Har någon av er åkt fast för att kryssa genom köer?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Åkte till jobbet häromdan. Från Nacka till Kista, 0730 på morgonen, tog 18 minuter (istället för 45, runt stan på Essingeleden). Tilläggas kan att jag inte alls körde särskilt fort, alltid så att jag fått behålla lappen om farbror blå hade varit framme. Men, jag kan bryta ihop och erkänna, jag körde väl ganska offensivt på det sättet att jag trängde mig hejvilt där det var kö. Så, till min fråga; jag vet att detta är olagligt, men vad heter brottet? Det kan väl inte vara vårdslöshet att köra 30 bara för att bilarna kör 5 kmh, eller? Tacksam för hjälp. Är det någon av er på detta forum som åkt fast.

Last edited:
det e säkert ngn typ av brott men ser dem de så bryr dem sig nog inte så mycket. (TROR JAG).
stoppa dem en säger man att man gjorde körfältsbyte ett par gånger :tummenupp :tuttar

tror knappt det är olagligt om man sköter det snyggt... finns det plats för två fordon i en fil så får man åka två på bredd om man vill när det är kö det sa en polis till mig när ja frågade.

Jag har även glidit förbi en polisbil en gång o det gick bra.

tror knappt det är olagligt om man sköter det snyggt... finns det plats för två fordon i en fil så får man åka två på bredd om man vill när det är kö det sa en polis till mig när ja frågade.

Jag har även glidit förbi en polisbil en gång o det gick bra.

Under de förhållandena har dem väl inte så mycket att säga till om :gnissla :hihi

Jag mailade Bikes Mc-polis som svarar på frågor, och frågade just detta, vad som gäller när man kör mellan bilar.

Svaret var typ, att man ha ska ha tillräckligt med säkerhetsmarginal i sidled, och jag fattade det som att såvida det inte händer nåt så e de lugnt (sett lite mellan fingrarna) men händer det nåt så klassas det nog som vårdslöshet i trafik. Tror böterna var på 1500kr.

Jag tänker fortsätta köra mellan bilarna när jag tycker det är befogat, och inte har några uppenbara poliser i närheten :)

Jag ringde och frågade en trafikpolis i Umeå och frågade samma sak.
Han svarade ungefär likadant, men ha sa även att man får bara hålla sig i en fil, dvs om man sicksackar i filerna så är det olagligt. Man får dessutom bara köra om om trafiken står stilla, dvs inte passera mellan två filer med bilar där trafiken rör sig, då räknas det som omkörning och det kan bli åtal för vårdslöshet alt grov vårdslöshet om man kör om på det sättet mellan filer.

Jag blev inte klokare efter det samtalet.
Jag tolkade det som att:
"ja, det får du. Men vi gillar det inte, så vi kommer att försöka sätta fast dig."
(min fria tolkning som givetvis kan vara felaktigt)
Själv har jag varit med om att bilar blockerar när dom ser en komma och försöker preja fast en...

Själv har jag varit med om att bilar blockerar när dom ser en komma och försöker preja fast en...

Meh ! Det är ju bra mkt "olagligare" än att kryssa mellan bilar.

Tex som folk som slänger ut grus eller annat skit på vägen för att de stör sig på MC-åkare som kör med slipon(eller inget alls)

"Knäa backspegeln .. hmmm :yoparty

Själv måste jag erkänna att det känns som att de flesta faktiskt flyttar på sig, så man kan passera. Men å andra sidan, jag har ett slip-on som låter extra elakt, så de kanske blir mer rädda...

om det är kö...hur ska de då överhuvudtaget få fast en, oavsett hur mycket de vill ;) Eller iofs...i USA hade man kastat sig ut..lubbat efter, dragit 9mm och lagt ett skönt hål bak i hjälmen på en ;)

Jag har vid flera tillfällen kört förbi (i låg hastighet) mer eller mindre stillastående köer ute i väggrenen för att vid hindret träffa på representanter från stadsmakten som inte ens höjt på ögonbrynen. Så länge man sköter det snyggt så är det säkert helt ok är min slutsats.

Att köra mellan köer/filer i tät trafik lockar inte med min hoj som har brett styre och tuttarna utåt.

Man får köra om bilar till vänster i deras fil, inte till höger.
Jag drog om en snutbil med viss känsla på Essingeleden för några år sen, i köerna dock. Dan efter vände en likadann bil å började följa efter mig inne i stan :va Dock "tappade" jag bort honom bland rödljusen :rolleyes:

Jag ringde och frågade en trafikpolis i Umeå och frågade samma sak.
Han svarade ungefär likadant, men ha sa även att man får bara hålla sig i en fil, dvs om man sicksackar i filerna så är det olagligt. Man får dessutom bara köra om om trafiken står stilla, dvs inte passera mellan två filer med bilar där trafiken rör sig, då räknas det som omkörning och det kan bli åtal för vårdslöshet alt grov vårdslöshet om man kör om på det sättet mellan filer.

Jag blev inte klokare efter det samtalet.
Jag tolkade det som att:
"ja, det får du. Men vi gillar det inte, så vi kommer att försöka sätta fast dig."
(min fria tolkning som givetvis kan vara felaktigt)
Misstänker starkt att det här är ett område där den enskilde polismannen har ganska rejält med tolkningsutrymme.
Under ett samtal med en för mig välbekant trafikpolis i Sthlm bekräftades detta..."i princip".
Enligt denne så är det i princip ok att "gilda" mellan filerna när den omgivande trafiken står still.
"Men om det kryper fram i 10-15 km/h då ?"
"Jodå, det går väl för sig om man inte själv kör mycket fortare"
"Hur mycket fortare är för mycket då ?"
"10-20 km/h....kanske" (Här svävar han betänkligt på målet...)

Vad får man inte göra då?
Det var det däremot ingen tvekan om; Inte köra om i vägrenen, vare sig på "innern" eller "yttern".

Dessa uttalanden i kombination med inlägget ovan tycker jag visar att någon entydig praxis troligen inte finns. Å andra sidan; om man skulle upptäckas av en "elak" bilburen trafikpolis så gör det nog inte så mycket. Inte på Essingeleden iaf.
Finns ju ändå ingen chans i världen att bli stoppad om man fortsätter att kryssa....

För övrigt måste jag nog säga att förvånansvärt många bilister faktiskt
flyttar sig åt sidan när man kommer ångandes på Essingeleden.

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard