har nu kapitulerat!!! försäkringsbolagen har vunnit!!!

bmw förare crashar inte lika mycket och stjäl därför mer sällan bort hojen pga av billigare självrisk på stöldförs + att man kan sälja delar sen. sen är dom ofta äldre.
 
Drkosmos skrev:
Snackade precis med If. Och dom kommer att höja premierna den 1april. Så ska man slippa höjningen ställa på innan april.
Det var vad säljaren tipsa mig om.

Hur funkar det om man redan fått en premie för hel/hel och har den för tillfället bara garageförsäkrad. Kommer jag att få högre premie om inte jag börjar köra innan 1 april då? :va
 
blä jag har också IF men har bara halv den kanske inte höjs så mycket hoppas jag....
 
Låter ju mindre kul att behöva ställa på hojen senast 1 april om man inte vill ha höjd premie... Kan ju fan vara snö och annat skit nästan hela april :mad:
 
jag tycker du ska köpa dej en rd/rg 500 o modda lite.. streetfighter stilen :)..
 
ok! jag kommer att köra den i våro hc se hur den känns......har bara provat den i ssnöblask!!!

fj1100 är ett järnstaket......funderade på rd/rg 500 ett tag, men nästan omöjligt att hitta fina ex.......min fj är väldigt fin o välvårdad....var även inne på motard......kör en 500 2-takt i skogen och på isen nu.. :D kul som fan.....men att åka motard är kul.....men inte längre sträckor.....och försäkringarna på dessa hojaar gör spikrakt uppåt!!!!!!!

till nästa år blir det nog en gsxr750..........som går som classiker då!!!! med andra fälgar och fjädringskomponenter, så funkar den bra oxå!!!

jensa
 
jensa007 skrev:
fj1100 är ett järnstaket......funderade på rd/rg 500 ett tag, men nästan omöjligt att hitta fina ex.......

Jag är rätt nöjd med min veteranare :rock
1200:- hel/hel gör att det blir rätt mkt pengar över till annat kul!
 
sgtpepper skrev:
BMW:s försäkringar är ju otroligt låga, jag kan inte fatta hur dom kan hålla så låga premier,
1. är det inga som kraschar med BMW?
2. Stjäls dom aldrig?
Genomsnittsförsäkringen för en valfri BMW ligger ju runt 2 - 4 000 per år, helfösäkrad!

1. Joda, det finns lite crasher. Men, den kan räknas på 1 hand! ex. 300 åkte bana 2003, endast 2 skador rapporters till F-bolag.
2. Jag vett att det snoddas 1 BMW i Stockholm 2003. BMW´en är typ färdig bygd när man köper en sån. Sålunda är det typ inget marknad för "bygg-delar"

Jag vett att det finns några enstake under 25 år som kör BMW. Dom har smittas av BMW MC Klubbens jobb med att Risk-medvetenhet och respekt.

Tänk även att en vanlig BMW kille ofta har haft körkort i +15 år, kör +1.500 mil årligen + trafikvana like mycket från bil. På så sätt finns en del erfarenhet som kanske ger mindra olyckes risk än sporthoj´s killen på 22 som kör sin 1´ste säsong med körkort på en R1, som måste wheele i stan innan att det ska bli en stoppie fram för donken!

En BMW koster ungefair samma som en ny 1.000 cc sporthoj.
Det ger ungefair en finans kostnad på typ 2.500/md. F-kostnad är då max. 350/md. Avskrivning (värdeminskning) typisk dom 2 ´sta år: 40.000 kr. ~ månadskostnad 1.700.
Konklusion; det koster effektivt 4.500 kr/md.

Räknar vi på samma sätt f. en R1 / Ninja, Blade, då blir kalkylen;
Finans: 2.500 md
Försäkring; 3.000 (den är på finans så hel/hel F krävs av Finansblag)
Värdeminskning 50.000 ~ 2.100
Konklusion: det koster effektivt 7.600 kr / md..

Nu har troligen inte mycket SH ägare räknat med värdeforlysten. Så när man har fattat att vill man måste skaffa sig av med hojen för att kostnaden är för hög, upptäcks att Finansbolaget vill ha differencen från forlust säljpriset täckt på direkten. Och man har oftast amorterat mindra än det faktiska marknadsvärde man får vid försäljning.
- Flera har sålunda inte råd att sälja...hur hittar man typ +30.000 cash

Kan de ha någonting med stölder, totalskador att göra, vart f-ersättningen är cash!

Tänk nu även tanken att f. ex. TH vill dubbla priset på 20% av sporthojs försäkringarna!
Vi gör en ny kalkyl, baserat på större fall i begangnat priser!
Äääähh - det behövs inte - gissar att resultatet ger sig själv!!!

Det kanske är så att denna "fiktiva problem ställning" inte har kommit till BMW samhället - sålunda kan prämier hällas innanom dom gränser för rentabilitet som F-bolagets aktieägare kräver.

NB; 2004 har ändringar kommet även på BMW försäkringarna.
* Självrisk höjs t. 6.000 - vi får acceptera repor i plastkåber, etc. (men, vi kan hålla årskostnaden nere)
* Importhojer, ska besiktigas av en handlera - och evt. defekter, fel reggas i F-bolag, sålunda att ersättning alldrig kan tas utt på samma skador.

Vi har från BMW MC Klubbens sida engageret oss djubt f. att jobba fram F-lösningen.
I SH måste vi göra samma istället för endast att gnälla, skennförsäkra, etc..

Hoppas att bilden klarnar upp lite - rekomenderar att vi tar al hjälp som SMC kan ge..

NB: Sorry om jag avvek från trådens huvedtema...
 
Tack för en bra förklaring Galne Dansken!

Jag såg att BMW har provdagar i vår, jag skall ta och provköra några hojar och se hur det är, har aldrig kört en BMW. Kanske blir man BMW-ägare på ålderns höst ;)
 
det blir lite OT,
tycker att BMW skulle vara ett alternativ om inte
plastdetaljerna var så :va

BMW kunde ju en gång i tiden,
R90S är en klassisk skönhet:
daytonorr90s.gif
 
gthyni skrev:
det blir lite OT,
tycker att BMW skulle vara ett alternativ om inte
plastdetaljerna var så :va

BMW kunde ju en gång i tiden,
R90S är en klassisk skönhet:
daytonorr90s.gif

Lysande inlägg! Själv har jag inte vågat lägga upp en bild på min hoj,
rädd för att bli bannad :D
Sedan tycker jag inte att FJ 1100 är något järnstaket.
Tack för ordet
 
Daytonan ingår inte i triumphs märkesförsäkring.
För många olyckor.
 
sEiKo skrev:
Daytonan ingår inte i triumphs märkesförsäkring.
För många olyckor.
Daytona 955i, däremot ingår nya Daytona 600 och gamla Daytona 1200 i försäkringen.
 
jensa007 skrev:
ok! jag kommer att köra den i våro hc se hur den känns......har bara provat den i ssnöblask!!!

fj1100 är ett järnstaket......funderade på rd/rg 500 ett tag, men nästan omöjligt att hitta fina ex.......min fj är väldigt fin o välvårdad....var även inne på motard......kör en 500 2-takt i skogen och på isen nu.. :D kul som fan.....men att åka motard är kul.....men inte längre sträckor.....och försäkringarna på dessa hojaar gör spikrakt uppåt!!!!!!!

till nästa år blir det nog en gsxr750..........som går som classiker då!!!! med andra fälgar och fjädringskomponenter, så funkar den bra oxå!!!

jensa

Måste du ha så mycket pulver? Köp en liten, lätt och kul hoj istället, med modernt chassi. En modern gat-125:a är ju fan så mycket roligare än en FJ1100.
Måste ju gå att lösa en Aprilia 250 eller en SZR660 för vettiga pengar
 
Tycker att försäkringen ligger bra till i år. 1200 i månaden helförsäkrad. Hojen står på mig och jag har haft A körkort sen förra våren :D
 
nu kan jag sälja min fj 1100!!! har pratat med trygg-hansa om deras nya system!!!! innan de la om systemet så kostade mig min gamla r1 a mig 27000om året i halv försäkring, kollade nu igen med nya systemet, samma försäkring kostar mig6700 spänn!!!! :banana :banana :banana

detta måste vara det bästa th har gjort!!!!! att den grupp man tillhör ska stå för sina egna kostnader!!!! 18-24 år får dyra försäkringar eftersom de ska betala sina egna skador!!! jag vill inte betala för dessa sakdor utan jag är med och betalar skadorna i min grupp!!!

jensa
 
ÄÄhhhh.....

Det är väl inte lönt o hålla på att gnälla.. Det är ju vi själva som gjort att försäkringskostnaderna är där dom är i varje fall mycket.. F-bolagen går ju nästan i back på att försäkra en massa idioter som blåser dem... Min försäkring kostar mig 35.000:- om året som är då billigast och jag har den hos IF... Det som är bra med IF är att de har en av & påställningsgfunktion så det blir inte så fruktansvärt dyrt.... Jag jobbar 12 timmars pass när jag väl jobbar så jag kör bara när jag är ledig som då blir ca 15 dagar i månader så försäkringen blir ca 1500:- i månaden. Och att känna kraften i min GSXR 1000 för hundra spänn om dagen och vara helförsäkrad får man leva med..

Nu blir säkert många skitsura för de tror att jag är på F-bolagens sida men det är jag inte, jag bara försöker ha lite förståelse...

Fritt fram o klaga nu *hehe*

Ha det bäst
Peter
 
jensa007 skrev:
nu kan jag sälja min fj 1100!!! har pratat med trygg-hansa om deras nya system!!!! innan de la om systemet så kostade mig min gamla r1 a mig 27000om året i halv försäkring, kollade nu igen med nya systemet, samma försäkring kostar mig6700 spänn!!!! :banana :banana :banana

detta måste vara det bästa th har gjort!!!!! att den grupp man tillhör ska stå för sina egna kostnader!!!! 18-24 år får dyra försäkringar eftersom de ska betala sina egna skador!!! jag vill inte betala för dessa sakdor utan jag är med och betalar skadorna i min grupp!!!

jensa


Jävlar vad gott !!!!! Grattis !!!!!! :banana

Hur gammal e du ?
Länge har du haft körkort ?

Jag e rädd att jag inte hamnar i den sitsen du har gjort, Jag e 25 år och haft mckort i 9 år och ägt R1:an i ett halvår...


Kolla först med dom om du får den premien även på en hoj du nyss köpt, har för mig att jag läste att det baseras på hur länge du haft hojen.

Ha det :fyllisar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top