Har licens och vill börja köra, hur????

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Tjena racingkompisar!
Jag har pricis tagit licens och vill börja träna RR. Jag har en Fireblade från -96 med kraschkåpor och allt. Problemet är att jag inte vill klota då kör denna på vanlig väg också. Dörför tänkte jag att jag skulle skaffa en hoj som bara är för bana.

Problem 1
Jag är inte rik.

Problem 2
Då jag är relativt färsk så känner jag att firebladen är kanske lite för mycket för mig på bana. Jag tror att jag vill ha något mindre.

Möjlighet 1
Jag är totalt insnöad på RR. Sitter i soffan och väntar på nästa motoGP.

Möjlighet 2
Jag har tid och vill köra så mycket som möjligt.

Hur tycker ni som kan att jag ska göra, hur ska jag gå till väga?

Tacksam för alla svar.

/David "pjamas" Johansson

Är du insnöad på RR och GP-rejsing så finns ju bara ett alternativ ;) Tvåtaktsracer!

125 eller 250 R är betydligt mindre, och roligare än en Fireblade. :banana

SP250n är noag allra smartast.
Vill du köra fyrtakt så behåll bladen ett tag tills du får upp farten och vet om du vill satsa.

Köra gata kan du göra resten av livet så skippa det ett tag och satsa på rejsandet.

Last edited:
Davan skrev:
Jag är totalt insnöad på RR. Sitter i soffan och väntar på nästa motoGP.

Som Chris skriver är en racer det som får hjärtat att klappa snabbast om du är racing-puritan. Jag köpte en -94 Yamaha TZ250 i vintras och körde den för första gången på Sviestad i helgen. Jag är överväldigad och ångrar inte för ett ögonblick att jag inte köpte en Aprilia RS250, vilket jag först hade tänkte göra. Allt är värre och intensivare på en racer. Även problemen, skulle många säga och det stämmer tveklöst att en racer fordrar underhåll. Men det är faktiskt inget märkvärdigt och den som har vana av moppeskruvande finner sig väl tillrätta. Så om du söker en intensiv körupplevelse och gillar det lite mer extrema är mitt råd att köpa en 125- eller 250 racer. Ett annat skäl är att de andra klasserna är överfulla – våga vara annorlunda! :tummenupp

Chrille skrev:
SP250n är noag allra smartast.
Vill du köra fyrtakt så behåll bladen ett tag tills du får upp farten och vet om du vill satsa.

Köra gata kan du göra resten av livet så skippa det ett tag och satsa på rejsandet.

"Köra gata kan du göra resten av livet..." haha! Den var bra..

Jörgen Player Special skrev:
"Köra gata kan du göra resten av livet..." haha! Den var bra..

Men det är sant. Polarn sa detsamma när jag gnällde för att kjag inte hinner få i båten. "Segla kan du göranär du blir gammal..."

Chrille skrev:
Men det är sant. Polarn sa detsamma när jag gnällde för att kjag inte hinner få i båten. "Segla kan du göranär du blir gammal..."

Det är väldigt sant.. Jag saknar inte gatåkandet sedan tre år tillbaka.. Och segla tänkte jag göra när jag slutar race:a. Funderar på att segla till Cuba eller nåt!

/JPS

Chrille skrev:

Inte heller jag saknar att irra runt på halvtråkiga/halvdåliga vägar med en sporthoj. Racing är ju allt det som den som kör sporthoj på gata drömmer om. Om fler insåg det och att det faktiskt inte är så dyrt jämfört med drift av en gathoj skulle vi kanske se en rejäl ökning av antalet aktiva tävlingsförare. Vad jag däremot längtar efter är att luffsa runt på fina småvägar med en lagom stor glidare. Har faktiskt ägt ett par Virago och diggar dessa för det härliga lugn de förmedlar! :fakta :eek:

Nyteknik skrev:
Har faktiskt ägt ett par Virago och diggar dessa för det härliga lugn de förmedlar! :fakta :eek:

Det där förklarade en hel del :D
Iofs mitt enda gatåka i år so far, är en tur i påskhelgen på en black widow..
Men, jag saknar inte sporthoj på gatan det minsta, däremot saknar jag busturer med motard/offroad-cyklar..

oFFkeFF skrev:
Det där förklarade en hel del :D
Iofs mitt enda gatåka i år so far, är en tur i påskhelgen på en black widow..
Men, jag saknar inte sporthoj på gatan det minsta, däremot saknar jag busturer med motard/offroad-cyklar..

Black Widow – Honda 750, eller hur? Det är helt rätt sätt att njuta av en fin sommarkväll. Som att ta en härlig båttur och inget att blanda ihop med knäskrap, wheelies etc.

På tal om Virago fick jag en kul idé om hur jag ska fixa dekoren på min TZ! :D

Jag saknar inte heller gatåkning ett piss, trots att det var mitt största nöje för ett par år sen. Däremot skulle jag gärna ha en cross eller Enduro i garaget.

Å andra sidan har ni ett väldigt intresse för banåkning, jag vill åka hoj på gatan eller på grusvägar. Det måste heller inte gå i racefart och med sporthoj.
Så det ni skriver är nog inte på nåt sätt generellt.

Det är ändå kul o avkopplande att åka en sväng efter jobbet eller liknade.

Last edited:
Silwer skrev:
Å andar sidan har ni ett väldigt intresse för banåkning, jag vill åka hoj på gatan eller på grusvägar. Det måste heller inet gå i racefart och med sporthoj.
Så det ni skriver är nog inte på nåt sätt generellt.

Det är ändå kul o avkopplande att åka en sväng efter jobbet eller liknade.

Jag håller med dig. För mig är långåka/touring en stor grej. ...eller segling, men att välja att fokusera på något man tycker om är ganska kul.

250SP är den lätta vägen till lycka, men en fullkittad diesel är en utmaning på bana.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien