Har ni hört på fan!!!

Gnäller o gnäller...

Nu ska vi inte dra allt till sin spets här!..

Jag har hållt på med hojar längre än många andra fjortisar här...

O som exempel...om vi nu pratar BILPROVNINGEN...

Jag har alltså skickats hem av MÅNGA anledningar....Nåra av dom är...:

*Jag fick totalt körförbud för jag hade en milesmätare på tanken....(-72:a harley)....
*Fixet för det var att ta bort den o köra UTAN mätare över huvudtaget!!
-72:or behöver inte ha mätare...men MED mätare är dom farliga!!

Har även varit med om att få en skruvmejsel från BESIKTIGAREN för att skruva bort "kepsarna" på lamporna...(fortfarande samma hoj)...för att inte kunna skada nån om jag krockar...
Men senare inte fått lämna tillbaka mejseln till inspektören.....för att: "Ska du inte skruva på dom tillbaka???"....

På nämnda hojen...alltså en Electra...helt original -72:a...."lite extrautrustad"....

...så hade jag 26 baklampor...(den som inte tror mig...maila bara så skickar jag bilder!)....förutom det fanns det 8 reflexer monterade på nummerplåtshållaren..just under nummerplåten...

O...Håll i er nu...:
Jag fick 2:a på "dålig synbarhet bakåt!!!!!!.

Detta är bara en del av det jag varit med om på SBP....
Den som ens antyder att det är värt flera hundra för att en gammal gubbe ska snurra på framhjulet o sen kalla att han gör en "provkörning" trots att han aldrig ens haft en hoj...är antagligen betydligt rikare än jag...men har inte en aning om vad dom håller på med på SBP!!

(Jag undantar mig kommentarer om spindelleder på bilar som dessutom hade dåliga bromsar...nu pratar jag hojar).

När det gäller hojar så har SBP än i dag inte en aning om vad dom håller på med....TROTS att dom har monopol!!

(Jag har tom varit med om Sbp-INSPEKTÖRER som inte ens kunnat se skillnad på fotplattor o växelspakar....
Dom har förgäves trampat så mycket dom orkat på fotplattorna....utan att få i nån växel.....)

Ha det alla som önskar SBP i graven...åtminstone när det gäller hojar!!
 
Precis det där har jag varit med om. Har en list hemma som jag monterar på kanten av kåpglaset när det är dags för bes :)
 
Masen skrev:
Vart har ni era plåtar nånstans?? har ni dom "där inne" och chansar eller??

I hjulhuset, platt mot kutsen vriden 90 grader och nästan osynlig. Dessutom med vit eltejp över sifrorna. Blivit stoppad en gång. Inga probs.
 
#Olsson# skrev:
I hjulhuset, platt mot kutsen vriden 90 grader och nästan osynlig. Dessutom med vit eltejp över sifrorna. Blivit stoppad en gång. Inga probs.
Varför? Är det för att farbor blå inte ska se den eller är det för att
vara anonym inför ev. hojtjyvar?
Har märkt en förhöjd irritation över dolda skyltar i fikarummet!
 
kawa1300 skrev:
Gnäller o gnäller...

Nu ska vi inte dra allt till sin spets här!..

Jag har hållt på med hojar längre än många andra fjortisar här...

O som exempel...om vi nu pratar BILPROVNINGEN...

Jag har alltså skickats hem av MÅNGA anledningar....Nåra av dom är...:

*Jag fick totalt körförbud för jag hade en milesmätare på tanken....(-72:a harley)....
*Fixet för det var att ta bort den o köra UTAN mätare över huvudtaget!!
-72:or behöver inte ha mätare...men MED mätare är dom farliga!!

Har även varit med om att få en skruvmejsel från BESIKTIGAREN för att skruva bort "kepsarna" på lamporna...(fortfarande samma hoj)...för att inte kunna skada nån om jag krockar...
Men senare inte fått lämna tillbaka mejseln till inspektören.....för att: "Ska du inte skruva på dom tillbaka???"....

På nämnda hojen...alltså en Electra...helt original -72:a...."lite extrautrustad"....

...så hade jag 26 baklampor...(den som inte tror mig...maila bara så skickar jag bilder!)....förutom det fanns det 8 reflexer monterade på nummerplåtshållaren..just under nummerplåten...

O...Håll i er nu...:
Jag fick 2:a på "dålig synbarhet bakåt!!!!!!.

Detta är bara en del av det jag varit med om på SBP....
Den som ens antyder att det är värt flera hundra för att en gammal gubbe ska snurra på framhjulet o sen kalla att han gör en "provkörning" trots att han aldrig ens haft en hoj...är antagligen betydligt rikare än jag...men har inte en aning om vad dom håller på med på SBP!!

(Jag undantar mig kommentarer om spindelleder på bilar som dessutom hade dåliga bromsar...nu pratar jag hojar).

När det gäller hojar så har SBP än i dag inte en aning om vad dom håller på med....TROTS att dom har monopol!!

(Jag har tom varit med om Sbp-INSPEKTÖRER som inte ens kunnat se skillnad på fotplattor o växelspakar....
Dom har förgäves trampat så mycket dom orkat på fotplattorna....utan att få i nån växel.....)

Ha det alla som önskar SBP i graven...åtminstone när det gäller hojar!!

Jag har lite svårt att ta någon inkompetent värmländsk bilprovare i försvar.

SBP är ett företag. Ett sådant kan inte ha någon koll på något, men det kan vi ju kräva av dess anställda att de har.

Hur kan det komma sig att du som kan så mycket om hojar blivit hemskickad från bilprovningen med anmärkningar och t.o.m. körförbud? Kan inte på rak arm säga vilket år det blev krav på hastighetsmätare på hojar. Jag förutsätter att du har koll på detta. Om inte mätaren var vass eller farlig på något annat sätt så begriper jag inte hur den kunde ge ett körförbud.

Gör något åt problemet och se till att den som inte kan sköta sitt jobb får möjlighet att söka ett nytt. Gäller förresten alla yrkeskategorier.
 
Ok...

För det första...det är inte personerna som är anställda på SBP som är frågan här....kompetenta eller ej.
Dock kan vi kräva att kompetenta anställda ska utföra jobben dom har.
Frågan på detta forum är vad vi tycker om själva SBP...

Att kolla däck o styrlager är inte fel på nåt vis....men med tanke på vad SBP dessutom sysslar med, (som mina tidigare exempel tex), alltså pyssla med hårklyerier o skitsaker främjar inte nån säkerhet.

För förtydligandets skull då så är det lag på hastighetsmätare på hoj from -73 års modell.
Att jag fick nobben med min mätare var som jag skrev...att det var en MILES-mätare!
Det är förbjudet att ha men att åka UTAN är/var inte förbjudet...Vad är det för logik?
Kan ta ett exempel till med en av mina nuvarande hojar, importerad från USA med en mätare med BÅDE miles o kilometer.
När jag besiktade den fick jag bara en enda anmärkning o det varatt dom egentligen inte godkände att milessiffrornafanns kvar o att jag skulle ta isär mätaren o måla över dom.
"Men det skiter vi i sa dock besiktningmannen"...förmodligen för att inte han heller såg vad det skulle vara för nytta med det...men så är lagen/reglerna i alla fall.

Att jag hade "dålig synbarhet bakåt" trots alla lampor o reflexer är/var för att här i Sverige krävs en reflex som är E-märkt.Den har inget med EU att göra...o inte med nåt annat i världen heller för den delen....
Det finns hoj i världen tillverkad med dessa reflexer, varken japanska eller nåt annat utan dom som sitter på här i Sverige får oftast generalagenterna montera.
Vad är det för logik?Vadär det som gör att vi måste ha just exakt en reflex som INGEN annan i världen har?Den E-märkta är heller inte bätrre än nån annan, (har testats av Wheels bla), utan är som det mesta bara en nyck från nån skrivbordskarriärist som måste visa att han har åstadkommit nåt.
Det finns massor av exempel som lyckligtvis blivit MYCKET bättre under åren, men för ett antal år sedan var många saker MYCKET farliga när det gällde hojar.
En sak som tog många år att få bortexempelvis var gaffelvinklar.SBP hade ett max på 35 grader oavsett hur allt annat funkade o oavsett försprånget.När sen efter många år SFRO o Wheel började bråka om just detta med vinklarså visade det sig att SBP inte VISSTE vad försprång var o därmed naturligtvis inte att det var betydligt viktigare än vinkeln.Idag är det i stort sett fritt så länge allt lirar...men som sagt för inte allt för länge sen var det tvärförbjudet o livsfarligt enligt SBP!
Jag kan ju även nämna tex styren....dom fick inte stick upp längre än ett visst mått..i förhållande till DYNAN!Hur ramen såg ut, eller för den delen, resten av cykeln hade ingen betydelse....sen om ägaren var 140 o inte nådde till styret hade ingen betydelse.Basta!
Bakskärmar!Förra året eller så kom en ny regel som säger att du inte ens BEHÖVER ha skärm på hoj....för 10-15 år sen skulle hojarna nästan se ut som isracinghojar för att gå igenom.ALLA hojar fick av generalagenterna EXTRA långa bakskärmar när dom kom till Sverige...INTE i nåt annat land./Har en gammal extraskärm i garaget...fasen inte långt från halvmetern lång.
O sen nåt som ALLA här känner till....Det finns nåt som i alla år har sett till att vi alltid fått köpa två avgassystem till våra hojar, ett som vi kan åka med o ett som går igenom besiktningen....O det är SBP.
Till o med Bo Rindar har i Mc-Nytt plagerat för att man nu MÅSTE höja bullernivån för nu är den så absurd så att INGEN behåller originalena längre.Höjdes nivån kanske nån kan ha kvar originalet i alla fall...

Kan hålla på länge...men min poäng är att det än idag finns massor av fjantsaker kvar som vi inte ska betala för elller ens kalla trafiksäkerhetskoll....kom ihåg att det sitter fortfarande byråkraterhttp på SBP o andra ställen som måste ha nåt att göra....


Osv,osv....Om man alltså kunde svänga in o få sin hoj kollad när det gäller säkerhet osv vore det ok.

Men att man ska betala en massa pengar för att dom ska kolla E:et på reflexen o att dom sen ska stå o säga "hmmm" för att det ska se ut/låta som att dom gör nåt viktigt som ingen annan begriper...är inte ok.
Annars är dom bra...

Ha det
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top