva av mig :tungan

Sweet grabben! Om alla gjorde som oss skulle inte så många gnälla över sjuka premier, det skulle nämligen inte finnas några. Inte ens nollåttor med gammel-rettor skulle ha höga premier... ;)

*DanTheMan* skrev:
Å varför skulle det bli billigare försäkringar om ingen skenförsäkrade ??
Folk kraschar ju till höger o vänster iaf eller slutar man med det om man försäkrar "rätt"?? Eller blir det färre stölder då? Fattar inte resonemanget :va

Folk skulle betala rätt premie. Istället för att en betalar 20000 kr/år och nio betalar 100 kr/år så betalar alla 2090 kr/år. Typ.

jösses...

Den som krashar ska betala!!! Höj självrisken och låt bara försäkringen täcka den som äger hojen. Krashar nån annan så är det ju tråkigt för den som lånade ut den.

Intressant det här, de flesta här menar alltså att det är bara HEL försäkring på far/mor osv. är skenförsäkring och alltså inte om jag gör samma med trafik/halv??

campar skrev:
Intressant det här, de flesta här menar alltså att det är bara HEL försäkring på far/mor osv. är skenförsäkring och alltså inte om jag gör samma med trafik/halv??

de e ju skenfösäkring i vilket fall.. men om du klotar med enb halvförs. så får man väl inte ut ett korvöre

men dedär med att enbart försäkringstagaren får ut pengar låter som en bra ide... ock att man va tvungen å ha en speciell försäkring om fler än 1 ska bruka hojen

heimdal skrev:
de e ju skenfösäkring i vilket fall.. men om du klotar med enb halvförs. så får man väl inte ut ett korvöre

men dedär med att enbart försäkringstagaren får ut pengar låter som en bra ide... ock att man va tvungen å ha en speciell försäkring om fler än 1 ska bruka hojen

Då får inte ut ngt för hojen, nej. Men det kostar bolagen ändå pengar i form av personskador, vilket många gånger är betydligt mera än vad hojen kostar...

*DanTheMan* skrev:
Om det vore så väl skulle det va :tummenupp
Men vad baserar du det på?? Varför måste jag betala runt 20 papp om året endast för trafikförsäkring fast jag kört hoj prickfritt i 16 år ?? Det e en utopi att tro att FK skulle sänka premierna som du beskriver.

Du måste betala 20 papp fast du kört prickfritt i 16 år eftersom så många fuskar och skenförsäkrar. Svårare än så är det inte.

Felet är inte att folk skenförsäkrar men det bidrar ju såklart,felet är alla klant vurpor o vurpor för att få ny hoj men mest alla som blir stulna o slaktad av ägaren o polaren.
Höj självrisken på stöld till 15 och samma på vagnskada så blir det fler annonser på blocket istället.

Lurch skrev:
Du måste betala 20 papp fast du kört prickfritt i 16 år eftersom så många fuskar och skenförsäkrar. Svårare än så är det inte.

Du har väldigt fel. Har diskuterat detta med många inom försäkringsbranschen otaliga gånger.
Utvecklingen av personskador och stölder är vad som höjt premierna.
Förlorade intäkter pga "skenförsäkringar" påverkar premierna väldigt marginellt.

Jag "skenförsäkrar". Bågen står på farsan men det är jag som betalt den.
När han försäkrade hojen uppgav han mycket tydligt att hans son också kör hojen väldigt mycket. Inga problem. Lite högre självrisk bara...

*DanTheMan* skrev:
Jag tycker inte det e frågan om att har råd,,snarare är det en principsak.
Hur sjuk e det inte att man ska tvingas välja hoj efter försäkring med rena ockerpremier.
Fast den här diskussionen har varit uppe 10000 ggr på forumet så nu e det sluttjatat från min sida.Var o en gör som dom vill om man kan ta konsekvenserna.

Visst fasen handlar det om vad man har råd med :fatta!
Man har den hoj man har råd med, kör den bil man har råd med, bor i den lya man har råd med, klär sig i det man har råd med, äter det man har råd med ...
Så har man inte råd att pynta försäkringen på drömhojen, så får man skaffa något annat eller bo på en parkbänk, klä sig i trasor och käka barkbröd enbart för att ha råd med drömhojen.

Hahaha

Finns väll en o annan fb-lirare som läser här...
Men jag tycker att om det går att försäkra min hoj billigare på min pappa eller mormor... Så gör jag det...

Försäkrings bolag som erbjuder mig helförsäkring för 50 000:- om året SKA man blåsa... Grattis till alla som tycker att det e fel att skenförsäkra och betalar era höga premier...

twinner skrev:
Spar man ihop pengar till hela hojen så blir det inte så dyrt att försäkra:=) då man slipper lån osv....

Försäkringen blir ju inte billigare för att du har betalt din hoj :7peta

Sören skrev:
Visst fasen handlar det om vad man har råd med :fatta!
Man har den hoj man har råd med, kör den bil man har råd med, bor i den lya man har råd med, klär sig i det man har råd med, äter det man har råd med ...
Så har man inte råd att pynta försäkringen på drömhojen, så får man skaffa något annat eller bo på en parkbänk, klä sig i trasor och käka barkbröd enbart för att ha råd med drömhojen.

Kallas att prioritera.
Mycket bra :tummenupp

Det är väl bättre att trafikförsäkra och spara unden överskottet. Risken (chansen tycker jag) finns ju att du blir helt utan ersättning när du skenförsäkrar. Tänk på det om du kör åt helsike själv att mor/far/mormor måste ljuga arslet av sig om du hamnar i det läget. Fast det har du säkert berättat för dem.

Gavazn skrev:
Finns väll en o annan fb-lirare som läser här...
Men jag tycker att om det går att försäkra min hoj billigare på min pappa eller mormor... Så gör jag det...

Försäkrings bolag som erbjuder mig helförsäkring för 50 000:- om året SKA man blåsa... Grattis till alla som tycker att det e fel att skenförsäkra och betalar era höga premier...

Nu tar du nog i så du spyr när du skriver 20000 för trafik/år för en 98:a? Jag är 34 år, kort sen -02 och har en R1 -02. Funderar på att byta bolag till Folksam. Fick offert nyss och har pappret framför mig och det står 6579 kr/år trafik, 8352 kr/år egendomsskydd, vagnskada 20594 kr/år. Helförsäkring blir alltså 35525 kr/år helf.

Edit: missade premie för vagnskada.

*DanTheMan* skrev:
Om det vore så väl skulle det va :tummenupp
Men vad baserar du det på?? Varför måste jag betala runt 20 papp om året endast för trafikförsäkring fast jag kört hoj prickfritt i 16 år ?? Det e en utopi att tro att FK skulle sänka premierna som du beskriver.

Last edited:
Tycker man borde ta bort vagnskada från försäkringar, det borde göra så att många tänker till lite innan dom lödar på..

Utsikten att inte få en spänn för sin fina Gixxer el Retta borde skrämma upp endel ynglingar till att antingen ge fan i att köpa hoj alt. köpa en som dom har råd att bli av med alt. helt enkelt inte gasa..

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing