Har ny dator, var/ hur får jag tag i Word?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena!

Eftersom jag ville ha bort ormboet med sladdar på golvet, köpte jag en "allt-i-ett-dator".
Nu finns ormboet uppe på bordet isället, inte illa!

Här är min fråga: Var och hur får jag tag i Word, utan att hosta upp 1890:-? Trodde sånt ingick men tydligen inte.

Open office

Aha, tackar!

Bara att ladda hem då?

Ja eller fulversion från den beryktade piratpölen eller om du har någon polare med studentkort.

Open office fungerar för det mesta men det är inte alltid helt 100 kompatibelt.
Du kan alltid öppna dokumenten men det kan visa en del rutor, fotnoter och annat special lite knepigt :(

Jag har givit det chans på chans efter att någon polare sagt att nu så med den senaste versionen funkar allt klockrent. Men icke.

However för att vara gratis och fritt kanske man inte skall klaga.

Aha, tackar!

Bara att ladda hem då?

Där ligger inget Office 2010 på skrivbordet på startmenyn?
Så brukar man få välja mellan starteredition och betalning.

Ja eller fulversion från den beryktade piratpölen eller om du har någon polare med studentkort.

Open office fungerar för det mesta men det är inte alltid helt 100 kompatibelt.
Du kan alltid öppna dokumenten men det kan visa en del rutor, fotnoter och annat special lite knepigt :(

Jag har givit det chans på chans efter att någon polare sagt att nu så med den senaste versionen funkar allt klockrent. Men icke.

However för att vara gratis och fritt kanske man inte skall klaga.
För mig är det tvärs om, jag använder det på jobbet till vissa saker som Excel inte klarar, och då är det version 2.4.0 som gäller, dom nyare har skumma hyss för sig när man jobbar med DBF-filer :mad:

Tack för alla svar!

Jag tycker datorer och allt som hör till, är som att plötsligt tvingas lära sig virka ungefär, skitsvårt!

Renkött,
nej det finns inget sånt på den här datorn, det blir väl billigare (inköpspris) utan?

Hoztic,
Då ska jag snoka upp version 2.4.0, alltså?

Det jag vill kunna göra är att skriva (och spara) lite längre inlägg här på SH t.ex. (Tack vare min hojkrasch skriver jag vääldigt sakta!)
Inget avancerat alltså.

Laddar du ner openoffice (som jag hatar) så måste du ibland spara det som en annan fil typ .ocd kanske? Kommer inte ihåg vad det är, men ibland dummar det sig när man ska öppna en fil då man använt open office från en annan dator.
(haha kanske rörigt men men),

Btw du kan nog redan börja söka efter ett antivirus för det lär nog ta slut efter 30 dagar.

Tack för alla svar!

Jag tycker datorer och allt som hör till, är som att plötsligt tvingas lära sig virka ungefär, skitsvårt!

Renkött,
nej det finns inget sånt på den här datorn, det blir väl billigare (inköpspris) utan?

Hoztic,
Då ska jag snoka upp version 2.4.0, alltså?

Det jag vill kunna göra är att skriva (och spara) lite längre inlägg här på SH t.ex. (Tack vare min hojkrasch skriver jag vääldigt sakta!)
Inget avancerat alltså.

Då kan du ju använda Notepad eller Write (om du will skrive lite mer avancerat) Båda följer med i Windows och kostar alltså inte en spänn extra.

Är du en vanlig icke avancerad användare så fungerar Open office mycket bra.
Har installerat den hos mig själv och många andra.

Skall du skicka filer till någon som har Microsoft Office , så spara du filen i deras format.

Då kan du ju använda Notepad eller Write (om du will skrive lite mer avancerat) Båda följer med i Windows och kostar alltså inte en spänn extra.[/QUOT

Fint, hur hittar jag det?

Vad är "skriva lite mer avancerat?"

Jag har alltid kört Open Office och aldrig haft några av era beskrivna problem med "hyss" varken med dokument skrivna i MS Office eller med mina dokument på en MS Office maskin.

Tvärtom har jag lyckats öppna dokument som MS office användare har haft problem med för att dom har varit skrivna i en annan version än dom har.

Dock ställer jag alltid in Open Office att spara i MS office format redan från början, open offices egna format främjar ju inte direkt portabiliteten av dokument...

Nu känner jag mig som en rätt stor idiot!

När jag på Gumpas och sTf_paPs inrådan kollade efter Wordpad, hittade jag det lätt! Allt finns ju!!

Tänker på de som knappt vågar åka på sin första bankörning, för att de tycker att de inte kan nåt om att köra fort. I såna här lägen förstår jag dem!

Tack alla ni som hjälpt till, schysst!

I mitt fall är det framförallt dokument sparade i word och excel från olika versioner och diverse blandade jobbdokument. Inte direkt avancerade dokument alls men med lite bilder, rutor, sidnot och fotnot.

Öppnar dem i openoffice. Allt är fullt läsbart MEN ser inte ut som det är väntat.
Det kan ha fel storlekar, vara förskjutet och ibland visa lite fel tecken här och där.
Man förstår ju ändå men att ha det till "arbete" vill jag därav inte ha det.

Tack vare att jag redan varit missnöjd där så har jag lagt ner att försöka använda det och spara åt andra hållet. Det kanske fungerar bättre?!

Jag har som sagt provat i omgångar och flera olika versioner. Både i Linux och Win.

Sedan har väl jag med råkat ut för att word inte alltid varit kompatibelt mellan olika versioner.
I de flesta fallen så har jag hittat en fix rätt snabbt genom microsoft/google.

Mest komiska var nog att om man hade en kombination av tecken och bokstäver i en version av word och om automatisk rättstavning var aktiverat (vilket det var default) så krashade word när man öppnade dokumentet som var tillverkat i en äldre version eller med "auto" avstängt. Det fick jag aldrig något svar eller ordning på. Men då pratar vi ytterligheter för det var rätt knepig kombo av tecken.

Jag har alltid kört Open Office och aldrig haft några av era beskrivna problem med "hyss" varken med dokument skrivna i MS Office eller med mina dokument på en MS Office maskin.

Tvärtom har jag lyckats öppna dokument som MS office användare har haft problem med för att dom har varit skrivna i en annan version än dom har.

Dock ställer jag alltid in Open Office att spara i MS office format redan från början, open offices egna format främjar ju inte direkt portabiliteten av dokument...

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back