Har jag en spricka i ramen?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Som rubriken lyder, är det vi ser på bilden en spricka i ramen?

Lacken har inte spruckit utan den buktar ut, om jag skrapar på den så verkar det vara metall under, typ som om det satt gjutskägg kvar när ramen lackades. Men det kanske bara är metallen på ena sidan som har rest sig? Hur jag kan kolla om det är en spricka eller inte? Finns det någon bra metod?

Ser onekligen ut som gjutskägg. Vill du vara säker så är väl det bästa att slipa bort färgen på en liten bit (hur kul nu de e...).
Titta på andra 954:or, har du gjutskägg så har säkert någon annan det med.

Det går ju alltid att röntga, men det kostar å andra sidan troligtvis mer än att lacka om ramen efter att ha slipat och tittat (eller tom. så mycket som en ny ram, om du inte har kontakter).

Nej.
Det är inte en spricka.
Jag förklarar det senare i em när du dyker upp.

Det går ju alltid att röntga, men det kostar å andra sidan troligtvis mer än att lacka om ramen efter att ha slipat och tittat (eller tom. så mycket som en ny ram, om du inte har kontakter).

Nog för att röntgen är dyrt, men så farligt är det inte :)
Vårat timpris enl. lista ligger på mellan 7-800:-/h och ett sånt här jobb tar väl ca:30-60min.

Kan du inte förklara det här också, så att vi andra får ta del av kunskapen?

Annars kanske jag kan förklara när jag kommer tillbaka från Dr.Bike under eftermiddagen. Å andra sidan kanske jag inte begriper ett ord av förklaringen... :)

Det där är gjutskägg, uppkommer utav att det blir en skrav mellan två gjutformar eller sk "kärnor". Normalt brukar man "rensa" bort sådanna beroende på storlek.

Inget du behöver oroa dig för.

/B

Nog för att röntgen är dyrt, men så farligt är det inte :)
Vårat timpris enl. lista ligger på mellan 7-800:-/h och ett sånt här jobb tar väl ca:30-60min.

Tänkte inte på att man kan ta objektet till er, jag har haft med lite större objekt att göra, då får man ju ta dit er på plats. Tar ju lite tid...

Tusen tack för alla svar! Nu kan jag sova lite bättre än jag gjorde i natt när jag försökte få in ett rambyte i budgeten :)

Om det står ut så är det garanterat gjutskägg, vilket det ser ut att göra. Dessutom brukar sprickor uppstå precis inpå en svets.

Råkade bli dubbelpost här..:va

Last edited:
Kan du inte förklara det här också, så att vi andra får ta del av kunskapen?

Sådärja - tillbaka.

När man gör en gjutplugg (an avbild av det man ska gjuta) i detta fallet styrhuvudet, så består denna plugg av flera olika delar. Ibland oxå två eller flera olika material.
Mellan dessa blir en del oundvikliga skarvar, och där tränger det sedan ut lite av form-materialet som kan vara exempelvis en cementliknande sandform.
När så gjutningen sker så fyller metallen ut dessa oönskade fåror.

Är de så här små kan det väl kvitta. Det är ett skönhetsfel dock, och lite olikt Honda att låta sådant passera.

Helt ofarligt dock.

Gjutskägg!

Du köpte väl bullar till Dr.Bike?

Nej det gjorde han inte!
Jag har surat hela em här nu... :mad:

:D

Last edited:
Det där är gjutskägg, uppkommer utav att det blir en skrav mellan två gjutformar eller sk "kärnor". Normalt brukar man "rensa" bort sådanna beroende på storlek.

Inget du behöver oroa dig för.

/B

Eh - ja, just det. Kortare och bättre svar! Sorry, såg inte ditt svar innan jag kastade mig in i tråden igen. :)

Gjutskägg!

Du köpte väl bullar till Dr.Bike?

Aj då, det glömde jag :rodnar Blir till att kolla bromsarna när jag hämtar hojen så att de inte är "preparerade".

Han hade för övrigt samma invändningar mot min frambroms som du hade, ingen av er verkar gilla när man kan trycka in bromsgreppet hela vägen in mot handtaget :) Och då hade jag ändå gjort några mindre lyckade försök att lufta den och på köpet fått bromsvätska över hela tanken så jag måste lacka om den...

Får köpa bullar tills imorgon när jag ska hämta hojen. Någon speciell sort? Gifflar? Kubbar?

Jajaja bla bla bla... du äter fikabröd du!
Å jag jobbar!

Nu är hans hoj klar iaf!

Du är för snabb, jag är van märkesverkstäder; "Lämna hojen på måndag så kan du hämta den på tisdag. Om två veckor. Då borde vi hunnit byta både oljan och filtret. Om vi har oljan och filtret på lager. Annars kan det dröja två veckor extra för då går mecken på semester i slutet av Juli."

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...