Har ni haft varmt i hemmet sista två dagarna?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det var inte mer än ett par dagar sedan man beklagade sig över att värmen aldrig kommit. Nu kom den med råge. Lustigt vilka kontraster det kan bli. Bor i en vindsvåning och den blir tokvarm dagar som t ex idag. Har övervägt att köpa en liten AC. Men jag är inte beredd att göra någon fast installation för något som används en ytterst kort period per år. Är det någon här som kan rekommendera en liten AC som man kan kyla ner lägenheten vid behov? I annat fall skaffar jag mig nog en fläkt på stativ tills dess att jag hittat något vettigt.

Jag kör en portabel AC och kyler övervåningen på huset. Det blir IAF svalare än utan den men räkna inte med att få några 18ºC, eller ja, det beror ju på hur stort du bor och hur stor AC du köper.

Har precis samma problem. Var 27 grader i lägenheten när jag vaknade imorse, inte klokt! Funderar också på att köpa en AC om det ska fortsätta såhär! Men kom bara till gröningen innan jag var tvungen att stanna och bada! Skönt att det kom lite regn & åska nu på kvällen iaf.

Har precis samma problem. Var 27 grader i lägenheten när jag vaknade imorse, inte klokt! Funderar också på att köpa en AC om det ska fortsätta såhär! Men kom bara till gröningen innan jag var tvungen att stanna och bada! Skönt att det kom lite regn & åska nu på kvällen iaf.

Så du var i Helsingborg idag? Bor intill Gröningen och folk satt kvar trots att åskan (se bild) närmade sig. Lyckades inte fånga blixtarna tyvärr. Jag tyckte det var riktigt skönt för det var först då man kunde öppna fönstren och få lite korsdrag strax innan ett par droppar föll. Var det kallt i vattnet?

IMG_1653.jpg

Åter till ämnet. Största rummet kan nog vara ca 40- 50 kvm. Men jag hade inte förväntat mig att få ner temperaturen till 18 grader utan bara så att det går att sitta inne och svalka sig lite när solen står på som värst. En fläkt har en kylande effekt så jag ska nog börja med en sådan. Tänkte i så fall köpa en på stativ som man kan flytta runt.

Testa att försöka sova dagtid under sommaren, i ett rum i söderläge.
Brukar inte bli allt för många timmars sömn :gnissla
Men man kommer ju iaf ut och gör något när det är bra väder :tummenupp

Se först och främst till att hindra det som faktiskt gör det varmt. Det som normalt ger störst effekt är att hindra solinstrålningen. Direkt avgörande att det görs på utsidan och inte inne i lägenheten/huset. Markis eller motsvarande är klart bäst, men kanske inte alltid praktiskt möjligt om man bor i lgh t.ex. Finns speciell film att sätta på fönster, men det kan jag inget om men kan kan säkert vara ett alternativ att kolla upp.

Sen är det ju det självklara som förvånansvärt få verkar fatta. Håll stängt när det är varmare ute än inne och öppet när förhållandet är tvärt om.

Golvfläkt är ju avsevärt mkt billigare i både inköp och i drift än AC och räcker i de flesta fall för en Svensk sommar. Den är ju dessutom väldigt enkel och flytta runt till där man befinner sig för stunden. Tyvärr inte alltid så snygga.

En portabel AC kan vara en sista utväg. Men så portabel är den kanske inte i många fall inte möjlig att flytta runt från rum till rum. Det som är viktigt att tänka på är att ha så kort slang som möjligt och som ansluts tätt vid utblåstet. Att bara hänga ut slangen genom ett fönster/altandörr är fullkomligt meningslöst. Se helst till att slangen även är isolerad. Dom brukar bli helvetiskt varma och agerar då radiator och minskar således den totala kyleffekten.
Tyvärr är dom billiga varianterna ofta både dåliga, fula och högljudda. Mao en lösning jag skulle dra mig ifrån så långt det går.

Jag har en markis som går ner framför fönstren, men tyvärr tar vinden den så man kan inte lämna den när man går hemifrån. Jag litar inte på automatik, har haft det i ett hus en gång. Borde skaffa någon lösning som går på skenor vertikalt, men då kan man nog inte ha fönstret på glänt om man velat antar jag. Har även persienner på utsidan av mina fönster där det är snedtaket. Men detta hjälper inte om solen står på som t ex idag.

Man kanske borde börja med en fläkt på stativ och se om det hjälper tillräckligt och sedan gå vidare. Tyvärr som föregående talare påpekade är de ofta väldigt fula. Jag har inget emot industridesign, tvärt om, men de som ofta tas in i landet är nog bland de fulaste som finns på marknaden. Har sett snygga varianter utomlands där man ofta har fläktar av varierade slag. Men tyvärr inte tagit reda på vad det varit för märke.

Denna får ner tempen till 18grader. Du kan även ösa på mer värme på vintern om det blir för kallt inomhus. Klart värt det, men lite trixigt att montera där du bor.

vpump1.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...