Har ni kännt att ni tröttnat på hojåkning?

Gabor

Guest
Mike om du gillar twin måste du bara testa Ktm Superduke tycker jag, inget effektmonster men roligare "busigare" hoj får du leta efter på kurviga vägar..
Fint chassie fjädring och motor med ca 120-130hk och det feta soundet :)
Lycka till .

:D Har kört hoj i över 30 år, 100000 mil plus, bott mer på hojen å runt den än hemma periodvist. Försökte sluta ett par tre gr..varje gång så slutade det med ytterligare hoj i garaget. Mitt x numera tyckte att vi inte hade råd med mitt ev slutande, bara att acceptera, hojlivet i blodet. Blev mindre hojåka när ungarna var små, sen ökade det ordentligt igen. Numera kör jag va fan som helst , bara det har 2 hjul.

Urgixxers är fantastiskt mycket hoj för pengar å finns hur mycket som helst med grejor.

Tänkte faktiskt att i år får det bli ett sabbatsår , mycket annat att lägga pengar å tid på just nu....

Sluta köra hoj, har inte råd helt enkelt.....:D...Det blev inte så...

Funderar på en Buell XB12s eller Ktm 990 så småningom....svåra val.

Är bara kul att kunna ta en V-tvin ibland å kroka runt på favovägarna. Livskvalitet att kunna välja ibland på fordon i garaget.

Det känns som att det är dags att förnya sig lite igen.
 

IronMike

Guest


Funderar på en Buell XB12s eller Ktm 990 så småningom....svåra val.
.

Jag har vägt tanken... iaf 990, mot mille, framförallt. Finns inte så mkt alternativ på twin-fronten, eller 1098s,,,men ngt dyr, dock bollat tanken..att låna lite på lägenheten :rolleyes:

MEN... hur mkt kan man ta ut på gatan sen. allt? -nej, knappst. det har spårat ur, utan att 90% av folket hunnit fatta det. Man kan inte nyttja en K7a fullt ut på gatan, thats it. Man kan utnyttja de mkt, men inte till gränserna. Jag plågar min SV1000s så mkt det går, och jag har åkt med duktiga dårar med 07ans värstingar, det börjar jämna ut sig..de åker inte ifrån mig, fastän ngn kan gasa. På banan kanske man skulle få smisk pga hojens brister, men inte på gatan... Känns som det va mer skillnad bara för ett par år sen. Men nu - inte längre. Hojjarna som inte är alltför gamla, går lika fort på gatan som en likvärdig förare med nyare cykel. Det krävs lite mer för att lägga ner en oldschool, men dom ser man oftare gå kvickare på landsväg.

Känner att jag har lite mer å ge, bara lite på gatan.. Skulle behöva 20 hk till, ngt lägre vikt, sen spelar det ingen roll om jag har R1 02 eller K6 på gatan, det kommer gå lika fort..
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Har nyligen (för ett år sedan) sålt en maskin jag köpte ny år 2000, detta efter att ha kört nästan varje år sedan 1977 när jag tog mc-kortet, just för att jag tappat sugen.

I mitt fall var det några personliga orsaker som till slut gjorde att jag tog steget bort:
Min fru kan inte längre åka med på grund av kroppsvärk, en vurpa och 5 brutna revben på en bankörning samt de ganska höga underhållskostnaderna på en hoj även om man inte kör så mycket, gjorde tillsammans att jag tröttnade.

Att köra för att behålla en image som cool kille eller för att man fortfarande tycker att man "måste" ha en hoj är bara fel, oavsett orsakerna.

I mitt fall så blev substitutet fortfarande öppet men ändå annorlunda:
C_1973_3.JPG

C_1973_4.JPG


Ta ett par steg bort och prova något nytt, släpp det hela en stund, få lite distans och känn efter, kanske du finner att det inte var så livsbejakande som du kanske inbillat dig?

Jag är fortfarande ansluten här och även medlem i Ducceklubben så vem vet...
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Känner precis igen mig i dej. Man får helt enkelt inte köra för mkt. Nu har min hoj varit inne på verkstad och det går så segt, har varit inne där i 3 veckor snart. Och suget kommer nu. Nu vill jag bara ha tillbaka den. Så mitt tips ha sönder den och låt den gå in på verkstad. :tungan Eller skaffa nått annat intresse också. tex någon bil att glida runt ,renovera.

Mvh Tomas
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Stundtals känner man ingen motivation, fint väder, man är ledig, men nej -känns inge kul, känns fel. Tankar kring vad som kan hända sprider sig, samtidigt som man känner att man gjort samma sak om och om igen. Att man kört så fort man kunnat och vad hojjen kunnat ge, man har upplevt stunder där alla sinnen levt ut "typ" maximalt. Jättespännande, för att sedan avta, för att sedan bli till vardag...varpå man känner sug efter andra utmaningar, eller andra sysselsättningar som bidrar till livskvalitet eller njutning.

Senast när jag va ledig och samtidigt som det föll in på en dag med vackert väder, så packade jag min väska, tog fiskegrejjerna och stack. Tog bilen långt ut på värmdö, total tystnad, en spegelblank sjö, drog några kasst. Andades frisk luft och mådde gott, tänkte på alla fartfyllda äventyr man varit med om, men vad är skönast, vilket ger mest behag. För första gången på länge så kände jag en total sinnesro som inte var förknippad med fart, stillsam, men ändå totalt skön. Tänkte på hojåkning, om det ändå inte var höjden av känsla, men nej, jag mådde så bra där ute för mig själv. Kom bara på att associera hojåkning med död, olyckor, sorgsna anhöriga och vit kista, ledig klädsel. Varför ska jag lägga så mycket pengar, på att riskera mitt liv? Snacka om att kasta pengar i sjön. Som om man ansträngde sig för att utsätta sig själv och sina anhöriga för faror.

Har ni kännt så?

Kanske bara för tillfället har en svacka med medioker hoj...kanske måste slå till på stort för att komma back on track, turboladda?!

Vet inte vad, men just nu så talar för mkt emot hojåkning, utgifter, skatter, försäkring, samhället i övrigt, risker..för en känsla man känner utan och innantill.

Man kanske började åka hoj för att något annan i ens liv saknades? ...sen när livet i övrigt är komplett så blir det för dyrbart att riskera? Vad vet jag. Men varför är det så få människor från djursholm som åker sporthoj jämfört med västerhaninge t ex, har det ngt med saken att göra?

ÄSch, kluven..det är dags för en bombar-repa, sen utvärdering. De "felaktiga tankarna" kom att tänkas på herromkvällen, då man fick sladd med bil, pga av vägsabotage, ynglingar som dumpat spanska loppor från en gångbro över motorvägen, hade man åkt hoj hade man varit död i dagsläget. Man är sårbar på hoj, vilket inte alla tycks inse. "man bara drar på och gasar helvet"

:huvet


börjar bli sjukt trött på alla risker i trafiken,, funderar starkt på att bara åka bana nått år framöver.. körde favvo rundan igår (häckeberga), först hästskit i en skarp kurva dålig sikt precis där man behöver grepp, åker man av där blir man välkomnad av skogens gröna träd... sen efter ett tag en smal väg med vänster kurva som går upp i backkrön o man ser inget efter backkrönet just där möter jag en blå jeep som håller ut mer mot mitten av vägen på en redan smal väg, jag får väja till höger hamnar nästan i diket men lyckas häva... sen på vägen hem är det grus i nån skymd kurva och när jag passerar häckeberga slott så ser jag föraren av den blåa jeepen, han har stannat där för att fota sin fru... plus att min premie höjdes med 300kr i månden... visst det är inte varje gång man råkar ut för skit, men vad hjälper det om man en dag kör på häckeberga och det kommer en jeep som håller nästan helt till vänster om man inte hinner väja.... folk har dött på häckeberga innan... jävligt trist men så är det tyvärr... därför känns det som banåkning blir mer givande, jag får köra som jag vill och inte som jag måste för att jag är i trafik...
 
Last edited:

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Felet många gör är att de köper en alltför ny o dyr hoj, färsäkring kostar multum och du har just köpt det snyggaste kittet till dig själv!

Efter ett tag börjas det märkas i plånboken och ordet "prioriterande" ploppar upp. Då går man i andra tankar och varje gång man är ledig, känner man sig TVUNGEN att köra, för att hojjen inne i garaget kostar pengar.
Detta är inte bra.

Kör en hoj som kan stå stilla ett par veckor utan att du börjar bli "snål" och MÅSTE köras. Byt ner dig, eller byt bort dig! Jag vet hur du känner dig, känn efter lite.

joo känner igen det där...
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
tjenare!

som apny på hoj och allt vad det innebär så är det bara apkul för mig så fort jag sätter mig på hojjen och tar en sväng. och det försöker jag göra så ofta jag kan, antingen med kompisarna eller själv.

men jag kan förstå vad du menar och kan komma med lite tips och råd och du nämner redan en sak som jag vill komma fram till och det var din fisketur. det ena behöver inte utesluta det andra. jag själv kör hoj men har dykarcert, hoppat fallskärm och fäktas. bla. sen har jag jobbat utomlands i 4.5 år och flyttade hem igen för lite mer än 1.5 år sen.

kortfattat vad jag vill med mitt liv är att ha schyssta minnen och eftersom jag är både nyfiken och intresserad av allt möjligt, ser jag till att prova på en hel del saker.

att åka hojj kommer inte vara det enda jag vill göra utan en av flera saker som gör mitt liv härligt. och ibland innebär det att fokus kommer ligga på något annat än att åka hoj, det vet jag. men det är det värt.

jag är glad att jag 'upptäckte' hojåkningen eftersom jag aldrig varit intresserad av det och knappt suttit på en moppe, men återigen, det finns så mycket därute som berikar livet, det gäller bara att ta mod till sig och fråga sig själv vad som saknas eller skulle behövas för att fylla ut det tomrummet.

vad gäller din hoj och skaffa en vassare hoj etc etc kan ju det hjälpa till såklart. och olyckor som inträffar, folk som omkommer, det är en del av livet. jag tänker inte på sånt. det skulle bara göra mig rädd och till slut lägga av med vissa saker.

bra tråd!
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
tjenare!

som apny på hoj och allt vad det innebär så är det bara apkul för mig så fort jag sätter mig på hojjen och tar en sväng. och det försöker jag göra så ofta jag kan, antingen med kompisarna eller själv.

men jag kan förstå vad du menar och kan komma med lite tips och råd och du nämner redan en sak som jag vill komma fram till och det var din fisketur. det ena behöver inte utesluta det andra. jag själv kör hoj men har dykarcert, hoppat fallskärm och fäktas. bla. sen har jag jobbat utomlands i 4.5 år och flyttade hem igen för lite mer än 1.5 år sen.

kortfattat vad jag vill med mitt liv är att ha schyssta minnen och eftersom jag är både nyfiken och intresserad av allt möjligt, ser jag till att prova på en hel del saker.

att åka hojj kommer inte vara det enda jag vill göra utan en av flera saker som gör mitt liv härligt. och ibland innebär det att fokus kommer ligga på något annat än att åka hoj, det vet jag. men det är det värt.

jag är glad att jag 'upptäckte' hojåkningen eftersom jag aldrig varit intresserad av det och knappt suttit på en moppe, men återigen, det finns så mycket därute som berikar livet, det gäller bara att ta mod till sig och fråga sig själv vad som saknas eller skulle behövas för att fylla ut det tomrummet.

vad gäller din hoj och skaffa en vassare hoj etc etc kan ju det hjälpa till såklart. och olyckor som inträffar, folk som omkommer, det är en del av livet. jag tänker inte på sånt. det skulle bara göra mig rädd och till slut lägga av med vissa saker.

bra tråd!

det e sant, har man fler intressen så kan man variera lite mer... men d e svårt att ha fler intressen när mc e så jävla dyrt.. iofs har jag data spel o träning som ett stort intresse med...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Klart att man ibland lessnar lite på hojåkningen. Jag har inga bekanta som äger hoj nu förtiden(utom en som jag övningskör med), barn husköp mm har fått dom att sälja.
Man blir ju alltid lite less på saker som man gör väldigt intensivt. Kåken, tanten, dricka bärs med polarna. Allt lessnar man på ibland vid olika tillfällen i livet. Därav uttrycket att "man inte blir lyckligare utav pengar", då har man allt och har inget och drömma efter.

Men riktiga Bikers finns och dom som bara vill vara coola, jag tex blir precis lika lyrisk efter en tur på min gamla mustang moppe, som jag blir efter en tur på moderna litersmaskiner. Njuter lika mycket utav att köra polarens gsx400 fws som jag gör på min. Mitt problem är tiden.
 

IronMike

Guest
börjar bli sjukt trött på alla risker i trafiken,, funderar starkt på att bara åka bana nått år framöver..
det är tyvärr inga garantier, snarare talar ban-statistiken emotgat-statistiken för tillfället. dvs, få utövare, 2 döda på 2 säsonger, massor skadade. och hur många mil gata jämfört med bana har vi?

2 döda på knappt 2 år på bana, 100 döda på gatan på 2 år? ...kanske 1000x fler pers som kör gata, eller 10000 gånger fler mil minst?


:(

folk som omkommer, det är en del av livet. jag tänker inte på sånt. det skulle bara göra mig rädd och till slut lägga av med vissa saker.

bra tråd!

jo det är sant, man ökar chanserna rätt bra om man inte röker, mm.. om man kör nykter å med körkort samt skyddsutrustning. vi får ju tydligen betala högre premier pga av folk som trillat dit pga av onykterhet, saknat skyddskläder & körkort mm :(
 
Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Jag känner oxå igen mig i det här. Har kört hoj i 26 år med vissa uppehåll och kört det mesta som har funnits//finns på marknaden.Så för ett tag sedan tänkte jag att jag ska byta in mina två hojjar mot något nytt som man inte tröttnar på i första taget. Oki, Daytona 675, prövkörde men det uppstod någon märkligt turbulens mellan mig, tanken och kåpglaset i 140, oki BMW 800 då tänkte jag men jag vet inte inte, den känns lite gubbig. SuperDuke ja eller hur! Om man nådde ned bara!

Så jag vet inte riktigt vad man ska göra, och sen kommer det ju till med alla olyckor som tyvärr sker i parti och minut.

Alla dessa variabler gör att just nu känns det inte så kul att köra hoj, tyvärr.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo




man kanske skulle testa motard då :D ... fast man sitter jävligt illa, en heffaklump som jag :rolleyes:

Jag fick prova en svx 550 på gotland. Om du kan se till att provköra en sådan (ostrypt) helt sjukt vad den gick, även i jämförelse med r6an tyckte jag.

Är också i en sån period nu. Är precis som någon beskrev att man kört för mycket och tappat lusten, så nu har jag inte rört biken sen den 17 juni.

Men så funderar jag på att byta cykel, då kommer nog lusten tillbaka gånger 10
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Sitthöjd på SuperDuke R e 850 sänksats finns ej, tyvärr. 850 e mycket om man e en tjej på 167 cm, kanske skulle ta å fråga Jerry Williams var han köpte sina platåmckängor.....:D
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Intressant tråd.

Själv så körde jag hoj ett tiotal år mellan 82-92 typ.
Honda 500 blev Honda 750 som blev 2xGSX 1100 81:eek:r som blev en 87:a GSXR 1100 och avslutades med en Triump 55:a i ett par år.

Fick förra sommaren ett sug efter hoj sen polarn köpte en 88 750 gixxer så efter några veckor ägde jag en 89 gixxer.
Efter 2 månader så fick jag välja på att fronta med omkörande bil eller köra av vägen, valde det sistnämnda med ganska omfattande skador som följd, överlevde dock vilket jag knappast hade gjort om jag valt annorlunda.

Jag är ganska återställd nu, hojen helt återställd.
Känner dock numera en viss osäkerhet i vissa situationer typ flera mötande bilar i rad men har dock avverkat kanske 40 mil på hojen.

Kan dock ändå känna en viss mättnad vad gäller hojåkat, delvis beroende på den tråkiga transportsträckan för att ta mig från ön jag bor på och delvis för att det inte alltid är så kul att åka ensam. När det stämmer för mig och polaren så att vi båda kan åka så känns det kul igen.

Men svårt val, sälja hojen eller ha den kvar?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Sitthöjd på SuperDuke R e 850 sänksats finns ej, tyvärr. 850 e mycket om man e en tjej på 167 cm, kanske skulle ta å fråga Jerry Williams var han köpte sina platåmckängor.....:D

Hehehe..platådojjor ja..Superduken e rätt hög... men om man har längden inne finns ialf en fördel ..man ser över dom flesta bilarna...bättre översikt :tummenupp
Kul att en tjej är sugen på en superduke då :tummenupp
Kolla annars Hypermotard ducati.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Njae, inte tröttnat...

Men det händer ibland att man blir riktigt jävla skiträdd. Kanske ibland så rädd att man borde åka hem. Oftast är det någon bilist, taxi, buss eller annat otyg som vägrar se dig.

Men jag har gett mig fan på att inte tröttna.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Har med börjat tröttna lite. Inte för att det inte är skit kul utan för att man inte har det där suget längre.

Sen har det ju eskalerat med döds olyckor det senaste också. Det gör ju inte saken bättre. Man sitter och tänker på hur man på olika sätt kan dö när man åker ibland.

Slutar jag åka sporthoj får det nog bli en motard att åka på inne i stan och en cross för att hålla motionen uppe...


///Micke
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top