Har ni tips vad jag skall kräva vid försäkringsreperation?

mba

white lightning
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
speed triple -06
Hej,

Lång story kort: Min hoj Speed Triple -2006:a blir stulen, tjuven kraschar ordentligt, reprationerna går på ca 35.000 spänn. Försäkringsbolaget vill inte byta ut cykeln utan väljer att reparera den. Vad bör jag tänka på att de skall kolla?

Givetvis allt det synliga som, blinker, tank (blir omlackerad istället för utbytt :( ) lycktor och allt annat som var trasigt. Är det något mer som jag kall tänka på, som inte är synligt t.ex. växlar som är misshandlade osv? Jag har ju ingen aning hur idioten har kört med min hoj:mad:

Så frågan är har ni några tips vad jag skall tänka på i diskussionen med försäkringsbolaget och verkstan?

Lägg fram den tappar i andrahandsvärde efter att den blivit rejält klotad. Omlackering väcker exempelvis orostankar hos mig.
Klart att man som köpare funderar på om ALLT är fixat. Kan den vara en aning ramsned exempelvis? :gnissla

För övrigt. Fy fan för pack som förstör för andra. Vad är det för samhälle vi lever i!? Kretiner! :mad:

Edit: Beklagar stölden.

Lägg fram den tappar i andrahandsvärde efter att den blivit rejält klotad. Omlackering väcker exempelvis orostankar hos mig.
Klart att man som köpare funderar på om ALLT är fixat. Kan den vara en aning ramsned exempelvis? :gnissla

Bra tips! jag tänkte lite i samma bana själv. Jag skall ta en runda med försäkringsbolaget se om jag kan få dem att ändra sig...

Tack för tipset!

Fick ni tag på tjuven?

Vare sig ni fick det eller inte funderar jag på vilka ersättningskrav man kan lägga på tjuven? (Om man får fatt på honom)
Kan man kräva att få en ny, eller blir det som med försäkringsbolaget, att han får stå för kostnaderna vi reparation? (Det är ju ändå Sverige vi bor i.. ) :rolleyes:

Anledningen till att jag undrar är för att jag överväger att bara teckna trafikförsäkring och istället utrusta hojen med nån typ av spårningssystem.

Vet du vilken självrisk du får betala, stöld eller skadegörelse?

Lycka till med FB!

Trist...
Viktigast är väl att du lämnar in hojen på en riktigt bra verkstad, dom vet vad dom ska titta på efter en misshandel av hojen. Är man inte nöjd med vad dom offererar får man väl be en annan verkstad ge ett omdöme. Kan inte se att försäkrings bolaget skulle ha något emot det.
På en 06'a skulle jag nog kräva en ny tank
Lycka till!

Jobbar i mitt yrke dagligen gentemot försäkringsbolag och kort och gott kan jag väl säga...
Läs dina villkor som ditt bolag har i sina försäkringar när ett fordon råkat ut för skada.

Kostar det "bara" 35 K att reparera är den knappast mycket kraschad såvida Triumph inte har väldigt låga reservdelspriser. Reparation för 35K på en 06:a blir knappast inlösen. Den blir som ny. Va lugn.

Jag har liknande funderingar, också Triumph men en Sprint RS.. Verkstad under vintern efter försäkringsreparation. Jag var inte helt nöjd med reparationen.

Jag upptäckte en sak efter att ha varit förbi verkstaden och klagat på reparationen. De ha gjort en fullagning av lamphuset med epoxylim, som inte har hållit. Ett av plastfästena (där lamphuset skruvas i ramen) var trasigt och ser ut att kunna lossna, trots att de hade drällt epoxy över en stor yta (fast inget som syns om man inte skruvar bort frontkåpan).

Vad kan man egentligen kräva att de byter och vad ska de laga? Epoxylagningen var inkompetent utförd, eftersom prylen ifråga inte är hel.. En annan sak som inte är lika viktig är att de har gjort fula böjar på ett trasigt metallstag, men även det är något man inte ser om man inte kollar ordentligt.

Dessutom var det ganska djupa repor på framgaffel och ram som inte fanns tidigare, samt fel kåpglas. Inte för att det påverkar trafiksäkerheten, men det försämrar ju andrahandsvärdet.

Är det konsumentköplagen som gäller här? Enligt den ska man göra reklamationer inom skälig tid, efter att man har upptäckt dem, och jag anser att skälig tid inkluderar en provtur. Men vad gäller egentligen juridisk?

(Jag ringde verkstaden, sa vad det var jag var missnöjd med (det här var efter att ha hämtat ut hojen och kört en (1) rejäl provrunda för att kolla att den inte var instabil i högre farter). Sen åkte jag förbi verkstaden för att de skulle kolla på den.. Sen var det några veckors verkstadsjagande, och nu är det försäkringsbolaget som har bollen.

Av någon konstig anledning är de inte så snabba på att höra av sig till mig... :rolleyes: )

Låter som ett konstig försäkringsbolag. Vilket är det?
Jag tycker det verkar konstigt att dom inte byter ut de delar som är trasiga på en så pass ny hoj. Speciellt om det är en auktoriserad Triumph verkstad!

Fick ni tag på tjuven?

Japp, en civilpolis tog honom när han satt på cykeln och pratade telefon:tummenupp . Han försäkte dock dra och tryckte sig emellan cilpolisen och en annan bil och tappade sen kontrollen och vurpade rejält..:mad:

Vare sig ni fick det eller inte funderar jag på vilka ersättningskrav man kan lägga på tjuven? (Om man får fatt på honom)
Kan man kräva att få en ny, eller blir det som med försäkringsbolaget, att han får stå för kostnaderna vi reparation? (Det är ju ändå Sverige vi bor i.. ) :rolleyes:
Du kan göra anspråk på kostnader som du haft pga stölden. dvs. om du är oförsäkrad så "borde" du kunna kräva honom på reparationskostnader. Har du försäkring så kan du kräva honom på självrisken. OBS! Chansen att tjuven har några pengar är minimal! Att få ut sitt skadestånd uppfattar jag som i princip lika med noll.:mad: Iaf är det min erfarnhet

Vet du vilken självrisk du får betala, stöld eller skadegörelse?

Stöld, 5000 Spänn.

Japp, en civilpolis tog honom när han satt på cykeln och pratade telefon:tummenupp . Han försäkte dock dra och tryckte sig emellan cilpolisen och en annan bil och tappade sen kontrollen och vurpade rejält..:mad:

Du kan göra anspråk på kostnader som du haft pga stölden. dvs. om du är oförsäkrad så "borde" du kunna kräva honom på reparationskostnader. Har du försäkring så kan du kräva honom på självrisken. OBS! Chansen att tjuven har några pengar är minimal! Att få ut sitt skadestånd uppfattar jag som i princip lika med noll.:mad: Iaf är det min erfarnhet

!"#¤%&/()=?=)(/&%¤#"!½
Hur i helv***!?

Kan man få fast faskapet som snor och förstör ens egendom ska man f*n gå helt skadefri, utan nån form av ekonomisk förlust!
Klotar han en ny (-06) hoj är det bara att ersätta med ny hoj som gäller. Skicka han på straffarbete i sibirien tills han har pengar nog!

Jag blir så arg!!! :mad: #¤%¤#"

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...