Har nån kört både GSX-R 1100 och RF 900 R? Synpunkter isf

An3Azz skrev:
Håller som bäst på och letar nytt och har en del intressant på G. Har hittat en Gixxer 1100 -91 i fint skick och en RF 900 R -94 i fint skick. Har dock endast kört Gixxer 1100 av dom två. Svårt för mig och prova RF 900:an oxå då den står 35 mil härifrån. Finns det någon som kört båda modellerna som kan nämna för och nackdelar. Innan jag överväger en färd på 35 mil för att ta en provtur.

Skickade ett långt PM till dig om mina synpunkter på RF 900:an.

Har sett att RF 900 kan vara VÄLDIGT billiga i Tyskland 25 000-30 000 för 1995-1996, men skall man bara hämta en så lönar det sig inte ialla fall..

An3Azz skrev:
Håller som bäst på och letar nytt och har en del intressant på G. Har hittat en Gixxer 1100 -91 i fint skick och en RF 900 R -94 i fint skick. Har dock endast kört Gixxer 1100 av dom två. Svårt för mig och prova RF 900:an oxå då den står 35 mil härifrån. Finns det någon som kört båda modellerna som kan nämna för och nackdelar. Innan jag överväger en färd på 35 mil för att ta en provtur.

Jag har ägt en RF900 -97 och äger en 1100 -91 idag. Vet ej skillnaden mellan -94 och -97 på RF:en, så jag pratar om min -97:a. Effekten är 136hk på RF:en och ett grymt vridmoment, med den hojen så åkte jag ifrån de flesta från rödljuset. Men når det började svänga så blev man efter, ganska så tungstyrd faktiskt (bängligare än zx12:an). Men kan man köra hoj så kör man ifrån posörnissarna på Rettor :hihi . Trevlig maskin och åka länge på. Så vad vill du? Skall du åka kurvor så är faktiskt en -91 1100 ett bättre alternativ än en -97 RF.

Är det inte RF900 som var snabbaste standardhoj på 0-100kmh när den släpptes? :va

Esquire skrev:
Är det inte RF900 som var snabbaste standardhoj på 0-100kmh när den släpptes? :va
Citerar Bikes test:

"0-100 på 2,5 sekunder,Eller stående kvartsmilen på 10,4 sek, så snabba tider hade vi aldrig tidigare mätt upp och inte så särskilt många senare heller"

L

Haft några 1100R bla en 91á, och måste säga att jag tycker dom är klart mer inriktade på sportig körning än en Ärräffa (som jag iofs bara kört ett par gånger) 1100án har bättre gaffel och bromsar fast extremare körställning och
inte världens bästa orginaldämpare bak.
Ärreffen känns mer som en VFR av äldre modell fast med massor av mer pulver
förståss, en kanon tourer.

Så som andra sagt så beror det på vad du ska med hojen till,
köra hårt = 1100R
Allround = Ärräffa

Har varit och kollat på Gixxern och RF:en. Gixxern var tamejfan i nyskick så den blir det imorrn om gudarna står mig bi. Så förhoppningsvis är man ägare till en -91:as gixxer i fint skick med helsystem som låter så man blir lomhörd imorrn.

An3Azz skrev:
Har varit och kollat på Gixxern och RF:en. Gixxern var tamejfan i nyskick så den blir det imorrn om gudarna står mig bi. Så förhoppningsvis är man ägare till en -91:as gixxer i fint skick med helsystem som låter så man blir lomhörd imorrn.

Hoppas att du får orginalblåset med.
Nyfiken, vad skall du slanta för den?

Kawwa skrev:
Hoppas att du får orginalblåset med.
Nyfiken, vad skall du slanta för den?

Mellan 30-35, säger inget mer :D . Ska ta kort på besten och lägga ut här så ni får se hur den ser ut.

An3Azz skrev:
Mellan 30-35, säger inget mer :D . Ska ta kort på besten och lägga ut här så ni får se hur den ser ut.

30-35 är inget ovanligt (eller orimligt) för en fin gixxer. Grattis!! :tummenupp Har svårt att komma på en hoj som ger så mkt glädje för pengarna. Som sagts tidigare är RF.n ingen dum hoj men den är klart mer touringinriktad än R1100n. Få hojar kan dessutom matcha gixxerns oborstade charm, RFn är def inte en av dem....

Kör nu en -86 (första årsmodellen) i originalskick och den går som en klocka. Hade en -94 innan med vattenkylda motorn....86an är roligare.

Lägg gärna ut bilder på pärlan när du har tid

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...