Jag ringde och frågade en trafikpolis i Umeå och frågade samma sak.
Han svarade ungefär likadant, men ha sa även att man får bara hålla sig i en fil, dvs om man sicksackar i filerna så är det olagligt. Man får dessutom bara köra om om trafiken står stilla, dvs inte passera mellan två filer med bilar där trafiken rör sig, då räknas det som omkörning och det kan bli åtal för vårdslöshet alt grov vårdslöshet om man kör om på det sättet mellan filer.
Jag blev inte klokare efter det samtalet.
Jag tolkade det som att:
"ja, det får du. Men vi gillar det inte, så vi kommer att försöka sätta fast dig."
(min fria tolkning som givetvis kan vara felaktigt)
Själv har jag varit med om att bilar blockerar när dom ser en komma och försöker preja fast en...
Misstänker starkt att det här är ett område där den enskilde polismannen har ganska rejält med tolkningsutrymme.
Under ett samtal med en för mig välbekant trafikpolis i Sthlm bekräftades detta..."i princip".
Enligt denne så är det i princip ok att "gilda" mellan filerna när den omgivande trafiken står still.
"Men om det kryper fram i 10-15 km/h då ?"
"Jodå, det går väl för sig om man inte själv kör mycket fortare"
"Hur mycket fortare är för mycket då ?"
"10-20 km/h....kanske" (Här svävar han betänkligt på målet...)
Vad får man inte göra då?
Det var det däremot ingen tvekan om; Inte köra om i vägrenen, vare sig på "innern" eller "yttern".
Dessa uttalanden i kombination med inlägget ovan tycker jag visar att någon entydig praxis troligen inte finns. Å andra sidan; om man skulle upptäckas av en "elak" bilburen trafikpolis så gör det nog inte så mycket. Inte på Essingeleden iaf.
Finns ju ändå ingen chans i världen att bli stoppad om man fortsätter att kryssa....
För övrigt måste jag nog säga att förvånansvärt många bilister faktiskt
flyttar sig åt sidan när man kommer ångandes på Essingeleden.