Har motorn frusit?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Har en rejshoj där det inte är glykol i kylaren utan destillerat vatten med någon tillsats. Skulle börja göra hojen vårfin när vi upptäcker att kylarlangen på vänster sida har hoppat av och allt vatten runnit ur. hojen har stått i ett kallgarage där det KAN ha blivit kallare än -5, men vi vet inte. Glömde helt enkelt bort denna lilla, men ack så viktiga aspekt av rejshojandet.

Vi satte ihop allt igen, fyllde på med vanligt vatten och startade motorn och lät den gå varm. Därefter tömde jag vattnet samt oljan.

Resultat:
Ingen konstig lukt ifrån avgaserna.
Inget spår av vatten i oljan (Inget skum eller silverskimmer)
Inget spår av olja i vattnet.

Vågar jag anta att hojen klarade sig? Finns det något annat sätt att kontrollera detta (annat än att köra den menar jag). Vad kan ha gått sönder?

/Freppa

Freppa skrev:
Har en rejshoj där det inte är glykol i kylaren utan destillerat vatten med någon tillsats. Skulle börja göra hojen vårfin när vi upptäcker att kylarlangen på vänster sida har hoppat av och allt vatten runnit ur. hojen har stått i ett kallgarage där det KAN ha blivit kallare än -5, men vi vet inte. Glömde helt enkelt bort denna lilla, men ack så viktiga aspekt av rejshojandet.

Vi satte ihop allt igen, fyllde på med vanligt vatten och startade motorn och lät den gå varm. Därefter tömde jag vattnet samt oljan.

Resultat:
Ingen konstig lukt ifrån avgaserna.
Inget spår av vatten i oljan (Inget skum eller silverskimmer)
Inget spår av olja i vattnet.

Vågar jag anta att hojen klarade sig? Finns det något annat sätt att kontrollera detta (annat än att köra den menar jag). Vad kan ha gått sönder?

/Freppa

Man får ju säga att du har haft änglavakt! I värsta fall kunde toppen eller nåt annat ha frusit sönder, vilket borde ha resulterat i kompression i kylsystemet med vandrande tempmätare som följd.

Med lite tur är allt ok. Med lite otur har kylaren tagit lite stryk så att den kan
börja läcka av trycket efter några uppvärmningar. Antar att ta med den till
nån kylarfirma o låta provtrycka den är ett sätt att konstatera om den är ok.
Minskar iaf risken att den pajar vid nåt race; om du nu sysslar med sånt.
/u

Meningen är att hojen skall användas för ERF-rejsing. Om det bara är kylaren som gått sönder är jag en LYCKLIG människa. Visar det sig först efter några starter (mao att hojen blivit varm och kallnat totalt)?

/F

Jag har två isbrytare i garaget, hoppas att dom håller tätt :gnissla

Freppa skrev:
Meningen är att hojen skall användas för ERF-rejsing....Visar det sig först efter några starter (mao att hojen blivit varm och kallnat totalt)?
Vad är ERF-racing ?

Om det frusit i kylaren kan den ju ha utvidgats lite grand. Det kan förstås försvaga den
så att den inte pallar så länge efteråt. Men pallar den en lagom provtryckning
så är ju oddsen goda sen.

Har fått byta kran i garaget efter frysning (2 ggr....). Mässingshuset sprack helt enkelt.
Fryser det ordentligt i stängda utrymmen så kan krafterna bli stora. Men småfrysning
o halvöppet 'tar' inte lika bra.
/u

ulf_lundin skrev:
Vad är ERF-racing ?

Om det frusit i kylaren kan den ju ha utvidgats lite grand. Det kan förstås försvaga den
så att den inte pallar så länge efteråt. Men pallar den en lagom provtryckning
så är ju oddsen goda sen.

Har fått byta kran i garaget efter frysning (2 ggr....). Mässingshuset sprack helt enkelt.
Fryser det ordentligt i stängda utrymmen så kan krafterna bli stora. Men småfrysning
o halvöppet 'tar' inte lika bra.
/u
ERF = Långlopp på 6-10 timmar. www.erf.nu

För att undvika just detta fenomen, så har jag haft en kupévärmare på 2000W stått på hela vintern i garaget, riktad mot hojarna.

Tur att elen ingår i garagehyran... :D

(Hade kanske varit en idé att tappa ut vattnet istället?)

Freppa skrev:

/Freppa

nä just det! Annars kan det gå som för stampe för ett par år sen då han kvaddade impellern på sin R6:a på första tävlingen för året då det var fruset i motor.. :jisses så jävla kallt hade det varit på natten! o Perra den gamle sp250 kungen la sin moppe i ett riktigt magplask på Sviesta på första passet det året då det var frost på banan på morgonen... mmmm svensk racing så års är intressant!

HönaPower skrev:
Freppa...lite OT här, men är det Henry Rollins på din avatar? :va

Nej, det är Per (Oljekyld GSXR) till vänster och jag till höger.

Men jag kan skrika texten till "Liar" nästan lika aggresivt som Henry! :)

/Freppa

Min puffar blått o svart så vackert sen försvinner det efter ett tag. Så får hoppas min motor är reko oxå.

Swedie skrev:
Min puffar blått o svart så vackert sen försvinner det efter ett tag. Så får hoppas min motor är reko oxå.

men nu får du ta och bestämma dig! har du motor eller har du inte?

(ironi mode off) :D

Macke skrev:
För att undvika just detta fenomen, så har jag haft en kupévärmare på 2000W stått på hela vintern i garaget, riktad mot hojarna.

Tur att elen ingår i garagehyran... :D

(Hade kanske varit en idé att tappa ut vattnet istället?)
Använd glykol! Att tappa ur vattnet är vanskligt det kan vara något
utrymme som inte blir tömt och då är det kört :död

BMW R90s skrev:
Använd glykol! Att tappa ur vattnet är vanskligt det kan vara något
utrymme som inte blir tömt och då är det kört :död

Racecyklar får inte ha glykol då det är halt om det spills ut på banan, men annars är det en bra ide....

Killar lösningen heter VARMGARAGE där det är +20C, alltid lika kul att gå ner i bara för att finmecka en stund :banana

Freppa skrev:
Arga pojkar..... :D

Ursäkta för det hejdlösa offtopicsnacket men...

Jag har alltid tyckt att Henry är en fet snubbe. Biroller i coola filmer och inte sådär töntig som de flesta hårdrocksband är.
Spokenwords och liknande visar ju att han verkligen inte är en sellout utan har sina värderingar.
Sen häromveckan fick jag göra att han är homosexuell, och inte bara det. Han är även super-gay privat. Allså vickar med lillfingret och hela gay-brat-femininstuket.
Stämmer det?
Han kommer fortfarande vara samma coola snubbe men nu med en mera påklistrad plastig attityd.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti