Har lagt vantarna på en server. Vad ska jag göra med den?

Det är det jag säger! Den som spar, han har, och gamla grejer är alltid bra att ha! :fakta

Datorföreningen på min gamla högskola hade något elände i källarn som såg ut som några stora kylskåp, med 900mb-diskar som vägde hur mycket som helst, var stora som 6 mjölkpaket och gick på 240 :skrämd

Jag har en gammal SPARC station ståendes under skrivbordet, jag blåste den tom, installerade Solaris lekte med den i ett par dagar, drog ur sladden....

Nu har den stått och samlat damm sedan det så stoppar jag i sladden igen så brinner väl skiten upp.
Det enda häftiga med den är att bildskärmen är nog på 21" eller nåt, och en 21" tjockskärm kan verkligen dominera ett rum!
Tyvärr funkar ju inte den skärmen till något annat än Sparc :huvet

Jag har en gammal workstation som kanske skulle kunna använda din gamla SUN (?) skärm.
Hadde jag bott i närheten av dig så kanske jag hade varit intresserad av att komma förbi och titta på den. Har sett CRT skärmar till workstations, bl.a Sparcstation eller Ultrastation kanske det var? Som är rätt fina för att vara CRT. Plattskärmar i all ära men det är långt från alla som är bra (har visserligen funnits ganska mycket kassa CRT också).

Att köra den som brandvägg eller domänkontrollant ser jag inte att jag skulle ha någon större praktisk användning av. Annat då än som leksak. Vilket kanske inte vore helt fel.

Med rätt mjukvara/konfigurering så skulle den säkert vara både säkrare och snabbare som router/brandvägg än de routrar man kan köpa för några hundralappar. Men den drar ju mer ström och om den låter mycket kan det också vara störigt.

Hade det inte varit för att den bara har USB 1.1 så hade man kanske kunnat köra den som den är i nuvarande skick med den enda skillnaden att man lägger till en USB-hårddisk och delar ut den på det lokala nätverket. Bara för skojs skull och att lagra dynga på. USB 1.1 räcker ju knappt ens till för att man skulle kunna köra mp3or från den via nätverket utan att få problem. :gnissla

Jo USB är rätt kasst faktiskt.
Provade någon gång att koppla in en extern hårddisk som hade både USB 2.0 och 1394a Firewire 400 anslutning till en Pentium 4 dator som hade både USB 2.0 och Firewire 400 portar.
Trots att USB 2.0 har en teoretiskt överföringshastighet på 60MB/s och Firewire 400 en teoretisk överföringshastighet på 50MB/s så var Firewire snabbare.
Blev ~ 30MB/s med USB och ~ 40MB/s med Firewire, för samma externa hårddisk. Accesstiderna och CPU belastningen var också lägre med Firewire.

Kör man USB 1.1 istället så blir det ungefär lika kul som med de gamla USB minnena från 10-tals till 100-tals megabyte.

Det skulle inte sitta helt fel med någonslags server som jag kan kan lagra bilder på lokalt som säkerhetskopiering. Sedan kuna komma åt den och säkerhetskopiera bilder om jag är på resande fot.

T.ex.:
En server där jag på två halvstora diskar i RAID 1 kan få en halvsäker lagring som säkerhetskopia istället för att allt bara ska ligga på min vanliga dators hårddisk. Sedan kan jag även komma åt den genom t.ex. en VPN-tunnel från den bärbara när jag befinner mig på annan ort av samma anledning.

Men. För att det skulle fungera med den här servern skulle de behövas en del masserande och ny hårdvara. Ett av de enklaste alternativen då skulle nog vara ny processor, minnen och ett moderkort med stöd för RAID 1 på SATA och två stycken SATA-diskar (och kanske nytt nätagg också). Att börja byta ut de nuvarande två SCSI-diskarna mot nya SCSI-diskar skulle nästan bara kännas som att stå och kasta pengar i sjön. Likaså att, om det går, stoppa in ett kontrollerkort för SATA och diskar till det.

Hårddiskar hade du ändå behövt köpa om du hade byggt en helt ny dator, så det blir ju samma.
Om man inte har så stora krav så kan man få tag på ett SATA kontrollerkort ganska billigt. Så det är ingen dum idé.
Vad som kan vara bra att vara medveten om är att de flesta SATA kort med RAID funktion är "fake raid". Där RAID funktionerna bara brukar fungera i Windows och drivrutinerna till kortet får det att se ut som om det är ett riktigt RAID kort, fast det egentligen inte är det. I andra system, så som linux får man i så fall köra mjukvaru RAID.
Men RAID 1 är inte så 'tung' så det spelar inte så stor roll.
Men kan vara bra att känna till (detsamma brukar gälla de RAID varianter som finns på moderkort).

En liten undran, sitter det dubbla processorer i den eller är ena processorsockeln tom ?

Det är det jag säger! Den som spar, han har, och gamla grejer är alltid bra att ha! :fakta

:)
Risken är väl bara att det blir lite för mycket. ;)

Hårddiskar hade du ändå behövt köpa om du hade byggt en helt ny dator, så det blir ju samma.
Om man inte har så stora krav så kan man få tag på ett SATA kontrollerkort ganska billigt. Så det är ingen dum idé.
Vad som kan vara bra att vara medveten om är att de flesta SATA kort med RAID funktion är "fake raid". Där RAID funktionerna bara brukar fungera i Windows och drivrutinerna till kortet får det att se ut som om det är ett riktigt RAID kort, fast det egentligen inte är det. I andra system, så som linux får man i så fall köra mjukvaru RAID.
Men RAID 1 är inte så 'tung' så det spelar inte så stor roll.
Men kan vara bra att känna till (detsamma brukar gälla de RAID varianter som finns på moderkort).

En liten undran, sitter det dubbla processorer i den eller är ena processorsockeln tom ?
Istället då för ett billigt SATA-kort som inte har något riktigt hårdvarustöd för RAID och ändå måste pillra med någon mjukvarulösning för det så kanske man kunde satsa på något i stil med sånt här plus 2gb minne. Det blir ju bara några hundralappar dyrare, och borde iaf inte ge någon större försämring av prestandan. Framförallt så blir det ett lägre pris inklusive hårddiskar än om man skulle få för sig att köpa till 1gb minne till servern i sitt nuvarande skick (den vill ha DIMM SDRAM ECC PC133 :tungan ).

Då är det iofs inte så mycket kvar alls av den ursprungliga servern. Och man skulle lika gärna kunna bygga en server baserad på de komponenterna i ett paket frukostflingor. Men det ser ju lite mera seriöst ut om det sitter i ett "riktigt" serverchassie.

Bara en processor. I den andra sockeln sitter det ett "terminator card".

Jag har en gammal SPARC station ståendes under skrivbordet, jag blåste den tom, installerade Solaris lekte med den i ett par dagar, drog ur sladden....

Nu har den stått och samlat damm sedan det så stoppar jag i sladden igen så brinner väl skiten upp.
Det enda häftiga med den är att bildskärmen är nog på 21" eller nåt, och en 21" tjockskärm kan verkligen dominera ett rum!
Tyvärr funkar ju inte den skärmen till något annat än Sparc :huvet

Släng skiten!

Finns adaptrar att köpa för någon hundring, innehållet i Sun-skärmarna är samma som finns i gamla Nokiaskärmar = de är bra för att vara tjockskärm.

Trots att USB 2.0 har en teoretiskt överföringshastighet på 60MB/s och Firewire 400 en teoretisk överföringshastighet på 50MB/s så var Firewire snabbare.
Blev ~ 30MB/s med USB och ~ 40MB/s med Firewire, för samma externa hårddisk. Accesstiderna och CPU belastningen var också lägre med Firewire.

Skillnaden består väl i att USB 2.0 har väldigt ojämn överföringshastighet? Vill minnas att den "toppar och dalar" ganska frekvent, medan firewire överför data relativt kontinuerligt.

Har iofs haft fel förr... :gnissla

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...