Har jag kvaddat mitt pinlock?

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Hej på er.
Köpte en ny hjälm idag, och efter en rejäl dagstur (som inkluderade en punktering :mad: ) så var visiret rejält nerkläggat. I vanlig ordning plockade jag loss visiret, sköljde av det med diskmedel och lät torka. För att få bort torkfläckar så brukar jag avsluta med glasögonputs, men i detta fallet gick det inte så bra. Insidan blev liksom svagt apelsinskalsaktig i ytan. Fattade först inte vad som stod på. Konsulterade produktbladet, och så då att hjälmen var utrustad med pinlock. Det var inget jag reflekterade över när jag köpte den.

Nu till frågan? Tror ni att det går att rädda, och att en liten runda med diskmedel återställa skicket? Så som sak förstod det, så är set en speciell sorts plast som absorberar fukt. Att låta den ligga i blöt kanske löser upp vad det nu är som för ytan skrovlig

Har du pinlock monterat så märks det tydligt, det är en relativt tjock plast med silicon eller något liknande som tätar mot visiret längst kanten. Det sitter fastkrokat i två plastpinnar på insidan av visiret.

Ta loss pinnlocken ock låt visir och pinnlock torka, putsa sen med fönsterputs elr liknande, låt torka montera och var glad..

Jo, det vet jag...efter att ha läst manualen. Inget jag reflekterade över när jag köpte hjälmen, men problemet har löst sig / blivit värre. Visiret flög av på motorvägen när jag åkte bak på en polare. Visade sig att fjädern som ska låsa visiret var trasigt, så den låste aldrig ordentligt. Har jag sabbat den, eller garantifall? Undrar hur jag som användare skulle kunna kvadda en sån enkel konstruktion. Går ju liksom inte att göra fel.

Jo, det vet jag...efter att ha läst manualen. Inget jag reflekterade över när jag köpte hjälmen, men problemet har löst sig / blivit värre. Visiret flög av på motorvägen när jag åkte bak på en polare. Visade sig att fjädern som ska låsa visiret var trasigt, så den låste aldrig ordentligt. Har jag sabbat den, eller garantifall? Undrar hur jag som användare skulle kunna kvadda en sån enkel konstruktion. Går ju liksom inte att göra fel.
Börjar bli intressant.
Vilket hjälmfabrikat?
Vilken modell?
Vilken glasögonputs,
Fabrikat?
Modell?

Brukar själv dra över med diskmedel, sedan skölja av med vatten.
Geggat, lägger över blött toapapper eller blöt wettexduk och så får det stå nån kvart och blötas upp.
Sedan skölja av med vatten.
Och torka torrt med toapapper.

Börjar bli intressant.
Vilket hjälmfabrikat?
Vilken modell?
Vilken glasögonputs,
Fabrikat?
Modell?

Brukar själv dra över med diskmedel, sedan skölja av med vatten.
Geggat, lägger över blött toapapper eller blöt wettexduk och så får det stå nån kvart och blötas upp.
Sedan skölja av med vatten.
Och torka torrt med toapapper.

Tidningspapper eller tunn handduk. :tummenupp

Då ska vi se... HJC IS17, glasögonputs utan alkohol ( för plastlinser ). Brukade ju göra på detta sätt med samma tillvägagångssätt. Ska kolla upp märket på putsen. Vet bara att jag inhandlar den på optica-kedjan.
Jag kan ju inte svära på att jag satt tillbaka allt rätt, men antingen så sitter visiret som det ska och fungerar, eller så trögar det och låter illa när man manövrerar det. Nu fortsatte det bakåt förbi stoppläget och lossnade först på ena sidan. Då tog fartvinden det, och det for av.

Slutet gott, allting gott tack vare föredömliga säljare. Nytt visir och en kontroll att det inte kan hoppa av.

Nej, det gjorde han inte. Först efteråt som jag insåg att det var ett specialplast i pinlocken. Hade jag vetat det, så hade jag varit försiktigare med vilket medel jag använde, samt hur jag valde att torka det. Visade sig vara jättekänsligt mot repor.

Nej, det gjorde han inte. Först efteråt som jag insåg att det var ett specialplast i pinlocken. Hade jag vetat det, så hade jag varit försiktigare med vilket medel jag använde, samt hur jag valde att torka det. Visade sig vara jättekänsligt mot repor.

Japp, har märkt det på mitt också. Ska sluta stoppa handskarna i hjälmen och inte låta spännet flyga runt. Har fått en del repor på mitt pinlock.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!