Har lyft av topparna – ser "bra" ut. Eller...?

Goodstuff skrev:
Inte varva ut på sexan, kletig kolvtopp, ettan ut ur Torparn. Kanske inte ett problem men jag tror du kan få hojen att gå bättre än den gör nu.

Kletig kolvtopp/topp och problemet att nå 13000 rpm på femman och sexan rättas troligen till med lite magrare bestyckning.

Ettan i Troparn känns inte som ett problem. Jag förstår inte hur du kan köra på tvåan där. Skulle jag göra det hamnar jag under 8000 rpm och står still när jag ska iväg ut på rakan.
 
Nyteknik skrev:
Kletig kolvtopp/topp och problemet att nå 13000 rpm på femman och sexan rättas troligen till med lite magrare bestyckning.

Ettan i Troparn känns inte som ett problem. Jag förstår inte hur du kan köra på tvåan där. Skulle jag göra det hamnar jag under 8000 rpm och står still när jag ska iväg ut på rakan.

Du får ju köra fortare i kurvan så är det biff!
Jag har dock inte fått till en perfekt utgång ur Torparn heller men det känns som att ettan är fel växel - kurvhastigheten måste upp så att man kommer i ett bra register även på tvåan.
 
Goodstuff skrev:
Du får ju köra fortare i kurvan så är det biff!
Jag har dock inte fått till en perfekt utgång ur Torparn heller men det känns som att ettan är fel växel - kurvhastigheten måste upp så att man kommer i ett bra register även på tvåan.

Är det någon som någonsin fått en perfekt utgång på Torparn?
 
Kobbe skrev:
Är det någon som någonsin fått en perfekt utgång på Torparn?

Är det nån som nånsin fått till nån kurva? Liton på Knutstorp är ett annat sånt skräckexempel, eller hårnålen, där finns fan inget idealspår.....
 
Chris Ash skrev:
Är det nån som nånsin fått till nån kurva? Liton på Knutstorp är ett annat sånt skräckexempel, eller hårnålen, där finns fan inget idealspår.....
Hårnålen är en garagevändning med knäskrap, ingen kurva :D
 
Kolvtoppsfärg:
En långsökt gissning:
Om cylindrarna har olika höjdplacering och eller vinkel på insugningsröret ex som på en RGV så behöver de olika bestyckning. Kan det vara så enkelt som att förgasarna blivit föväxlade vid nåt tillfälle? Kolla resistansen i tändlinan komplett med tändhattar och se om det skiljer mellan cylindrarna, det behöver inte misstända för att det ska bli en skillnad mellan förbränningarna. Medans vi spånar vidare; har hojen seperat tändning till cylindrarna? -Kolla tändtidpunkten (kan skilja mellan burkarna ändå, oftast pga kyltekniska anledningar), hur sitter pickuperna till CDI:n? Kvaliteten på gnistan påverkas av avståndet mellan blecket till pickupen och magnetknappen på "svänghjulet".

Jag vet inte hur din cykel är uppbyggd, dessa tips är generella för alla hojar. Ett tips är att "blueprinta" bågen, dvs kolla alla inställningsvärden och sätta dem som de skall vara. Skaffa en verkstadshandbok, helst orginal -det är värt pengarna jämfört med Haynes eller Clymer.

Lycka till!
 
Nyteknik skrev:
Finns ingen skiss av idealspåret på Sviestad för olika klasser? Vore intressant att se den officiella vägen genom Torparn.


du kör ju 250 racer inga problem alls fråga watz om han kan lägga några snabba varv sen lägger du dig bakom honom några varv och ser hur han gör skitenkelt :tummenupp
 
moto-gg skrev:
du kör ju 250 racer inga problem alls fråga watz om han kan lägga några snabba varv sen lägger du dig bakom honom några varv och ser hur han gör skitenkelt :tummenupp

Skulle snarare få be honom att köra några långsamma varv.

Men din poäng är bra – köra efter någon som är snabb och titta hur han gör.
 
Pilsner skrev:
Kolvtoppsfärg:
En långsökt gissning:
Om cylindrarna har olika höjdplacering och eller vinkel på insugningsröret ex som på en RGV så behöver de olika bestyckning. Kan det vara så enkelt som att förgasarna blivit föväxlade vid nåt tillfälle? Kolla resistansen i tändlinan komplett med tändhattar och se om det skiljer mellan cylindrarna, det behöver inte misstända för att det ska bli en skillnad mellan förbränningarna. Medans vi spånar vidare; har hojen seperat tändning till cylindrarna? -Kolla tändtidpunkten (kan skilja mellan burkarna ändå, oftast pga kyltekniska anledningar), hur sitter pickuperna till CDI:n? Kvaliteten på gnistan påverkas av avståndet mellan blecket till pickupen och magnetknappen på "svänghjulet".

Jag vet inte hur din cykel är uppbyggd, dessa tips är generella för alla hojar. Ett tips är att "blueprinta" bågen, dvs kolla alla inställningsvärden och sätta dem som de skall vara. Skaffa en verkstadshandbok, helst orginal -det är värt pengarna jämfört med Haynes eller Clymer.

Lycka till!

Den främre cylindern som går svalare ska vara lite magrare bestyckad. Detta skall åtgärdas i helgen. Min gissning är att jag får en mer normal färg på kolv och topp med 310/320 huvudmunstycken istället för 330/330. Kanske mindre ändå till och med. Ska höra mig för vad andra kör med innan jag går ner onödigt mycket.
 
Har läst tråden många gånger nu :D Men jag fattar inte riktigt vad problemet anses vara. Läser "fet" "färg" "mörk" och "svart". Kolvar skall ha sot på sig. Specielllt 2t. Feta blir väl även en NSR500 efter depåkörning/tomgång etc. Det är väl detonationerna som om möjligen kommer ta livet av den. Varför då börja dömma ut blandningen och magra etc? :va Det är väl lite åt fel håll dessutom. Ellur?
 
#Olsson# skrev:
Har läst tråden många gånger nu :D Men jag fattar inte riktigt vad problemet anses vara. Läser "fet" "färg" "mörk" och "svart". Kolvar skall ha sot på sig. Specielllt 2t. Feta blir väl även en NSR500 efter depåkörning/tomgång etc. Det är väl detonationerna som om möjligen kommer ta livet av den. Varför då börja dömma ut blandningen och magra etc? :va Det är väl lite åt fel håll dessutom. Ellur?

Nja, även om man vill undvika detonationer, så vill man ju att cykeln ska ha en perfekt blandning, 2-taktsracers är känsliga, från att gå som fanken till att bluddra och inte alls vilja gå kan det ibland bara skilja ett steg i bestyckningen.
Ja, kolvar ska ha lite sot på sig, fast numer med vissa oljor och alkylatsoppor får man väldigt lite sot. Mina kolvar brukar bara ha en lätt brun "krona" mitt på toppen av kolven.
 
#Olsson# skrev:
Har läst tråden många gånger nu :D Men jag fattar inte riktigt vad problemet anses vara. Läser "fet" "färg" "mörk" och "svart". Kolvar skall ha sot på sig. Specielllt 2t. Feta blir väl även en NSR500 efter depåkörning/tomgång etc. Det är väl detonationerna som om möjligen kommer ta livet av den. Varför då börja dömma ut blandningen och magra etc? :va Det är väl lite åt fel håll dessutom. Ellur?

Förhoppningsvis/troligen inget problem. Men topparna kan ha spår efter spikning. Och det kan ju vara ett problem eftersom det är krånligare att lösa än "fet, mörk, svart". Måste visa dem för någon med lite större erfarenhet än jag har hunnit samla på mig bara.

oFFkeFF: Har du tid/lust att ses hos Teddy någon dag i helgen och glo på våra toppar? Snälla...
 
Nyteknik skrev:
oFFkeFF: Har du tid/lust att ses hos Teddy någon dag i helgen och glo på våra toppar? Snälla...

Jag kommer bo i mitt garage i helgen, ska skruva ihop min egen motor, plus fixa bussen, men det är bara att dyka förbi.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top