Har jag haft sönder någonting?

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
I samband med däckbyte tyckte jag att bromsarna inte returnerade som dom skulle vilket i sin tur ledde till att jag rengjorde broms kolvarna (trasa och spolarvätska) Då jag skulle trycka ut kolvarna maximalt så hjälpte en kompis mig att bevaka så jag inte tryckte ut kolvarna ur oken då jag pumpade ut dom så vi skulle komma åt att rengöra dom, Givetvis så lyckades vi trycka ut en av kolvarna :huvet :( Jag satte dit alltihopa igen och gjorde en luftning av bromsarna, Nu har jag fått känslan av att dom känns lite mjuka efter luftningen, Finns det någon risk att jag har skadat något eller är det luftningen som inte är bra genomförd?

Kanske svårt att svara på men finns det några nyttiga tips ,eller har du lyckats med något liknande?

SvartR1a skrev:
I samband med däckbyte tyckte jag att bromsarna inte returnerade som dom skulle vilket i sin tur ledde till att jag rengjorde broms kolvarna (trasa och spolarvätska) Då jag skulle trycka ut kolvarna maximalt så hjälpte en kompis mig att bevaka så jag inte tryckte ut kolvarna ur oken då jag pumpade ut dom så vi skulle komma åt att rengöra dom, Givetvis så lyckades vi trycka ut en av kolvarna :huvet :( Jag satte dit alltihopa igen och gjorde en luftning av bromsarna, Nu har jag fått känslan av att dom känns lite mjuka efter luftningen, Finns det någon risk att jag har skadat något eller är det luftningen som inte är bra genomförd?

Kanske svårt att svara på men finns det några nyttiga tips ,eller har du lyckats med något liknande?

Hmm... Kanske bara nojig? Det brukar man ju bli =)

R1-Night-Rider skrev:
Hmm... Kanske bara nojig? Det brukar man ju bli =)

Några tips på hur man kan lufta bromsarna? Jag försökte hitta tråden med killen som använde en spruta för att få ut luft ur systemet men hittade inte

Jo jag är nog rätt nojjig :lol

Tycker helt klart att det låter som luft i systemet. Behöver inte var mycket för att känslan ska "svampa" till sig. Bara på igen. Har i och för sig inget tips på hur man på ett bra sätt luftar efter att man pillat bort kolvarna, men det finns det garanterat någon annan här som gör.

// Wip

Försök göra så att du har luftningsstället så högt upp som möjligt, luften är lätare an bromsvätskan så den stiger till högsta punkten.
Alltså lägg nästan hojen ner när du luftar, se bara till att inte primärcylindern inte suger luft

Lufta riktligt, lite bortslösad bromsvättska är ju ingen fara.

/R

Last edited:
SvartR1a skrev:
Några tips på hur man kan lufta bromsarna? Jag försökte hitta tråden med killen som använde en spruta för att få ut luft ur systemet men hittade inte

Jo jag är nog rätt nojjig :lol

Häng upp systemet under natten med bromshandtaget intryckt, så blir du av med det sista.

björn

Tanx guys :tummenupp Jag får nog lufta vidare och hoppas på att det löser sig :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D