Har SH fler House mixare/mastrare?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Sen knatte åldern har jag haft en tjusning till House musik, när polarna lyssnade på Goa, trance, hardtrance och andra elektronisk musik föredrog jag House.

För 4månader sen bestämde jag mig att börja skapa lite House själv och hållit på att lära mig Ableton Live 8 sen dess.

Inget proffs, men alla börjar nånstans.

Det jag använder mig av är

Dator - PC
Program - Ableton Live 8
Klaviatur - Akai SynthStation 25

Fler som håller på med liknande musik stilar här på SH?
Berätta gärna vilken stil och vad du använder dig av för program.

Har en M-Audio Axion 25 & ableton.

Dock är det ett sånt däringa evighetsprojekt "jag ska snart sätta mig in i det" :)

Hade ett större midiklaviatur förut men såldes eftersom jag är omusikalisk som en hamster :hihi

Lägg upp nått du gjort dårå?

Dock är det ett sånt däringa evighetsprojekt "jag ska snart sätta mig in i det" :)

Hade ett större midiklaviatur förut men såldes eftersom jag är omusikalisk som en hamster :hihi

Hade en Axiom 49 men sålde också den för att börja med nåt lättare då jag inte kan spela piano eller nåt instrument så kändes det lite overkill att sitta med en sådan och haja nada.

Som sagt håller på att lära mig så har inget av den kvaliten att man vågar langa upp det.

Har du gjort nå skoj får du gärna lägga upp :)

Jag tycker ni bägge kan lägga upp musik :)

Trådens syfte var mer för att hitta fler på SH som pysslar med House och liknande musik stilar.

Jag har inte gjort klart en hel låt eller mix på en annan låt så kan tyvärr inte lägga upp nåt.

Har inte kunnat pyssla nått med det sen jag började använda TVn som skärm,
3meters avstånd och pytteliten text på alla knobs gjorde det omöjligt.

Tråden fick mig att shoppa en skärm för musik och filmredigering :)

Nu ska man bara lära sig skiten (igen) :)

Har inte kunnat pyssla nått med det sen jag började använda TVn som skärm,
3meters avstånd och pytteliten text på alla knobs gjorde det omöjligt.

Tråden fick mig att shoppa en skärm för musik och filmredigering :)

Nu ska man bara lära sig skiten (igen) :)

Nice nice!

Själv fixade man idag Refx Nexus :) rätt sköna ljud som går att skapa:banana

Kika på Propellerheads Reason om ni inte gjort det än.

Kör med Ableton, körde nån vecka med FL studio men de flesta rekommenderade Ableton eftersom det både går att lira med i PC och Mac. Man blir lätt förvirrad om man ska testa massa olika, bättre och lära sig ett program bra.

Ableton och Logic kan du aldrig bli för bra för att använda, alltså kan det inte begränsa ens skapande.
Hade jag haft råd just nu att köpa en Mac skulle jag direkt lärt mig Logic, det används mest inom de flesta musik stilar och många kända artister använder det så det måste nog vara the SHIT.

Men av det jag läst till mig är inget program bättre än det andra, utan det handlar om hur bra man lär sig det och hur man trivs med det programmet som sitt verktyg.

Vet att många kör med Reason, men att hoppa på det nu skulle bara förvirra mig då jag inte lärt mig allt i Ableton

Last edited:
Nix, jag nämnde det bara då ingen skrivit det innan i tråden. Själv är jag hands-on och gillar Akai:s MPC/MPD-serier.

Aldrig testat en sådan, vad är de bra för? mest för live musik eller kommer det även bra till hands när man skapar musik allmänt?

om man nu ska börja och göra sån här musik, vad är de man bör införskaffa?

Du behöver främst en dator med nåt program som Fl Studio, Ableton, Reason, Logic ifall du har Mac osv. Finns en hel del program men allt beror på vilken budget du har.

Har för mig att FL studio är billigast ifall man vill testa på.

Sedan en midi-klaviatur, är inte ett måste men kan man spela piano är det till stor fördel. Men köp inte dig en sådan det första du gör, för det är över överkurs ifall du inte lärt dig resterande.

Last edited:
Aldrig testat en sådan, vad är de bra för? mest för live musik eller kommer det även bra till hands när man skapar musik allmänt?

Det är en kombinerad sampler och sequencer kan man kortfattat säga. Du lägger samplingar på knapparna och kan sedan spela in sekvenser och slingor, bygga upp loopar ruggigt snabbt. Otroligt smutt för att bara jamma med också.

MPC är fristående, medan MPD kräver datorkoppling (dvs funkar som en midiklaviatur).

Så här:

http://www.youtube.com/watch?v=gt8xB-Pq_0c

Last edited:
Körde Reason när jag började för hundra år sedan, men gick över till Ableton direkt när det kom. Instrument och VST's, för många olika för att nämna.

Körde Reason när jag började för hundra år sedan, men gick över till Ableton direkt när det kom. Instrument och VST's, för många olika för att nämna.

Åfan kul med fler som lirar med Ableton :)
Vilken stil gillar/kör du?

Impulsköp av MB Pro, så får börja lite från början och komma in i Logic Pro

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form