Har Skandinavien en huvudstad?

Än en gång, ännu en meningslös vänsterrumpnissefrågeställning...

Ja, Scandinavien har en hufvudstad !
Vilket våra kusiner på andra sidan sundet inbillar sig med.

Nej, för närvarande har skandinavien inte någon, av internationella samfundet eller ens de skandinaviska länderna själva, gemensam erkänd huvudstad.

Nu kan tråden stängas :tummenupp

Har sett skyltar för huvudstaden när man kommer in till city från Arlanda om jag inte minns fel.

Kriget om Skadinaviens huvudstad trappas upp

Danskarna blir allt argare på reklamen för Stockholm som Skandinaviens huvudstad.
Nu försöker de dra in Malmö i "danskfejden".
- Skall det finnas en huvudstad så ligger den här, säger Köpenhamns kulturborgmästare till Nyhedsavisen.

Danskarna har länge retat sig på att Stockholm kallar sig Skandinaviens huvudstad, i den internationella kampanjen ”Stockholm - The capital of Scandinavia”. Det som sticker i ögonen är att Stockholm har lagt beslag på huvudstadstiteln på nätet. Nu finns en hel webbplats fylld av reklam för Stockholm som Skandinaviens hjärta.

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.856209/kriget-om-skadinaviens-huvudstad-trappas-upp

Last edited:
Stockholm är en otroligt vacker huvudstad med vatten och öarna, men jag skulle nog utnämna Köpenhamn som Skandinaviens huvudstad och det tveklöst. I motsats till Stockholm ger Köpenhamn ett kontinentalt intryck.

Motvilligt, men:
Stockholm är väl den enda staden i Norden som styrt alla nordiska länder historiskt sett?

Motvilligt, men:
Stockholm är väl den enda staden i Norden som styrt alla nordiska länder historiskt sett?

kalmarunionen får nog danmark ta åt sig äran för?

...men jag skulle nog utnämna Köpenhamn som Skandinaviens huvudstad och det tveklöst. I motsats till Stockholm ger Köpenhamn ett kontinentalt intryck.

på vilket sätt är det en fördel att ge ett kontinentalt intryck ifall man ska vara huvudstad för skandinavien?

Last edited:
på vilket sätt är det en fördel att ge ett kontinentalt intryck ifall man ska vara huvudstad för skandinavien?

Kontinental eller kanske borde jag skrivit mer internationell. Stockholm känns inte som någon utåtriktad stad. Må hända att folk från Sveriges alla hörn flyttar dit och bor där ett par år under sina liv. Någon internationell prägel har inte staden. Den är alldeles för inåtvänd för att kunna betraktas som Skandinaviens huvudstad. Folk måsta ha skygglappar om de inte kan se det faktumet. Jag har bott i Stockholm och tycker att det är en fantastiskt fin stad på många sätt och vis, men jag får ingen storstadskänsla där.

Det var ungefär det jag hade i åtanke. Tyvärr så anses Danmark allmänt vara en del av Skandinavien. Googla lite så skall du se.

Jo, jag vet. Jag tror att det till stor del beror på hur "scandinavia" används på engelska. Då innefattar det ju ibland nästan hela norden, eller åtminstone även Finland. Samtidigt kan jag rent emotionellt tycka att danskarna gärna får vara i samma "gäng" som oss och norrmännen (vi har trots allt ett liknande språk och andra likheter) och det är kanske lite krångligt att hitta på ytterligare ett begrepp för det :)

Back