Har jag rätt invaliditetsgrad? Nackskada

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Hej gott folk. år 2006 så blev jag på körd i sidan av en moped och dök med huvudet före ner i asfalten ganska rejält av skadorna på hjälmen att döma. men med ett bra skinnställ o ryggplatta så klarade jag mig utan benbrott.

Men nu såhär snart 7 år efter olyckan så har jag fortfarande ont i nacken mer eller mindre dagligen.
allt beror på hur mycket jag tränar. mer träning brukar ge mindre nackont och mindre huvudvärk.
Då jag dessutom jobbar som elektriker så har jag fått lägga om mina arbetsuppgifter mot det mera administrativa hållet för att det frestar mindre på nacken att sköta papper än o koppla dosor i taket.

nu till pudelns kärna. försäkringsbolaget tycker att jag skall ha 6% invaliditet o ge mig 68 000 kr
Personligen tycker jag det låter som ett skämt. Nu så skulle jag gladligen lägga på en nolla på den summan bara för o slipa ha ont.

Men vad är rimlig ersättning och rimlig invaliditets grad?

Kanske någon där ute som varit med om en likande olycka med en störtdykning ner i asfalten. Kan säga att jag mins fortfarande inget av den dagen som olyckan skedde. så vad som har hänt har jag bara tagit från polis rapporten och skador på hjälm och hojen. (Den blev skrot)

Jag vet inte hur du överklagar eller dylikt.
Men en tjejkompis fick 120k för att 3-4mm av hennes finger försvann i en klämolycka!
En anledning till detta var att hon var tjej och således var mer mån om sina naglar.

Tycker din ersättning låter som ett skämt i jämnförelse

Procentsatsen låter rmlig men summan är inget att hurra för.
Anledningen till att det blir så är för att du endast har haft en (1) försäkring som dessutom har varit på bara ca 1000000:-.

Jag vet inte hur du överklagar eller dylikt.
Men en tjejkompis fick 120k för att 3-4mm av hennes finger försvann i en klämolycka!
En anledning till detta var att hon var tjej och således var mer mån om sina naglar.

Tycker din ersättning låter som ett skämt i jämnförelse
Nu tycker jag du ska skilja på ersättning och invaliditetsgrad.

Jag har 2 olika försäkringar där 1% ger ca 20k på ena och ca 5k på andra.
Så ersättningen beror på vilken försäkring man har medans invaliditetsgraden bör vara samma mellan alla bolag.

Hej!

FB kanske inte har mer än journalerna från olycksdagen att gå på? Nu vet inte jag hur mycket rehabresultat du matat dem med, men de måste ju få all info om hur din skada påverkar dig i vardagen.

Därför borde du försöka få kontakt med både sjukgymnast och arbetsterapeut som kan ge ett utlåtande. Du får börja med att gå till din vårdcentral och be att få bli remitterad dit. Sg tar hand om den rent fysiska delen, medan At mer är inriktad på hur skadan begränsar dig i hemmet och på jobbet, rent allmänt i vardagen.

Till mitt FB skrev jag ganska nyligen ett utförligt brev (pga att de ska göra en "slutavstämning" i mitt ärende) om hur min smärta påverkar mig med tanke på de svårigheter den för med sig i min vardag. Där tog jag upp allt, t.o.m. de sömnproblem smärtan orsakar.

Låter rimligt, fick 7% efter frakturer på 4 ryggkotor samt kotkompression på ena kotan på ca 10 mm.

Låter väldigt lite för 6 % invaliditet i nacken. Hur har din läkarkorrespondens varit? Är det konstaterat 6 % i nacken? för är det 6 % någon annanstans (fingret kanske, vad vet jag) så blir summan bra mycket mer rimlig. Känner till ett fall med konstaterat 7 % invaliditet i nacken och han kan knappt leva ett normalt liv utan att ha ont konstant och tar medicin för detta.

Ingen här kan svara på vad du borde fått för invaliditetsgrad av denna olycka. Gjorde en dykning ner i asfalten själv i 7-80 back in the days och fick inte ens hjärnskakning. Vet inte riktigt vad mitt tips blir, men att prata med en läkare kan vara ett första steg beroende på hur läkarkontakten har sett ut tidigare. Bra att du tränar, jag är helt övertygad av att sånt har stor betydelse för smärtan och livskvaliteten om man dras med ett sån här skada, och det verkar ju du också känt av, så fortsätt med det!

Tre frakturer på skallen och en hjärnskada på syncentret i bakhuvudet som ger mig dubbelseende i 25% av blickriktningarna gav mig 3% invaliditet. Ersättningen blir inte mkt. Den smarta har fler skadeförsäkringar. X% från flera håll blir såklart mer.

Tre frakturer på skallen och en hjärnskada på syncentret i bakhuvudet som ger mig dubbelseende i 25% av blickriktningarna gav mig 3% invaliditet. Ersättningen blir inte mkt. Den smarta har fler skadeförsäkringar. X% från flera håll blir såklart mer.

Det där låter ju helt sjukt. Vet en bekant som tappade känseln i lillfingret samt ringfingret efter en olycka och han fick 3% :död

När fick du invaliditetsintyget? vad har du själv gjort för att bevisa att du har bestående problem? Det är inte lätt men det får läggas ner tid och energi om man tycker det är fel.

Jag sumpade lite av en tumme en gång i tiden och det blev just 6%, detta är inget som jag har några större men av, så nog tycker jag att en kass nacke borde vara dyrare.

inte för att va sådan men du menar att en nolla till så slipper du ha ont ? se till att du får vård och träning istället för pengar . vad jag vet så löser pengar inte några nackproblem ..

inte för att va sådan men du menar att en nolla till så slipper du ha ont ? se till att du får vård och träning istället för pengar . vad jag vet så löser pengar inte några nackproblem ..

Jag tolkar det som TS gärna hade betalat 680 k om han kunde fått det ogjort, men han får rätta mig om jag har fel.
Har 15% själv för bortagen mjälte och ett lite smått massakrerat högerben. Lider i stort sett inte alls av detta men misstänker procentsatserna har ändrats på senare år. Det här hände 1986

japp läste om och förstod det så oxå .. sorry TS ! Hur som , vård och uppföljning istället för pengar . Får du ett belopp så är du löst från fallet och har inget mer att hämta . Då har ju fb löst det hela " billigt " . Se till att få vård för din skada och se till att den är läkt innan du lämnar sjukvården !!

Hur gick det för moppefuckot som antagligen hade jeansjacka adidasskor och mopedhjälm ?

Har inte mycket att bidra med, men som jämförelse fick jag papper på 11% invaliditet för ett ganska allvarligt benbrott som resulterade i 2½ cm låghalt och snedbelastad gång. 11% blev 280.000:- av Folksam för 18 år sedan.

Summan kan jag inte uttala mig om, men det känns som att du lider mer av dina 6% än jag av mina 11%.

EDIT: Ibland hatar jag den här sidan så jag är på väg att göra nåt ultradumt. Må denna sida brinna i helvetet när mina inlägg inte vill postas!

Blev påkörd i bil för evigheter sen (läs 1992-93). Fick efter ett par tre års klagande på ständing värk en skada konstaterad (har än i dag problem med värk/låsningar i nacke/skuldror i variarande grad). 4% fick jag för det de på den tiden bedömde som en whiplash med bestående men.

Först som sist: 1. Det går inte att uttala sig om invaliditetsgraden utan att ha tillgång till det fullständiga medicinska underlaget. 2. Det krävs försäkringsmedicinsk kompetens för att göra korrekta invaliditetsbedömningar.

Vad man som någorlunda erfaren amatör kan säga är att idag ligger en "genomsnittlig" nackskada på 4-5 procents invaliditet. Vi talar då om nackvärk, huvudvärk, vissa kognitiva besvär som koncentrationssvårigheter och kanske domningar i fingrar/händer för att nämna det vanligaste. För tio år sedan bedömdes samma skada till 7-8 procents invaliditet. Av outgrundlig anledning har försäkringsbranschen således bestämt sig för att sänka invaliditetsgraderna vid nackskador. Outgrundligt är det därför att det medicinska tabellverket som tillämpas är oförändrat.

Skall man våga sig på en gissning så är anledningen de schabloner som infördes år 2002. Numera är invaliditetsgraden avhängig hela den ideella ersättningens storlek och då passar det ju utmärkt för bolagen att sänka bedömningarna och därmed kostnaderna för en skada.

Ser man det i någon statistisk mening så är alltså sex procent numera en relativt hög invaliditetsgrad vid nackskada.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!