Har ni gjort samma misstag?

Toyman pensionären

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Så kan det gå... eller? För några år sedan tröttnade jag på bensinförbrukningen, mest va det ca 1 liter som CB1100R 1982 maskinen drog, och när jag införskaffat en 1983 som gick på 1/2 liter tänkte jag att det var dags att göra något, så 82an fick sig en förgasargenomgång och bestyckades ner till ord 100hkr strypta förgasar-versionen. Kördes med öppnat avgassystem, alltså borttagen strypning. Funka bra. Efter ett tag kom det till ett 4/1 system, troligtsvis till CB900 maskinen, utrustad med lite klenare rör. Sedan kom till Falkenberg och SMC sporthojskursen in en decibell-killer i dämparen. Funka bra på bana (inga fullfartstester) och till vardags.

Nu vart de ju åkt över 300 mil på min MotoGP Brno resa, och bensinförbrukning på en 1/2 liter... de va bra och billigt. Vid senaste service konstaterades att hojen går lite magert, ljusa stift. Häromdagen bjöds det in till fullfarts-test, och jag fick nu lite huvudbry. Hojen stannade nästan vid 200km/t!

Tänkte börja med att slänga ut decibellkillern! Ska vi tro att den går magrare då? Blir varmare och svagare!

4/1 systemet med de klenare rören, är det de som stoppar upp effekten!
Eller är det bara lite soppa till den behöver?

Ska jag?:va

Större munstycken?
Flytta nålposition?
Sätta tillbaka det öppna 4/2 systemet.

Gammlingen borde ju prestera 250km i mätarfart!:Bugar

Billigt i plåntan = ingen effekt vid belastning på högsta växeln.
 

Bifogat

  • P5130006 sh.jpg
    P5130006 sh.jpg
    159.1 KB · Visningar: 82
Det där är ju en klassiker, vem bryr sig om förbrukning :D
Grattis till en fin hoj istället :tummenupp
 
Ladda ner denna katalog å bläddra till sidan 45.

http://sudco.com/vol34/sudco34cat.pdf

Där finns 3st bryggor att välja på 31, 33 & 33mm
option med filteradaper vilket kan vara att föredra istället för öppna trattar.

oavsett vilken storlek kommer 1100:an att få en rejäl knuff jmf med org. "SU" CV:na

Det är min rekomendation

:tummenupp
 
Ljusa stift = mager... ut med Db-killer = mindre motstånd = större gasväxling = behov av MER bensin = går ÄNNU magrare.
Vilken storlek på munstycken har du nu= 115?

Du bör ändra samtliga steg i förgasarna. Dvs både blandningsskruvar, nålar och munstycken.
Men det mest exakta svaret är ju att köra en repa i en bänk med bredbandslambda, och logga A/F-kurvan, och utefter denna, göra justeringarna.

Lycka till nu Toyman!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top