Har precis skaffat en ktm 450 exc 2010 som blir motard men behöver lite hjälp!!!

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
Har alla motard grejjer jag kan tänkas behöva nästan.(dev tech sving är intressant)
Jag skulle vilja ha hjälp eller tips var jag kan få info om alla strypningar den har orginal så jag kan ta bort dem om de är kvar.
 
vad jag vet sitter där inga.

det är annat borr/slag, annan kam och annan förgasare jämfört med sx/smr så den är sjukt mycket tröttare.

devtech sving är inget du behöver köpa i första taget, och framförallt inte om du ska åka på gatan.

edit: förlåt mig, detta gäller den äldre modellen (runt 05). Har ingen aning om vad som skiljer på dom nyare men tror ändå inte det sitter några strypningar, förutom ljuddämparen som skulle kunna klassas som en strypning.
 
Last edited:
2010 har massa Strypningar reggade med 9,4 kW men vet inte va alla sitter.
Och vill gärna ha info om någon vet vad som skiljer sig förövrigt i motorn mot en smr ex.
 
Ljuddämparen är det som gör mest helt klart, köp crossvarianten. Exc har mjukare register men räcker långt. Nästa steg är att fixa fjädringen för motardbruk och efter det att byta kam för att få mer effekt på topp.
 
Jag har komplett fjädring för motard och allt därtill därav intresserad av en devtech sving det ända som saknas för chassi setup.
Är det endast kammen som skiljer dem åt?
 
Nej det skiljer en del i motorn, som tapper skriver är det annat borr och slag, men även toppen skiljer då exc har en enkel kam och medans sxf har två. Jag är dåligt insatt i exc motorn men enklast är det att byta kam för att få ett annat register. Nästa steg antar jag är att byta till en högkompskolv. Efter det så får du börja trolla med portning och förgasare men det är inget jag vågar ge mig på.

Ytterligare en sak jag läste om "nya" exc motorn var att kopplingen var underdimensionerad och lätt blev för varm. Hårdare fjädrar antar jag är ett måste men det lär du ju märka :)
 
Ok hoppas någon kan svara exakt på vad som skiljer dem åt.
Läst något om olika lägen och någon brytare men sitter ingen på min innebär det att den går på lugnare eller på den vildare inställningen.
 
Ok hoppas någon kan svara exakt på vad som skiljer dem åt.
Läst något om olika lägen och någon brytare men sitter ingen på min innebär det att den går på lugnare eller på den vildare inställningen.

Tja.
Jag ahr inga svar på din fråga, men ahr du kollat med någon ÅF om de vet var strypningarna sitter? Ljuddämpare? Strypning i avgassystem? Trottelstrypning?
 
På min var det katten, luftfilter hållarn, trottelstopp och annan bestyckning.

Min är till salu om någon är sugen :) 128,5 .h
 
Har bytt till en sxf 450 2010 istället men devtech sving till en sån är intressant.
 
På min var det katten, luftfilter hållarn, trottelstopp och annan bestyckning.

Min är till salu om någon är sugen :) 128,5 .h

Annan nål i förgasaren, något gummirör med en ventil på (SAS?)
 
Har du bytt styrkrona? 10 ggr viktigare än en devtec/sutersving Tror vi är 3 i sverige som har såna svingar så det är väl ingen livsnödvändighet.
Ang motorn så vet jag ej med den nya men på de gamla skiljde det 4mm på förknasaren mellanexc:n å de andra, men nu när du bytt så...
 
Har bytt krona och fjädring och svingen kanske är overkill men den ser ju bra ut dessutom.
 
Har du bytt styrkrona? 10 ggr viktigare än en devtec/sutersving Tror vi är 3 i sverige som har såna svingar så det är väl ingen livsnödvändighet.
Ang motorn så vet jag ej med den nya men på de gamla skiljde det 4mm på förknasaren mellanexc:n å de andra, men nu när du bytt så...

Vilket försprång åker du med?
 
Det är jag med intresserad av vad som funkar bäst då min krona nu är som den var på gamla ramen.
Har inget bra att mäta med nu men verkar ligga runt 90-92 cirka borde jag ändra det?
 
Det är jag med intresserad av vad som funkar bäst då min krona nu är som den var på gamla ramen.
Har inget bra att mäta med nu men verkar ligga runt 90-92 cirka borde jag ändra det?

du har mätt jättefel, alternativt så har du en väldigt fel krona ;) Centrum gaffelben till centrum styrlager, crossarna brukar ha 18-20 och då är de mycket trögare i svängarna...
 
Jag har nog inte mätt gaffel centrum av någon anledning :)...
Men har en justerbar krona och den är justerad nu så nära ramen det går med skärmen.
Men får nog mäta upp det.
Några tips vad jag ska använda för hjälp medel att mäta med?
 
Jag har nog inte mätt gaffel centrum av någon anledning :)...
Men har en justerbar krona och den är justerad nu så nära ramen det går med skärmen.
Men får nog mäta upp det.
Några tips vad jag ska använda för hjälp medel att mäta med?

Lägg en linjal på bak eller framsida av gaffelbenen och mät till centrum därifrån och sen dra av radien, men är den så nära att den typ tar i ramen så är det nog bra ;)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top