Har ni testat throttlemeister

Nu när jag sett videon hur den fungerar så dyker en fråga i mitt huvud upp: vill man verkligen ha nåt sånt där på hojen? Är det något jag upplever som oerhört obehagligt på en MC så är det en trög gasrulle.

När du har den "ikopplad" så blir det ju bara frågan om småjusteringar på handtaget för hast. justering så det är inte obehagligt alls, sen är det hur lätt som helst att med en lätt rörelse vrida av lite längre ut på handhandtaget ut över throttle-m så den lossnar.

Stör mig inte heller vid aktiv körning, då den inte är ivägen (urkopplad såklart). Nu kör ju jag dock bara gata - vid bankörning så hade den åkt av DiReCkT.........

Finns även en annan tillverkare vid namn - http://www.kaoko.com/

Last edited:
Ett tips kan vara att försöka att undvika att köra med raka armar, det får man tydligen ont i handlederna av.. beror säkerligen mycket på vilken typ av hoj man kör också.:va

Viktigt oxå att inte ha handskarna för hårt åtdragna vid handleden då det minskar blodcirkulationen.

När du har den "ikopplad" så blir det ju bara frågan om småjusteringar på handtaget för hast. justering så det är inte obehagligt alls, sen är det hur lätt som helst att med en lätt rörelse vrida av lite längre ut på handhandtaget ut över throttle-m så den lossnar.
Kopplar du in den med en hand också? Typ att vrida på gasrullen och Throttlemeister i samma rörelse, och därmed får den att "fastna"? På filmen använder han två händer. Inte praktiskt att använda två händer ute på vägen.

EDIT: själv använder jag (ibland) Biltemas plastflärp. Den är rätt ok efter lite tillvänjning. Men TM verkar var en mer "riktig" lösning som farthållare betraktad.

Last edited:
Kopplar du in den med en hand också? Typ att vrida på gasrullen och Throttlemeister i samma rörelse, och därmed får den att "fastna"? På filmen använder han två händer. Inte praktiskt att använda två händer ute på vägen.

EDIT: själv använder jag (ibland) Biltemas plastflärp. Den är rätt ok efter lite tillvänjning. Men TM verkar var en mer "riktig" lösning som farthållare betraktad.

Självklart använder jag bara 1 hand - högra..... - samtidigt som du gasar vrider du fast rullen.

Last edited:
Självklart använder jag bara 1 hand - högra..... - samtidigt som du gasar vrider du fast rullen.
Ja, det är det enda rimliga. Det är ju snudd på obegåvat att göra en instruktionsfilm med två händer. Det funkar ju aldrig ute på vägen. Men det är kanske ingen "officiell" film utan en glad YouTube-amatör...?

EDIT:
Biltemas plastflärp är som sagt helt ok, bara man justerar den rätt.

Satte den först längst in på gasrullen. Den kändes då väldigt mycket i vägen och jag gasade ofrivilligt med tummen hela tiden. Så jag tog bort den efter 1 (en) mil. Kass, tyckte jag!

Sedan såg jag någon som hade satt den allra längst ut på handtaget, något mer nedåtvinklad. Och vips så funkade det. Men vinkeln är viktig, som sagt. Kan kräva ett par justeringar innan man får den i ett bra allroundläge.

Bra avlastning på längre turer.

Last edited:
Förra gången tyckte de att det inte behövdes någon remiss, men jag får väl gå dit och kräva det nästa gång. För det är inte normalt att konstant gå omkring och ha ont :(

Ingen ide att springa fram och åter till läkaren, inte vet dom nått om sånt.
Bara till att fara till en fysioterapeut med inriktning på sånt, t.ex. spec inom McKenzie eller OMT fysioterapeut, OMT:are finns det ju massor av där du bor, (Nina borde ju ha sin mottagning nära torget tror jag, hon har gift sig så vet ej vad hon heter nu för tiden).

Testa denna, har fungerat bra för mig på längre resor. http://www.throttlemate.co.uk/#

Underarmspump och ömmande handleder får många nybörjare inom enduron. Lösningen är att inte greppa så förbaskat om handtagen. Vet dock ej om det även gäller gathojar? Men alltid värt att testa att koppla av i händerna lite.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park