Har Skandinavien en huvudstad?

Jo, jag vet. Jag tror att det till stor del beror på hur "scandinavia" används på engelska. Då innefattar det ju ibland nästan hela norden, eller åtminstone även Finland. Samtidigt kan jag rent emotionellt tycka att danskarna gärna får vara i samma "gäng" som oss och norrmännen (vi har trots allt ett liknande språk och andra likheter) och det är kanske lite krångligt att hitta på ytterligare ett begrepp för det :)

Vi har ju annars Norden som ett bra samlingsnamn för Sverige, Norge, Danmark, finland och Island. Och Färöarna kanske...:3freak

Kontinental eller kanske borde jag skrivit mer internationell. Stockholm känns inte som någon utåtriktad stad. Må hända att folk från Sveriges alla hörn flyttar dit och bor där ett par år under sina liv. Någon internationell prägel har inte staden. Den är alldeles för inåtvänd för att kunna betraktas som Skandinaviens huvudstad. Folk måsta ha skygglappar om de inte kan se det faktumet. Jag har bott i Stockholm och tycker att det är en fantastiskt fin stad på många sätt och vis, men jag får ingen storstadskänsla där.

håller med och det är det jag tycker är så bra!

däremot tycker jag inte att man kan ha en huvudstad för 5 olika länder. bara löjlig prestige.

Göteborg.

Alla andra är bara konstiga.

utdrag från samtal med göteborgare tidigare i veckan

Jag: Går det bra att vänta lite?
Par sekunders tystnad
Göteborgare: Öööh jag förstår inte..

Så att göra Göteborg till nordens huvudstad skulle inte representera resten av oss på ett bra sätt!

Par sekunders tystnad

Så att göra Göteborg till nordens huvudstad skulle inte representera resten av oss på ett bra sätt!

Du bräkte väl på något obegripligt tungomål, din lantis.:mad:

Jag går för, just d Borås !!

Jamän.. Så här är! Norrbaggarna och Danskarna verkar ju varje sommar likt vallfärden till Mecka dra sig hit och Finnarna har vi ju liksom året om..

Borås! Det lika självklara som otippade alternativet :yoparty

Nu kan n stänga tråden :krama

Par sekunders tystnad

Du är från lund. Ingen förstår skånska. Någonsin.

Detta befäster bara min ståndpunkt om Göteborg som skapelsens krona!

håller med och det är det jag tycker är så bra!

däremot tycker jag inte att man kan ha en huvudstad för 5 olika länder. bara löjlig prestige.

Håller med dig på sista punkten. Hela resonemanget om en skandinavisk huvudstad är löjligt. Var och en av länderna har sina huvudstäder. Tror dock det råder lite prestige mellan Sverige och Danmark. Köpenhamn får min röst i så fall med Stockholm på andra plats. Oslo är rätt intetsägande stad som på minner om Göteborg i känslan. Helsingfors har jag aldrig varit i. Utlänningar brukar inkludera Finland i Skandinavien av någon anledning. Har hört rätt positiva ordalag om den staden.

Back