Har lagt vantarna på en server. Vad ska jag göra med den?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Ford F-100 -78
Jag har alltså fått tag på en gammal server som jag undrar om man kan göra något skoj med.

När jag säger gammal så menar jag verkligen gammal. Det är en IBM e-Server med en Intel PIII processor på ca 1266mhz, 640mb minne (512+128) och någon scsi-hårddisk på 16,8gb (varav ca 10gb är ledigt). Servern kör i dagsläget Windows 2000 Server SP4 som förutom lång uppstartstid verkar flyta bra. Fram tills idag så har den stått att med som enda uppgift hantera ett program via nätverk, den har varit påslagen 24/7 utan vare sig mjukvaru- eller hårdvaruproblem och har enbart startats om ett par gånger på grund av uppdateringar av mjukvara.

Så vad tror ni man kan hitta på med den? Ha som en lite udda surfstation? Rensa den på allt invändigt och slänga i moderna komponenter (vilket faller på att jag inte skulle ha råd med det)? Kanske köra den som en webserver eller något?

server.jpg

Vi har en liknande på jobbet som ståpall vid ena skrivaren. "Så att man kan nå bättre"
Men först efter att den "råkade" ramla ner för trappen. :hihi

En äkta hyllvärmare.

Dvs. starta upp den, loopa någon tung applikation (t.ex. McAfee virus scan) och sen låter du bara stå där i hyllan och sprida värme.
Borde öka temperaturen ca. 3-7 grader i ett normalstort rum.

Skulle nog välja att ha den som blysänke för att förtöja båten eller liknande, disken är ju i dagens mått tyvärr löjligt liten för att du som privatperson skall ha nytta av den. Visst en grym brandvägg kan du göra, men de låter ju inte direkt lite, och drar en del ström..

En äkta hyllvärmare.

Dvs. starta upp den, loopa någon tung applikation (t.ex. McAfee virus scan) och sen låter du bara stå där i hyllan och sprida värme.
Borde öka temperaturen ca. 3-7 grader i ett normalstort rum.

Eller Orthos Prime på 100% burn. Sen kopplar han ett vattenkylblock på den och drar cirkulationen genom ett vanligt väggelement och voilá! :hihi

Helt ärligt så ser jag ingen som helst användning för den. Möjligen som CS-server eller nåt.

Last edited:
Om den inte låter som en hysterisk hårfön så kör en enkel linuxdistro på den och ha den som webbserver eller riktig brandvägg.

Det gjorde jag med en 486 33 mhz och 12 Mb ram för ett tag sen.
Fördelen med den var att den inte ens behövde fläktar för att vara sval = knäpptyst :)

/Danne

Det finns företag som fortfarande kör 8646:or i drift, så visst kan du använda den.

Vill du bara leka med den för nöjes skull tycker jag du ska ha den som domänkontrollant.

Sätt en elmätare i uttaget, koppla in besten och låt den stå på någon dag eller två.

Kolla elmätaren, räkna ut hur många tusen om året det skulle kosta att ha igång aset 24/7. Lägg motsvarande summa på en modern dator och skänk järnet vidare.

Jag köpte en komplett AS/400 för en hundralapp av SJ för några år sen. Skrotade aset tämligen omgående, och direkt efter upptäckte jag att efterfrågan var stor bland studenter i vårt land. 10-30 papp var folk villiga att betala. Sämsta affär jag gjort... :näsblod

Jag köpte en komplett AS/400 för en hundralapp av SJ för några år sen. Skrotade aset tämligen omgående, och direkt efter upptäckte jag att efterfrågan var stor bland studenter i vårt land. 10-30 papp var folk villiga att betala. Sämsta affär jag gjort... :näsblod
Du var näst intill ensam om att som privatperson äga en AS400, som du dessutom köpt för hundra spänn, och du slängde den... :näsblod

Du var näst intill ensam om att som privatperson äga en AS400, som du dessutom köpt för hundra spänn, och du slängde den... :näsblod

Det var inget svårt val. Jag bodde i en lägenhet på 65kvm. Servern var en huvudenhet och ett diskkabinett samt 16 st modem... Den upptog plats som ett skrivbord ungefär, och lät som ett Gripenplan. Jag kan absolut ingenting om AS400...

Esquire skrev:
När jag säger gammal så menar jag verkligen gammal.

När jag läste den meningen så trodde jag faktiskt att det skulle vara något ännu äldre.
De flesta Pentium 3 datorerna är på mellan 500 - 1000MHz, men det går att få tag på 1400MHz i vanlig Pentium 3.
Så det är ju bland det snabbaste i vanliga Pentium 3 man kan ha.
Sen finns visserligen Pentium III baserade Xeon där du kan ha upp till 8 processorer (eller är det ännu fler?) i en och samma dator.
Coolt men för svårt att få tag på för att det ska vara värt det med tanke på hur mycket som har hänt sen dess.
Jämför man med de senaste som finns så är den naturligtvis inte så häftig. Men för att vara en dator från singelcore tiden så är den inte så illa.

Den slöaste PC jag har är från 97.

Prestandan i den där bör duga utmärkt som brandvägg om du inte har gigabit eller snabbare eller kör massvis med krypterade anslutningar.
Webserver är inga problem så länge du inte har för mycket trafik. Du kanske kan sälja den till sporthoj.com så det blir lite fart i forumet :-p
Räcker till att spela upp DVD film, DivX mm i SD (Standard Definition).
Att använda för att surfa, e-post o dyl. är inga problem i Windows XP eller äldre samt i många Linux och andra distributioner.

Så länge man inte förväntar sig att den ska göra avancerade saker i realtid (exempelvis spela de senaste spelen, spela upp HD film, mm) eller att den ska ha många samtidiga användare så är det nog mest fantasin som sätter gränsen. :)

Det var inget svårt val. Jag bodde i en lägenhet på 65kvm. Servern var en huvudenhet och ett diskkabinett samt 16 st modem... Den upptog plats som ett skrivbord ungefär, och lät som ett Gripenplan. Jag kan absolut ingenting om AS400...
Synd. Mig veterligen och enligt honom själv finns det bara en person här i landet som äger en privat. Även om det kanske inte är det allra vackraste att ha ståendes i lägenheten så är det iaf riktigt häftigt. :)

När jag läste den meningen så trodde jag faktiskt att det skulle vara något ännu äldre.
De flesta Pentium 3 datorerna är på mellan 500 - 1000MHz, men det går att få tag på 1400MHz i vanlig Pentium 3.
Så det är ju bland det snabbaste i vanliga Pentium 3 man kan ha.
Sen finns visserligen Pentium III baserade Xeon där du kan ha upp till 8 processorer (eller är det ännu fler?) i en och samma dator.
Coolt men för svårt att få tag på för att det ska vara värt det med tanke på hur mycket som har hänt sen dess.
Jämför man med de senaste som finns så är den naturligtvis inte så häftig. Men för att vara en dator från singelcore tiden så är den inte så illa.

Den slöaste PC jag har är från 97.

Prestandan i den där bör duga utmärkt som brandvägg om du inte har gigabit eller snabbare eller kör massvis med krypterade anslutningar.
Webserver är inga problem så länge du inte har för mycket trafik. Du kanske kan sälja den till sporthoj.com så det blir lite fart i forumet :-p
Räcker till att spela upp DVD film, DivX mm i SD (Standard Definition).
Att använda för att surfa, e-post o dyl. är inga problem i Windows XP eller äldre samt i många Linux och andra distributioner.

Så länge man inte förväntar sig att den ska göra avancerade saker i realtid (exempelvis spela de senaste spelen, spela upp HD film, mm) eller att den ska ha många samtidiga användare så är det nog mest fantasin som sätter gränsen. :)
Nae, den är ju inte direkt antik. Inte som en gammal AST jag har hemma någonstans. Den har någon hedenhös-version av Novell installerat och användes till och med när den var ny och kostade en massa pengar inte till så mycket mer än att en skrivare var kopplad till den. :tungan

Anledningen till att den här blev skrotad var för att den senaste uppgraderingen av programmet som kördes på den krävde minst Windows 2003. Och det skulle inte den här servern riktigt ha gillat.

Det skulle inte sitta helt fel med någonslags server som jag kan kan lagra bilder på lokalt som säkerhetskopiering. Sedan kuna komma åt den och säkerhetskopiera bilder om jag är på resande fot.

T.ex.:
En server där jag på två halvstora diskar i RAID 1 kan få en halvsäker lagring som säkerhetskopia istället för att allt bara ska ligga på min vanliga dators hårddisk. Sedan kan jag även komma åt den genom t.ex. en VPN-tunnel från den bärbara när jag befinner mig på annan ort av samma anledning.

Men. För att det skulle fungera med den här servern skulle de behövas en del masserande och ny hårdvara. Ett av de enklaste alternativen då skulle nog vara ny processor, minnen och ett moderkort med stöd för RAID 1 på SATA och två stycken SATA-diskar (och kanske nytt nätagg också). Att börja byta ut de nuvarande två SCSI-diskarna mot nya SCSI-diskar skulle nästan bara kännas som att stå och kasta pengar i sjön. Likaså att, om det går, stoppa in ett kontrollerkort för SATA och diskar till det.

Hade det inte varit för att den bara har USB 1.1 så hade man kanske kunnat köra den som den är i nuvarande skick med den enda skillnaden att man lägger till en USB-hårddisk och delar ut den på det lokala nätverket. Bara för skojs skull och att lagra dynga på. USB 1.1 räcker ju knappt ens till för att man skulle kunna köra mp3or från den via nätverket utan att få problem. :gnissla

Att köra den som brandvägg eller domänkontrollant ser jag inte att jag skulle ha någon större praktisk användning av. Annat då än som leksak. Vilket kanske inte vore helt fel.

Hmm... Får nog fundera lite på hur den ska få fortsätta sitt liv. :va

Jag har en gammal SPARC station ståendes under skrivbordet, jag blåste den tom, installerade Solaris lekte med den i ett par dagar, drog ur sladden....

Nu har den stått och samlat damm sedan det så stoppar jag i sladden igen så brinner väl skiten upp.
Det enda häftiga med den är att bildskärmen är nog på 21" eller nåt, och en 21" tjockskärm kan verkligen dominera ett rum!
Tyvärr funkar ju inte den skärmen till något annat än Sparc :huvet

Släng skiten!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt