Har pengar över...hur placera bäst?

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Hoj
Hornet
Mors!

Sålde min bil & fick lite slantar över.

Hur skulle ni bäst placera ca 140.000 kronor idag?

Funderar på räntefonder, men utdelningen är inget vidare, hade man lite "balls" så skulle man köpa aktier, men det vågar jag inte!

Tips mottages gärna! :tummenupp

mossen skrev:
Mors!

Funderar på räntefonder, men utdelningen är inget vidare, hade man lite "balls" så skulle man köpa aktier, men det vågar jag inte!

Ey killen, Pricer är värsta superaktien. Tjacka å du får garanterat parkettplats för att se lite skinn i september :lol

gladh

pvcraketen skrev:
Hör med Peuter på formuet vettja. Om han finns kvar här...

Då är det bättre att du ger dom till mig! Gå inte på konvertibler i något "lovande" företag med stora skulder....

Köp en hoj för pengarna är mitt råd, pengar försvinner ändå med tiden se till att ha lite roligt innan!

Asien fonderna går bra nu, Kina är en het marknad som exploaterar snabbt.

mossen skrev:
Mors!

Köp en hoj :tummenupp :rolleyes:

du skulle satsat rysslandsfonder för ett år sen ;) men nu vetifasen,,, bilda en egen uppfattning istället för att lite på andra...

mossen skrev:
Mors!

Hur länge hade du tänkt låsa pengarna? Är du inne på Aktier så pratar vi placerings horisont på 5-10år, räntefonder 0-3år beroende på obligations innehåll. Men hade du tänkt att placera pengarna i ca 3år är en Spax perfekt för dig, En spax har en obligation i botten vilket garanterar att du får tillbaka satsat kapital, den är även knuten till ett index T.ex. de 30 största börsbolagen i värden, går dessa bolag sedan bra under de kommande åren så får du del av avkastningen. Skulle indexet gå ner under dessa 3åren så får du tillbaka satsat kapital.

Du är med på aktiemarknaden utan att riskera ditt kapital, det enda som du spekulerar med är den ränta som du skulle ha erhållit under 3år.
http://www.foreningssparbanken.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,21940,00.html

Jimmy-boy skrev:
Hur länge hade du tänkt låsa pengarna? Är du inne på Aktier så pratar vi placerings horisont på 5-10år, räntefonder 0-3år beroende på obligations innehåll. Men hade du tänkt att placera pengarna i ca 3år är en Spax perfekt för dig, En spax har en obligation i botten vilket garanterar att du får tillbaka satsat kapital, den är även knuten till ett index T.ex. de 30 största börsbolagen i värden, går dessa bolag sedan bra under de kommande åren så får du del av avkastningen. Skulle indexet gå ner under dessa 3åren så får du tillbaka satsat kapital.

Du är med på aktiemarknaden utan att riskera ditt kapital, det enda som du spekulerar med är den ränta som du skulle ha erhållit under 3år.

Så det enda man kan förlora är pengar i inflationen?
Låter ju bra :)

140.000:- är ingen summa man bara får över sådär! När jag tänker efter så är det mer än dubbelt så mycket perngar jag någonsin har varit i kontakt med... Vissa har det bra! :)

BTW: Inge fel på att vara en fegis. Sätt dom i en "säker" fond eller så köper du en stor bensintank och fyller upp. Bra investering om priserna går upp ännu mera. :)

vågen skrev:
Så det enda man kan förlora är pengar i inflationen?
Låter ju bra :)

Du förlorar aldrig några pengar, men pengarn kan realt sett bli mindre värda genom inflation. Det du avstår i från är räntan, men det ger dig också en möjlighet att få en bra avkastning.

140 000 Okey.

Skulle göra på detta sättet. 20 % aktier som du tror på eller läs lite på www.di.se eller fråga på din bank. 65 % i fonder som inte har hög risk tex 30 % i Robur Mixfonden 20 % Robur Räntefond Europa och 15 % Robur Nordenfond. De resterade 15 % i tex någon mer risk fond tex 5 % i Robur Kommunikationsfond, 5 % i Robur Rysslandfond och 5 % i Robur Exportfond.< kanske inte så hög risk med den går bra i år. Japan, Kina och asien kan vara ett annat alternativ. Allemansspar, Aktieindexobligationer om det finns någon bank som ska starta någon. Har själv pengar inom detta.

20 % i Aktier! Ger inga råd!
65 % i fonder mindre risk. Det är inga råd utan lite exempel på olika fonder som kan finns i ditt sparande.
15 % i mer risk fonder. Det är inga råd utan lite exempel på olika fonder som kan finns i ditt sparande.

Med denna upplägg har du den största grunden i mindre riskabla fonder och även en del i Aktier och mer risk fonder som kan vara bode kul och tråkigt.

Men tänk på en sak handla med aktier ska du göra med pengar du har RÅD att förlora!

Mvh matte

Jimmy-boy skrev:

Köpte själv 4 aktieindexobligationer för ca 1 år sedan på vardera 10 000 och det som är bra med dessa är när dom går ut om ca 3 år är ju att jag får tillbaka min 40 000 som jag sattsats om det inte nu har ökat i värde. Det jag kan ha förlorat är ju räntan på 40 000 i 4 år just nu väldigt låg ränt :-) och sedan att inflationen ätit upp endel fast den är så väldigt lite. Med däremot vem tror inte på börsen på 4 år? Såklart går det upp och ökar i värde med tror inte på några stora summor. Vill man ha det ska man köra mer riskabla saker.

MostWanted_NKPG skrev:
tummen ner för Robur Mixfonden

Smaken är som baken! fast vad är det som är dåligt? år 3.3 % är väl okey. bättre än räntan och det är väl det som har betydelse eller?

OM man handlar med aktier kan man väl räkna med att förlora pengarna, då blir det ju en trevlig överaskning om man får mer :D

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC