Toyman pensionären
Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Så kan det gå... eller? För några år sedan tröttnade jag på bensinförbrukningen, mest va det ca 1 liter som CB1100R 1982 maskinen drog, och när jag införskaffat en 1983 som gick på 1/2 liter tänkte jag att det var dags att göra något, så 82an fick sig en förgasargenomgång och bestyckades ner till ord 100hkr strypta förgasar-versionen. Kördes med öppnat avgassystem, alltså borttagen strypning. Funka bra. Efter ett tag kom det till ett 4/1 system, troligtsvis till CB900 maskinen, utrustad med lite klenare rör. Sedan kom till Falkenberg och SMC sporthojskursen in en decibell-killer i dämparen. Funka bra på bana (inga fullfartstester) och till vardags.
Nu vart de ju åkt över 300 mil på min MotoGP Brno resa, och bensinförbrukning på en 1/2 liter... de va bra och billigt. Vid senaste service konstaterades att hojen går lite magert, ljusa stift. Häromdagen bjöds det in till fullfarts-test, och jag fick nu lite huvudbry. Hojen stannade nästan vid 200km/t!
Tänkte börja med att slänga ut decibellkillern! Ska vi tro att den går magrare då? Blir varmare och svagare!
4/1 systemet med de klenare rören, är det de som stoppar upp effekten!
Eller är det bara lite soppa till den behöver?
Ska jag?
Större munstycken?
Flytta nålposition?
Sätta tillbaka det öppna 4/2 systemet.
Gammlingen borde ju prestera 250km i mätarfart!
Billigt i plåntan = ingen effekt vid belastning på högsta växeln.
Nu vart de ju åkt över 300 mil på min MotoGP Brno resa, och bensinförbrukning på en 1/2 liter... de va bra och billigt. Vid senaste service konstaterades att hojen går lite magert, ljusa stift. Häromdagen bjöds det in till fullfarts-test, och jag fick nu lite huvudbry. Hojen stannade nästan vid 200km/t!
Tänkte börja med att slänga ut decibellkillern! Ska vi tro att den går magrare då? Blir varmare och svagare!
4/1 systemet med de klenare rören, är det de som stoppar upp effekten!
Eller är det bara lite soppa till den behöver?
Ska jag?

Större munstycken?
Flytta nålposition?
Sätta tillbaka det öppna 4/2 systemet.
Gammlingen borde ju prestera 250km i mätarfart!

Billigt i plåntan = ingen effekt vid belastning på högsta växeln.