Har jag gjort bort mig nu?!

supreeme

knäskrapar nästan..
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
En gammal
Jaha, nu har jag hastigt och lustigt gått och lagt ett vinnande bud på en gsxr1000 k3. Ska och kolla på den på tidsdag och om allt från beskrivningen stämmer är det väl bara att ta hojen och åka hem.

I eftertänksamhetens stun har det dock dykt upp ett par saker som får mig att undra...

Hojen skall enligt beskrivning vara i bra skick, frånsett en läckande stötdämpare, vilket enligt verkstad skall kosta typ 1500 spänn att packa om, samt ett litet ventiltick. Den har gått 1700 mil så jag tänkte lämna in den och ställa ventiler och kolla så allt är schysst..

Det sitter dock ej orginalkåpor på, utan dessa är helt svarta, samt en uppsättning krachkåpor finns till. Dämparna är från Öhlins både fram och bak, plus ett Acaprovic helsystem och PCIII. Orginal ljuddämpare plus lite småplock finns också.

Det som är lite skumt är att första godkända besiktning är julafon -02, dvs då den blev inreggadenligt vägverket. Sen togs den i trafik första gången juni -05 och nästa besiktning är först -09? Men det är enligt vägverket så det är väl bara å köra antar jag..

Får dock inte tag på killen som haft hojen innan mig, antar att han gjort konkurs då det är ett kreditbolag som ägt den innan auktionsfirman..

Frågan är då, har jag, eller håller jag på att köpa en sönderkörd banhoj som gått mer än 1700 mil, varit i backen 11 gånger och servats oregelbundet??

Vad ska jag kolla efter, menar det är ju en hoj gjord för bana, men den känns ju inte lika attraktiv om det är en fd tävlingshoj...

Några förslag?:confused:

Många gånger sköts banhojar bättre än de som slangas/stuntas med på gatan.
Om det nu är en banhoj så kolla efter skador på ram gaffel fälgar kylare mm annars är det typ samma man ska kolla när man köper en vanlig gathoj.

Vad jag har kunnat läsa mig till finns i det inte så mycket kända fel på den modellen, vet nån något sådant som man borde kolla efter?? Tacksam för alla svar jag kan få..

För att kolla om det har varit en banhoj så kan du titta efter najade bultar och efter hål borrade i undersidan av svingen, på kedjesidan, där den s.k. hajfenan har suttit.

Öhlins både fram & bak, kraschkåpor (samt inga originalkåpor) och i viss mån helsystem talar för att det rör sig om en f.d (rejsad) banhoj IMO. En eller ett par av ovanstående kunde varit ok på en hoj som bara rullat gata. Sedan det där med över tre år mellan inregistrering och tagen i trafik låter som att den skulle vara tävlad/rejsad mellan dessa tidpunkter.
I övrigt så instämmer jag med Paco & Slangarn, kolla efter najningshål på de punkter han nämner samt borrhål i undersidan av svingen. Det kan mycket väl vara en fin & välskött hoj, men det känns ju alltid bra att känna till en hojs historik före köp. Ställ frågor (i den mån det går) & kolla ordentlig.

Sedan så vill jag minnas att Suzukis kamkedjesträckare ofta kan fallera (resulterar i tickande missljud), men det skall vara både enkelt och billigt att byta ut.

Känns ju som den varit med och gått en del på bana med tanke på utrustningsnivån.. Sitter dock gatkåpor på med uttag för lyse etc..
Är ju fina grejer som kostat mycket pengar, frågan är bara om hojen är
värd det jag får betala, 65k...

Är det inte också troligt att man byter ut sånt som är najjat? Hade förresten inte en aning om att man gjorde så, men det kan man ju isf påpeka att detta är en fd rejshoj, ingen gathoj som det det står i auktionen..

Nån som vet vad det är för serviceintervall på de hojarna, servicebok finns såklart inte, men det är ju så på många hojar.

Usch, känns som jag håller på och besanna mina farhågor helt, den har säkert bara körts på bana.. Inte kan det stämma annars med besiktningsintervallet.
I trafik -05 och nästa besiktning -09, eller är det 5 år på nya hojjar?

låter som en strulhoj....

Mitt råd: försök släppa denna ut huvudet o lägg ett bud på ett annat objekt!

Gå på magkänslan!

Känns ju som den varit med och gått en del på bana med tanke på utrustningsnivån.. Sitter dock gatkåpor på med uttag för lyse etc..

Är det inte också troligt att man byter ut sånt som är najjat? Hade förresten inte en aning om att man gjorde så, men det kan man ju isf påpeka att detta är en fd rejshoj, ingen gathoj som det det står i auktionen..

Nån som vet vad det är för serviceintervall på de hojarna, servicebok finns såklart inte, men det är ju så på många hojar.

Usch, känns som jag håller på och besanna mina farhågor helt, den har säkert bara körts på bana.. Inte kan det stämma annars med besiktningsintervallet.

Såg också den där hojen. Tyckte dock att det var lite för många frågetecken.. De brukar dock, enligt bekanta, vara nästan övernitiska med besiktningarna(av bilar). Tror att de har någon policy som säger att du inte skall hitta några oupptäckta fel...?

Jo jag har också hört av polare att de är noggranna/petiga när de besiktar bilar iaf. Men sen är det lite klurigt, verkar som om deras "garanti" mot oupptäkta fel inte gäller exempelvis försäljningar från kreditbolag. Dock står auktionsfirman (KVD) som ägare just nu, så det bör gälla. Men då måste man ju öppna hojjen för att se exempelvis ovanligt mycket slitage på motorn, och dessa pengar tror jag inte man kan få tillbaka...

Vill ju ha hojjen, och om jag ångrar mig utan att kunna påvisa att den skiljer sig väsentligt från objektbeskrivningen får man betala 2500 bagare.. Men det kanske det är värt om man inte är överrens med dem i slutänden..

Känner bara att jag inte till 100 % kan bedöma vad som är bra eller dåligt skick på en hoj som gått 1700 mil.. Kan en hoj gå 1700 mil på enbart bana på 5 år, och är det i så fall med största sannolikhet bara skrot kvar maskinellt??

Beställd av firma och förreggad sent -02,stått osåld tills juni -05 därefter såld till ett förmånligt pris och köparen har lagt restpengarna på lite godis skulle ju kunna förklara det mesta,första besiktningen blir ju 4år efter ibruktagandet.

Är det en kk så lär de enda originalprylar som han skickat med vara de som han inte hann få undan,samma gäller kreditåtertag,bättre sälja sådant själv.

Henrik

Last edited:
Vill ju ha hojjen, och om jag ångrar mig utan att kunna påvisa att den skiljer sig väsentligt från objektbeskrivningen får man betala 2500 bagare.. Men det kanske det är värt om man inte är överrens med dem i slutänden..

Nu vet jag inte vad för auktion det här är, men enklaste alternativet är ju att spela dum, och blåneka att du lagt något bud öht (traderastilen).

Alternativ två, som är ärligare, är ju att slanta 2500:-, för skulle det vara en strulhoj kommer du knappast undan så billigt.

Brorsan köpten sin K3 för 64k i fint skick med acro helsystem, luftfilter och pcIII ej bankörd och 2700mil på mätaren, så 65k känns lite väl mkt för den där nog för att det var lite godis till den.

Annars vet jag av en gixx k3a med 1550mil på mätaren.
Blå/vita kåpor med en liten repa på toppkåpan.
Körde mina första bandagar med hojjen.

Olja och filter bytt ofta!, Ventilspel kontrollerat vid 1550mil (ska göras vid 2400mil). Ifylld servicebok. Dock inget godis på den förutom kn-filter.

Vi har en k5a som bankördes av en tidigare ägara.. Har fungerar klockrent och inte haft tillstymmelsen till probelm med den. Visserligen så vet vi att ägaren var väldigt noga med skötsel, oljebyten, mm... Så bara det att den kanske gått på bana behöver inte betyda att den är skrot.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul