Har lyft av topparna – ser "bra" ut. Eller...?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Har tyvärr inte någon digital kamera tillgänglig. Men den främre toppen var mörk mot avgasporten och på flera ställen fanns små märken. Ytan var lite kletigt fet och som sagt mörk. Men nästan svart var det alltså mot avgasporten. Kolvtopparna har en del små märken. Egentligen bara den främre. Den övre är i princip som ny. Den toppen saknar också det mörkt markerade området vid avgassidan. För övrigt var det riktigt grusigt/sandigt här och var och ordentligt runt den främre förgasaren. Föreställer mig att en hel del har åkt in där. Det är nog en bra idé att montera framskärmen.

oFFkeFF: vore ju ovärderligt om du kunde drista dig att göra hembesök vid tillfälle för att ställa en diagnos.

När jag ändå höll på tömde jag ur den gamla (svarta) oljan ur växellådan. Men hur får man i den nya? Hålet för pyfyllning är ju placerat helt vertikalt. Ser ut att kräva en "specialtratt". Dum fråga kanske...?
 
Nyteknik skrev:
Har tyvärr inte någon digital kamera tillgänglig. Men den främre toppen var mörk mot avgasporten och på flera ställen fanns små märken. Ytan var lite kletigt fet och som sagt mörk. Men nästan svart var det alltså mot avgasporten. Kolvtopparna har en del små märken. Egentligen bara den främre. Den övre är i princip som ny. Den toppen saknar också det mörkt markerade området vid avgassidan. För övrigt var det riktigt grusigt/sandigt här och var och ordentligt runt den främre förgasaren. Föreställer mig att en hel del har åkt in där. Det är nog en bra idé att montera framskärmen.

oFFkeFF: vore ju ovärderligt om du kunde drista dig att göra hembesök vid tillfälle för att ställa en diagnos.

När jag ändå höll på tömde jag ur den gamla (svarta) oljan ur växellådan. Men hur får man i den nya? Hålet för pyfyllning är ju placerat helt vertikalt. Ser ut att kräva en "specialtratt". Dum fråga kanske...?

Den verkar ju gå fett, borde ju göra det, men det är omöjligt att säga utan att titta och jag är ju verkligen ingen expert. Dock skriver du att toppen har en del märken och det kan ju vara efter detonationer eller sandkorn.
Du skriver att du har sand här och var men då menar du i luftburken antar jag och inte inne vid kolven för där vill verkligen inte ha den.

Du får fixa en slang för oljan antar jag, eller luta cykeln åt vänster.
 
Goodstuff skrev:
Den verkar ju gå fett, borde ju göra det, men det är omöjligt att säga utan att titta och jag är ju verkligen ingen expert. Dock skriver du att toppen har en del märken och det kan ju vara efter detonationer eller sandkorn.
Du skriver att du har sand här och var men då menar du i luftburken antar jag och inte inne vid kolven för där vill verkligen inte ha den.

Du får fixa en slang för oljan antar jag, eller luta cykeln åt vänster.

Jo, gruset/sandkornen tack och lov utanför motorn. Men alltså på och runt förgasaren och man förstår att en hel del har sugits in där. Mest vid den främre. Har du något extra skydd där, för/vid insuget?

Kolvtopparna är mörka/feta, men inte ända ut i kanterna.

Hittade en lååång tratt. :tummenupp
 
Nyteknik skrev:
Jo, gruset/sandkornen tack och lov utanför motorn. Men alltså på och runt förgasaren och man förstår att en hel del har sugits in där. Mest vid den främre. Har du något extra skydd där, för/vid insuget?

Kolvtopparna är mörka/feta, men inte ända ut i kanterna.

Hittade en lååång tratt. :tummenupp

Jag har inget filter men mina luftboxar ser annorlunda ut än dina. Man får rengöra dem med jämna mellanrum, varje gång man skruvar förgasare tex.
 
Går till 99% säkerhet fett som f-n om kolvtoppen är åt det kletiga hållet. Har du detonationer brukar de först uppstå samlat mot avgasporten till och kolvtoppen brukar även vara askgrå ute i kanten, märkena kommer nog nån annanstans ifrån, grus är ingen omöjlighet.
 
Nyteknik skrev:
Jo, gruset/sandkornen tack och lov utanför motorn. Men alltså på och runt förgasaren och man förstår att en hel del har sugits in där. Mest vid den främre. Har du något extra skydd där, för/vid insuget?

Kolvtopparna är mörka/feta, men inte ända ut i kanterna.

Hittade en lååång tratt. :tummenupp

Att kolvarna inte är jämnsvarta är inte helt bra, en viss färgvariation uppstår altid men de skall inte vara metallfärgade i kanten och kolsvarta uppe på. Om så är fallet beror det nog på att flamhastigheten i "din dundersoppa" inte är direkt optimerad till din squish (stavning) och komp.

Att motorn sedan inte tar någon direkt jätteskada förutom risken att den "spikar sönder" saker är en helt annan femma :tungan
 
Borsiin skrev:
Att kolvarna inte är jämnsvarta är inte helt bra, en viss färgvariation uppstår altid men de skall inte vara metallfärgade i kanten och kolsvarta uppe på. Om så är fallet beror det nog på att flamhastigheten i "din dundersoppa" inte är direkt optimerad till din squish (stavning) och komp.

Att motorn sedan inte tar någon direkt jätteskada förutom risken att den "spikar sönder" saker är en helt annan femma :tungan

Definiera jämnsvarta. De är svarta/mörka/feta på hela ovansidan bortsett kanterna.

Det där med flamhastighet optimerad för squish är överkurs/grekiska för mig...
 
Nyteknik skrev:
Definiera jämnsvarta. De är svarta/mörka/feta på hela ovansidan bortsett kanterna.

Det där med flamhastighet optimerad för squish är överkurs/grekiska för mig...

Flamhastighet = den hastighet med vilken förbränningsfronten (den yttersta delen av förbränningen när förbränningen sprider sig i bränslet.) sprider sig i bränsle/luftblandingen efter att den har antänts av tändstiftet. En soppa ska ju brinna och inte explodera som många tror, även om det är en otroligt snabb förbränning där vi talar millisekunder på höga varv.
Den soppa du kör på har antagligen en långsammare flamhastighet än en soppa optimerad för en tvåtaktsracer vilket får till följd att bränslet inte hinner brinna klar i tid för utblåsfasen. Detta leder till onödiga mängder oförbränt bränsle/olja i cylindern pga för dåliig förbränning. Även dålig effekt och taskig toppfart.
Om jag har fattat saken rätt.
 
Last edited:
Goodstuff skrev:
Flamhastighet = den hastighet med vilken förbränningsfronten (den yttersta delen av förbränningen när förbränningen sprider sig i bränslet.) sprider sig i bränsle/luftblandingen efter att den har antänts av tändstiftet. En soppa ska ju brinna och inte explodera som många tror, även om det är en otroligt snabb förbränning där vi talar millisekunder på höga varv.
Den soppa du kör på har antagligen en långsammare flamhastighet än en soppa optimerad för en tvåtaktsracer vilket får till följd att bränslet inte hinner brinna klar i tid för utblåsfasen. Detta leder till onödiga mängder oförbränt bränsle/olja i cylindern pga för dåliig förbränning. Även dålig effekt och taskig toppfart.
Om jag har fattat saken rätt.

Tack för förklaringen. Men det är ju flera 250-förare som har kört med detta bränsle utan att ha rapporterat några problem.
 
Nyteknik skrev:
Tack för förklaringen. Men det är ju flera 250-förare som har kört med detta bränsle utan att ha rapporterat några problem.

Jag vet inte om detta är problemet men det kanske är en tänkbar förklaring. De som har kört denna soppa innan har ju anpassat sitt komp/squish/tändning efter bränslet vad jag har förstått, men vet inget mer i ämnet.
 
Vi har ju inte sett kolvarna än så det är svårt att avgöra om detta är ett problem. Om de skulle vara en avsevärd skillnad mellan sotavlagringens tjocklek/färg/utseende mitt på respektive på ytterkanten beror detta på ovanstående fenomen.

Vad det gäller hur detta uppstår så rekomenderar jag böcker i ämnet alt förklaring av tvåtaktsgurun (minns inte vad han heter man han är författare till en bra bok i ämnet)
Det är sent och jag orkar inte lägga ut texten :trött
 
Borsiin skrev:
Vi har ju inte sett kolvarna än så det är svårt att avgöra om detta är ett problem. Om de skulle vara en avsevärd skillnad mellan sotavlagringens tjocklek/färg/utseende mitt på respektive på ytterkanten beror detta på ovanstående fenomen.

Vad det gäller hur detta uppstår så rekomenderar jag böcker i ämnet alt förklaring av tvåtaktsgurun (minns inte vad han heter man han är författare till en bra bok i ämnet)
Det är sent och jag orkar inte lägga ut texten :trött
"Two-stroke performance tuning" av Alexander Graham Bell menar du kanske?
 
http://www.motorcycle.com/mo/mcrob/rt-fuel2.html

här står om hur det hela uppkommer

"Detonation usually happens first at the pressure wave's points of amplification, such as at the edges of the piston crown where reflecting pressure waves from the piston or combustion chamber walls can constructively recombine - this is called constructive interference to yield a very high local pressure. If the speed at which this pressure build-up to detonation occurs is greater than the speed at which the mixture burns, the pressure waves from both the initial ignition at the plug and the pressure waves coming from the problem spots (e.g. the edges of the piston crown, etc.) will set off immediate explosions, rather than combustion, of the mixture across the combustion chamber, leading to further pressure waves and even more havoc. Whenever these colliding pressure fronts meet, their destructive power is unleashed on the engine parts, often leading to a mechanical destruction of the motor. The pinging sound of detonation is just these pressure waves pounding against the insides of the combustion chamber and piston top. Piston tops, ring lands and rod bearings are especially exposed to damage from detonation. In addition, these pressure fronts (or shock waves) can sweep away the unburned boundary layer (see figure 2 above) of air-fuel mix near the metal surfaces in the combustion chamber. "

Han har även en hel del annat läsvärt angående 2-takts motorer :tummenupp
 
Borsiin skrev:
http://www.motorcycle.com/mo/mcrob/rt-fuel2.html

här står om hur det hela uppkommer

"Detonation usually happens first at the pressure wave's points of amplification, such as at the edges of the piston crown where reflecting pressure waves from the piston or combustion chamber walls can constructively recombine - this is called constructive interference to yield a very high local pressure. If the speed at which this pressure build-up to detonation occurs is greater than the speed at which the mixture burns, the pressure waves from both the initial ignition at the plug and the pressure waves coming from the problem spots (e.g. the edges of the piston crown, etc.) will set off immediate explosions, rather than combustion, of the mixture across the combustion chamber, leading to further pressure waves and even more havoc. Whenever these colliding pressure fronts meet, their destructive power is unleashed on the engine parts, often leading to a mechanical destruction of the motor. The pinging sound of detonation is just these pressure waves pounding against the insides of the combustion chamber and piston top. Piston tops, ring lands and rod bearings are especially exposed to damage from detonation. In addition, these pressure fronts (or shock waves) can sweep away the unburned boundary layer (see figure 2 above) of air-fuel mix near the metal surfaces in the combustion chamber. "

Han har även en hel del annat läsvärt angående 2-takts motorer :tummenupp

Men detta beskriver väl spikningar? Det är väl inte det som är aktuellt i Nypaniks fall?
 
Nyteknik: Nästan som att få grus i tanken :hihi Näj men jag hjoppas att du får ihop det där, kämpa på! :tummenupp
 
Nja det e fortfarande lite strul, men den rullar :yoparty

Nyteknik skrev:
Ha ha – var det du som hade råkat ut för en idiot som hade hällt grus i tanken? Fast i din bil va? Hoppas det ordnade sig. :tummenupp
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top