Har nu kortat ljuddämparen (Devil) på en ZX12R

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Köpte ett Devilblås till min ZX12R. Det satt en dB-killer i den, så innan den plockades bort lät det inte mycket roligare än original. Efter att plockat ur dB-killern lät det klart bättre, men fortfarande inte riktigt nöjd.
Funderade på att köpa nytt blås igen. Hade ju redan ett Yoshimura, som inte lät så mycket det heller.

Tog tag i saken och lämnade in blåset hos Mitonga i Lomma, och fick det fixat snabbt idag. Tack skall ni ha!

Monterade det och det blev en rejäl skillnad på ljudet. Tycker mig känna att det blev bättre vrid på låga varv också.
Det dova ljudet på låga varv har blivit mer markant samt att vid högre varv över 7000 varv lät det ordentligt mycket högre.

Blåset var va 50 cm långt från början, och det kapades säkert 1/3, ca 17 cm.

Kan verkligen rekommendera att korta av blåset istället för att köpa nytt.

Skall försöka filma ljudet före och efter.
Vet ju som sagt inte hur mycket mer det låter, men det är iallafall så att jag nästan behöver öronproppar.

Last edited:
Vet ju som sagt inte hur mycket mer det låter, men det är iallafall så att jag nästan behöver öronproppar.

Är det verkligen bra? Jag har dubbla Devilburkar, inte kapade.
Tycker att det låter så mkt så att det blir jobbigt när jag åker lite längre.

DB-killers räddade min, och min omgivnings hörsel iaf.

Nej nej, filma inte ljudet. Det är bara slöseri med lagringsutrymme. Jag brukar alltid fotografera ljudet istället. Snabbt, smidigt och du får plats med "ljudkortet" i ett mail om du vill impa på avlägsna hojpolare. Jag har alltid tyckt att ljud från Akrapovic fastnar bäst på bild, men Devil funkar säkert det med!

Skämt och sido, det är jobbigt att alltid behöva köra med öronproppar. Min förra hoj var likadan. Blev lomhörd efter fem minuter utan proppar. Men men, det är alltid gött med högljudda screamers!

Btw, frekvensen på ljudet har antagligen inte ändrats då motorn inte går med märkbart annorlunda varv/högre varv än innan. Dock har säkert ljudnivån (i decibel) ökat.

EDIT: Fan, Ivil hann före!! :D

Är det verkligen bra? Jag har dubbla Devilburkar, inte kapade.
Tycker att det låter så mkt så att det blir jobbigt när jag åker lite längre.

DB-killers räddade min, och min omgivnings hörsel iaf.

Det är otroligt mkt skillnad från hoj till hoj med samma märke på slipon. Jag hade en cbr 600 innan med Devil kolfiber rör och den lät sjukt mkt. Nu har jag en 929 rr och har devil koilfiber rör som låter lagom mkt.

Dock har jag också funderat på att korta min en aning både för att det ska se bättre ut och för att höja DB nivån lite. :D

Last edited:
Behövs det en ommappning? För du har väl pc3 har jag för mig?

Akta så du inte blir lomhörd...:banana Va, vad sa du?-

Behövs det en ommappning? För du har väl pc3 har jag för mig?

Akta så du inte blir lomhörd...:banana Va, vad sa du?-

Ånä, så extremt är det kanske. Det finns säkert de hojar som låter värre.

De på Mitonga sade att det troligen inte behövdes någon ommappning. Kör en hundra mil och se hur den går sade de.
Den lilla svängen jag tog igår tyckte jag kändes mycket bättre än vanligt. Kanske för att jag lyssnade på ljudet mer än körupplevelsen.

Får se om jag kan hitta någon som kan filma något i eftermiddag eller ikväll.

Ånä, så extremt är det kanske. Det finns säkert de hojar som låter värre.

De på Mitonga sade att det troligen inte behövdes någon ommappning. Kör en hundra mil och se hur den går sade de.
Den lilla svängen jag tog igår tyckte jag kändes mycket bättre än vanligt. Kanske för att jag lyssnade på ljudet mer än körupplevelsen.

Får se om jag kan hitta någon som kan filma något i eftermiddag eller ikväll.

På höga varv kommer du troligtvis inte känna någon större skillnad, däremot föreslår jag att du känner efter på låga varv (upp till 3000) o ser om den går ryckigt osv. Har för mig att du har insprutning på den modellen.

På höga varv kommer du troligtvis inte känna någon större skillnad, däremot föreslår jag att du känner efter på låga varv (upp till 3000) o ser om den går ryckigt osv. Har för mig att du har insprutning på den modellen.

Klart det är insprut! Vi lever på 2000-talet...:tummenupp

Ljuddämparen i sig är ju bara ett rakt rör (med dämpning runt).
Borde bli marginell skillnad om det röret är 50cm eller 33cm.

Kapade själv mina burkar 8cm pga en spricka, har inte märkt nån skillnad alls.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph