Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

Hmmm.....undrar varför så många säger att Aga är GRISDYRA på att fylla gas, jag tycker att skillnaden verkar försumbar, sen är det ju så att på dessa priser kan det gå att snacka till sig lite rabatt eller om man har nån bekant som jobbar på en firma med rabatter så ber man denne att ta ut en flaska samt sköta fyllningarna.:tummenupp

Jag har nu även kollat upp ScanGas och Yara Praxair.

Prisskillnaderna för fyllning är inte astronomiska men pengar är pengar. Det skiljer dock lite mer på flaskhyrorna.

ScanGas skall ha 20L och 50L flaskor med regulatorpaket att hyra också, men agenten jag frågade hade ej dessa priser.

Som synes, tar Yara inte mer i hyra för flaskor med regulatorpaket, däremot lägger de på lite vid fyllningen istället.

Yara har en intressant 30L flaska som fylles till 300 Bar mot 200 Bar i övriga flaskor. Detta gör att denna flaska nästan rymmer lika mycket som 50L flaskan men väger 25% mindre och är bara 1,07m hög. 30L flaskan finns bara som "Integra"-variant, alltså inklusive regulatorpaket med snabbkoppling.

a44200952032P3a54.jpg

Vad skall man ge för en schysst svetshjälm? Kollade idag och Migatronics kostade 2.900, Parweld 1.400 och någon plastig billig variant, som trots detta skall vara bra, för 795 (+moms för alla)

Lika för vattenkylda slangpaket. Varierar från ca 1.200 till 2.100 (+moms).

Telwin's pedal går på ca 2.000 + moms, men då måste kontakten bytas så att den passar till min svets.

ska man tig,a så är det bra om man kan ställa ljuskänsligheten, dom utan vill lätt börja blinka, blända till/från vid tex låg ström.

jag kör med speedglas 9002X, fungerar fint

Knepigt att välja bland 3M's alla Speedglas. Om jag färstår allt rätt, skall man först välja själva hjälmen och där är FlexView tydligen rekommenderad. Sedan skall man välja värstingglas också och då skall det vara stor siktyta, variabel styrka 9-13, långt batteriliv mm, alltså 9002X.:galen

Är det nån som testat Biltema's hjälm för 1.249:- ? Priset verkar OK i alla fall. :tummenupp

Någon som har en beg. pedal att sälja?:D

Knepigt att välja bland 3M's alla Speedglas. Om jag färstår allt rätt, skall man först välja själva hjälmen och där är FlexView tydligen rekommenderad. Sedan skall man välja värstingglas också och då skall det vara stor siktyta, variabel styrka 9-13, långt batteriliv mm, alltså 9002X.:galen

Är det nån som testat Biltema's hjälm för 1.249:- ? Priset verkar OK i alla fall. :tummenupp

FlexView är väl mest om du är nyfiken och har tråkigt när du svetsar och vill veta vad som händer runt omkring dig, den har glas även på sidorna.. jätte bra är det, förövrigt har jag klabbat på silvertejp på just dom sidofönstren :D

Lite uppdatering,

Fick idag svetshjälmen som jag köpte på Tradera för 1500kr. Det är en sprillans ny 3M Speedglas 9002, med 9002X insats. Insatsen har solceller som laddar batteriet vid svetsning, har den stora siktytan på 55 x 107mm, ställbar styrka mellan 9-13 samt sidofönster. Det följde också med självhäftande täcklappar att klistra på insidan av de gröna sidofönstrena. Är det någon som vet när dessa täcklappar skall användas?

Speedglas 9002. Tomt hjälmskal räknas nog som Speedglas 9000. Kolla in solcells-raden under siktytan!
882009114815P75d5.jpg

Interiör visande 9002X-insatsens inställningsmöjligheter mm.
682009115021P426f.jpg

Det följde med manual och självhäftande täcklappar att klistra på insidan av sidofönstrena.
3a2009115330P7a54.jpg

142009115758P27c0.jpg

ska o ska, det är upp till dig när du vill ha skygglappar på :krama gissar på om nån jämte dig och svetsar kanske det kan vara bra eller vad tror du.

Nu är det bara flexview som saknas så är den fullkittad :tummenupp

PD,

Det kommer inte att finnas fler än en som svetsar i mitt garage,:D men kan det finnas någon annan orsak till skygglappar? Vad är 3M's egen motivering?

PD skrev:
"Nu är det bara flexview som saknas så är den fullkittad"

Vad är fördelen med dessa? Du klistrar ju för glasen i alla fall!

PD skrev:
"FlexView är väl mest om du är nyfiken och har tråkigt när du svetsar och vill veta vad som händer runt omkring dig, den har glas även på sidorna.. jätte bra är det, förövrigt har jag klabbat på silvertejp på just dom sidofönstren"

Sidofönster har väl vanliga 9000-hjälmar också?

Jag trodde att huvudsyftet med FlexView var att kunna fälla upp Speedglas-modulen så att bara ett klart Polycarbonat-glas var kvar vid t.ex. slipning mm.

Någon som vet vad ett FlexView Conversion Kit (44 05 00) kostar?

Ja sorry, fel av mig! FlexView förvandlar svetshjälmen till ett hot slipvisir :tummenupp praktiskt men gör också hjälmen tyngre så den vill ramla ner lätt när man inte själv vill.
Jag svetsa mycket med reningsaggregatet adflo på ryggen och då är det bekvämt att slippa lyfta på skärmen när man har tätt runt hals o skärm men för hobbybruk i garaget hm, klart du ska ha :D

möjligt att alla nyare skärmar har sidofönster, jag har tre stycken liggande med ett antal års mellanrum, ser snarlika ut fast dom kanske inte heter 9000 ändå.

Vagt minne av att flexview kit kosta 1500kr

Om jag inte missminner mig har jag en 9002X. Svetsar dagligen Tig, pinne, Mig 1-7 timmar ungefär. Jättenöjd trots att det är instegsvariant. Som hobby nisse behöver du inte gå på nån värsting, ställbar känslighet bara så inte masken "blibbar".

Om jag inte missminner mig har jag en 9002X. Svetsar dagligen Tig, pinne, Mig 1-7 timmar ungefär. Jättenöjd trots att det är instegsvariant. Som hobby nisse behöver du inte gå på nån värsting, ställbar känslighet bara så inte masken "blibbar".

Vad grundar du det på, att 9002x skulle vara en "instegsvariant"?:confused:

OK,

Jag skippar nog FlexView-kittet för tillfället. Det kommer nog att funka bra med 9002'an till att börja med.

Nu skall jag jaga fatt på ett schysst vattenkylt slangpaket också. Sedan bara skaffa gasflaska (Argon), förbrukningsvaror och sätta igång att förolämpa aluminiumbitar.:skrämd

pw skrev:

"Kolla här också! MILLER USA"

Jodå, där fanns en hel del matnyttigt hos de gamla svetsproffsen!

Om du/ni är ute efter speedglas 9002V (?), tror jag den heter, så är det ett par "nissar" som säljer sånna på diverse marknader typ Viksta, Västerås,m.fl. för 500:-, Den passar Speedglas hjälmen som heter 9000, MEN den har slutats tillverkas av 3M, så se till att du hittar en sån på en butik först som har den kvar i lager. Jag köpte lösa hjälmen för 720:- inkl. moms, så totalt 1220:-. Helt ok tyckte jag.

Wibbe,

Bra tips!:tummenupp

9002V har 42 x 93mm siktyta mot 9002X som har 55 x 107mm, battery life time på 1500h mot 9002X som har 3000h. På min 9002X finns även solceller som laddar men's man svetsar. Finns det solceller på 9002V? För övrigt verkar de vara likvärdiga och lämpar sig för alla svetsmetoder.

Lite mer om svetstemat,

Juni-numret av utmärkta bike-magasinet Streetfighters har en mycket bra artikel om gassvets-kitet DHC 2000. Det är en Australiansk produkt som uppfunnits av Eddie Dillon (några av oss har nog tidigare sett eller hört talas om den sk Dillon-brännaren). Den påstås vara överlägsen vanlig gassvets och svetsfogarna skall visst vara lika starka som med TIG-svets.

Skaffa ett exemplar och läs allt om detta.
20820091151259814.jpg

4a820091154118c4c.jpg

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC