Har jag rätt invaliditetsgrad? Nackskada

För mig som glad amatör med en del skador låter 6% normalt. Som tidigare sagts blev din ersättning dålig på grund av lågt försäkringsbelopp. Skall du inte få ersättning för kroppsskada på trafikförsäkringen också? Själv fick jag 3% för ryggskada, känns som ett hån. Det går inte att se något på MR men nu efter 5 år har jag fortfarande ständig värk. Första 2 åren var jag sjukskriven en vecka per månad men nu ligger det på 2 veckor per år. Jag fick även kraftiga problem med nacken som varade i 2,5år. Nu är det problemet helt borta, helt fantastiskt bra, så även om det gått lång tid kan värk försvinna. Hoppas du får ordning på ditt liv genom att har rätt jobb. Höj och sänkbart skrivbord och annat som kan hjäpla dig.

Ja av allt o döma efter o ha läst era svar så skall jag kolla vem som egentligen har bedömt det till just 6% invaliditet.
Sen är ni ganska många som säger att det är en rimlig grad.
Sedan kanske försöka dra det en vända till via en ny läkare och min sjukgymnast. och självfallet så skulle jag gladligen skita i pengarna om jag slapp ha ont.

Jo jag har faktiskt redan fått ersättning från min trafik försäkring. Måste kolla om de har gjort samma bedömning som mitt andra bolag.
Det var när poletten trillade ner om att jag faktiskt hade en facklig olycksfall försäkring som jag kom på att jag kunde ta pengar därifrån oxå.

Satt innan idag o läste igenom det medicinska underlaget och läkaren hade inte skrivit något om graden av invaliditet. Man kanske borde be läkaren göra det?

Men framförallt så är det just detta att man nu efter 7 år fortfarande har ont.

Hur det gick med mopedisten och dens passagerare vet jag faktiskt inte. men båda hade haft hjälm och den ena fick uppsöka vård pga ett jack i benet enligt polisraporten

Tror att procenten handlar om inskränkningar på rörelseförmågan, inte hur ont man har. Men givetvis kan smärtan medföra rörelse problem.
Fick 12% för krossad arm och förstört knä.

Som alla andra säger så beror beloppet på hur väl du är försäkrad.

Last edited:
Om du nu inte får högre % framöver kan du tänka så här; även om du skulle få det dubbla, d v s 12%, så skulle du ändå bara få 68000:- till (om du nu inte får ut mer på andra försäkringar också). Det kan tyckas mycket att få som en klumpsumma men fördelat på resten av ditt liv är det bara skitpengar, 4:- om dagen. Slutsatsen är att ekomomiskt spelar det ingen roll om du får 6% eller det dubbla. Däremot är det inte så kul att först få ont i nacken och sen en 6% pungspark av försäkringsbolaget. Det gör en bara förbannad och bitter.

Nota bene, skadelokalisation och typ är avgörande.
Händer ger mycket då de krävs för att leva ett bra liv. En tå ger således mindre av naturliga skäl. En skada på ickedominant hands tumme ger mindre än en skada på en dominant hands tumme. fraktur ger en summa, en amputaion av en halv fingerr en annan eftersom det leder till större skada och handikapp.

Utan journaler går inte att säga något i frågan

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...