Har ni orginalverktygen med er under kutsen?

Har du orginalverktygen med dig i kutsen?

• Antal röstningar
    0

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Jag kom o tänka på originalverktygen som följer med hojjen. Dessa tar upp en jävla plats i den lilla kutsen man har.

Har ni dessa med er under kutsen och har ni någonsin behövt använda dessa i en nödsituation?

Jag menar har tillverkarna tänkt man ska sitta o skruva fast muttrar som bara lossnat under färd sådär? Det enda jag använt mig av, är nog skruvmejsel och insexnyckel vid vinterförvaring. Tänkte plocka bort allt utom skruvmejsel, insexnyckel och en tång, men det kanske är dumt, då det är bra o ha nån vacker dag?

DSCF1204.jpg

Har dem med under kutsen även fast jag inte behövt använda dem (än). På Scramblern har jag inga med men det finns en nyckel med bakom ena kåpan men man måste ha verktyg för att komma åt den (hur tänkte Triumph här?).

Originalverktyget för att spänna kedjan med enkelsving är smidigt samt den korta 17mm nyckeln för att lossa låsningen innanför fälgen/på navet.

Men nä dom åker inte alltid med, längre etapper, semester och bandagar men vid sistnämda är det sällan brist på verktyg.

Ja,

verktyg är med, men också skivbromslås i liten påse, fastsatt med kardborre. Drog även dit ett 12v-uttag för seriös touring med R6:an!

Last edited:
Jag har kvar mina originalverktyg, man vet aldrig när de kan komma till pass även om jag aldrig behövt använda dem hemma i garaget mer än för att spänna kedjan och dylikt.

Risken med att lägga av verktygen är att de försvinner med tiden. Det kanske är den allra främsta anledningen varför de ligger bättre i kutsen än och skärpar någonstans i ett garage eller förråd.

Sedan är orignalverktygen ägare vill ha när motorcyklarna närmar sig status som klassiker. Köpare av dessa vill ha så kompletta motorcyklar som möjligt med alla original tillbehör och det är inte lätt att ersätta sådana saker alla gånger. Fråga dem som försöker få ihop originaldelar till en äldre motorcykel hur lätt det är.

Last edited:
Jag har med mej original verktygen + lite till som kan vara bra att ha!

Jag tycker du ska ha kvar dina verktyg. Lämnar du paraplyet hemma så börjar det garanterat att regna.

Det kan gå åt andra hållet oxå har jag märkt.
Glömmer man käftöppnare, tång och lipgripen hemma så tro fan att du plockar gädda som aldrig förr. O du tar den största på heeela året och självklart har den helt svalt draget o det tar dig en 15 min att lossa krokarna utan hjälpmedel.

Du lär dig av dina misstag o tar med allt nästa gång men tro fan inte att man plockar en enda gädda då :tummenupp

Mitt kit måste jag jag plocka bort en kåpa för att komma åt och det utrymmet har jag ju ingen större nytta av ändå.

Har faktiskt inga verktyg med mig förutom punkalagning. Har aldrig behövt det. Mina hojar går sönder i garaget av sig själv:D
Kommer de väl i väg så har de tagit mig hem eller till en tapp ivf. Har dessutom inte ens plats för skivbromslåset på nuvarande hoj:mad:

Har alltid med mitt kitt och på tidigare hoj har det både räddat mig (när baterikabel hoppat av) samt andra som behövt fixa saker.

Har alltid med kittet som sitter under sadeln / i kutsen. En billig trygghetsförsäkring tycker jag.

Nej,jag kollar genom hojjen med jämna mellanrum går inte sönder.

Nej,jag kollar genom hojjen med jämna mellanrum går inte sönder.

Precis.
Ha koll på grejerna. Vad är det för nytta med verktyg om bromsoket lossat och du ligger i diket med skrotad hoj.
Nej, ha koll på hojen innan du kör ut. Meka gör man i garaget. På vägen kör man.
Det finns ju dock äldre hojar (och vissa märken :hihi ) som går sönder spontant, men sådana hojar brukar vara "classiker", "veteranhojar" etc.

Men, det är ju upp till var och en. Vissa vill ju ha hängslen och livrem (regelbunden garage koll och mekvertyg med på turen) för att må bra. Och hur man än vänder på det. Det är ju därför vi kör hoj. För att må bra. Gör det som får dig att må bra, och skit i vad andra tycker i saken. :)

:hej

Svårt att kryssa i då det enda som följer med original är en insexnyckel, klassar inte det som verktygssats. Blev att kryssa i, inga verktyg.

Har ett eget verktygs-kit med sånt som man har användning för istället.

I "Stället" ska du inte ha några verktyg, blir ju som knivar om du går av vägen eller krockar :P

tror nog att han menade att han har med sig andra verktyg "istället för" org kitet, inte "i stället"

Jag har haft med kitet i alla hojar förutom den jag har nu, då den inte fanns när jag köpte den. Annars är det bra o ha, vi hade nytta av verktygssatsen när polarn fick glapp i lite kablar under sätet på hans suzuki eftersom det krävdes att lossa 2 bultar för att få bort sadeln :D

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back