Har min toppackning gått?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Var ute och åkte idag och då kom temp. mätaren upp i 97 grader.
Jag stannade och kollade kylet och det var inget vatten, jag fyllde på vatten, körde en bit och sen öppnade jag och kollade i kylet igen, inget vatten.

Jag fyllde på igen och körde hemåt, halvvägs så blev den 90 grader så jag stannade och fyllde på vatten igen, men denna gången så testade jag att kicka en gång med locket av och då blev det en fontän ut kylet..
Mysigt värre.

Kan det vara så att termostaten är helt igentäppt eller har helt enkelt min toppackning gått?

//Svanen

Ja eller en löst åtsittande kylarslang. Kan även vara lager vid vattenpumpen.

Svanen skrev:
2273152 Var ute och åkte idag och då kom temp. mätaren upp i 97 grader.
Jag stannade och kollade kylet och det var inget vatten, jag fyllde på vatten, körde en bit och sen öppnade jag och kollade i kylet igen, inget vatten.

Jag fyllde på igen och körde hemåt, halvvägs så blev den 90 grader så jag stannade och fyllde på vatten igen, men denna gången så testade jag att kicka en gång med locket av och då blev det en fontän ut kylet..
Mysigt värre.

Kan det vara så att termostaten är helt igentäppt eller har helt enkelt min toppackning gått?

//Svanen
Kolla om det blir en pöll under hojen annars har du problem. Min cylinderfots pakning brast och hojen skar på grund av att glykolen förstörde olje filmen.

90C är väl inte så mkt? de e ju ett trycksatt system så de ska ju koka vid typ 110+

Matte_Aprilia skrev:
2273496 90c är mycket med en 70c termostat.

//Matte
va? vem har sagt nått om en 70cc termostat?

gör som prulle säger, det bästa och säkraste sättet

Om packningen i toppen är isönder tenderar väl röken till att bli vit!?

Är ju ganska lätt att kolla.

Loy skrev:
2274681 Om packningen i toppen är isönder tenderar väl röken till att bli vit!?

Är ju ganska lätt att kolla.

inget man vill kolla om den blir 90-100c när den ska ligga på 70-75 :P?

ja det borde ju ryka ganska mkt om det går åt så mkt vatten så fort,
/Tomas

Fuzzman skrev:
2274750 inget man vill kolla om den blir 90-100c när den ska ligga på 70-75 :P?

Om vattnet tar slut i den takten det gör och inget läcker utanför motorn, var tror du då det tar vägen?

Jo, genom förbränningsrummet och ut genom avgasröret vilket resulterar i vit rök!

Loy skrev:
2274954 Om vattnet tar slut i den takten det gör och inget läcker utanför motorn, var tror du då det tar vägen?

Jo, genom förbränningsrummet och ut genom avgasröret vilket resulterar i vit rök!

haha, tänkte ju inte på att han inte skrev att det fanns vatten någon annan stans :P

my bad, to much :fyllisar

inte alltid det ryker så jävla mkt då topppackningen gått, ibland finns det tendenser till att vattnet "fastnar" i dämpar ullen. vilket gör att det tar mkt längre tid - mindre rök.

sen om du inte har lust att köpa ny orginalpackning så finns det alltid packningspasta att köpa, har aldrig haft några problem med dem egengjorda packningarna.

Snowman89 skrev:
2273555 va? vem har sagt nått om en 70cc termostat?

gör som prulle säger, det bästa och säkraste sättet

Jag sa de eftersom att de sitter en 70c termostat i dom motorerna!

//Matte

kör inte mer för tusan! Hojen kan ju kallnypa! Fixa packningen om du håller hojen kär. :mattias

Har absolut inte kört mer på hojen, körde bara hem den.

Jag gissar på att allt vatten sprutade ut ur överflödsslangen, det sprutade iallafall en del när den stod still och det är lite trixigt att kolla när man kör hojen.

Tack för alla svar iallfall.
Ska ta isär och kolla imorgon!

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN