Har jag efterjusterbar kamkedjesträckare? yamaha xj600n -96*bild*

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Det ser ut som på bilden jag bifogar.
Är det en sån man kan skruva ut och skruva in igen för att på så sätt spänna kedjan lite?
Hur isåfall gör man exakt?

Mvh

Bifogat

• DSC00212.JPG
    DSC00212.JPG
    106.1 KB · Visningar: 104
sEiKo skrev:
2150650 Det ser ut som på bilden jag bifogar.
Är det en sån man kan skruva ut och skruva in igen för att på så sätt spänna kedjan lite?
Hur isåfall gör man exakt?

Mvh

Nej det där är en automatisk.
En manuell sträckare har en lång skruv med en kontramutter på
och dom bruar vara blå eller rödeloxerade.

Precis, men går dom att "efterspänna" som jag försökte förklara?

sEiKo skrev:
2153045 Precis, men går dom att "efterspänna" som jag försökte förklara?

Nej, det går inte vad jag vet, eller så är det i alla fall inte tänkt så. Man kanske kan mecka isär den och spänna på något sätt, men jag skulle inte våga mig på det.

Den där ser exakt likadan ut som min sträckare, och den är automatisk. Bakom skruven sitter en fjäder, som trycker på lite mekanik i sträckaren. Den kan däremot inte backas utan att skruvas bort helt (hela spännaren).
Jag vet inte hur fort en fjäder tappar sin spänst, är väl möjligt att din fjäder inte trycker lika hårt som när den var ny. Jag gissar angående fjädern alltså, men tycker den borde hålla många år.

Om du börjar montera bort hela spännaren så måste den tas bort HELT! Så fort man börjat släppa på den kommer automatiken att spänna kedjan mer, och som jag skrev går det inte att backa (utan att först ta ut sträckaren och "nolla" den). Så skruvar man då tillbaka spännaren kommer kedjan spännas för hårt!!

Vad kan det mer vara som ger ett tickande skrammel vid tomgång och varv under 2000? Hur mycket ska växellådan låta?
Det blir tystare när man kopplar ur, nåt man kan justera?
Hojen har gått 4000mil cirka, alla milen av tjejer.

sEiKo skrev:
2154673 Vad kan det mer vara som ger ett tickande skrammel vid tomgång och varv under 2000? Hur mycket ska växellådan låta?
Det blir tystare när man kopplar ur, nåt man kan justera?
Hojen har gått 4000mil cirka, alla milen av tjejer.
Jag har läst och letat massor för jag tycker min hoj låter illa, börjar inse att det är fullt normalt.
Eftersom ljudet blir lägre när du kopplar ur så står nog kopplingen för en del av ljudet, så länge det inte rasslar/tickar ordentligt är det antagligen bara tuta o köra..
Testa att gasa till och sedan släppa, rasslar det precis efter att du släppt så kan det vara kamkedjan som är dåligt spänd.
Ventiler tickar alltid, över 2000rpm hör du det säkert bara inte.

Om tickandet inte är särskilt högt så är det troligtvis inga problem. Men jag är inget proffs, skriver bara vad jag läst/hört/lärt..

(min hoj är ännu mer mysko, tickar ganska normalt när den är kall, tickar mer och värre (på ena sidan) när den blir varm :va ).

Trist, kan man "isolera" (o)ljudet på nåt vis, hade en köpare som bangade ur pga. ljudet som jag förklarade som normalt, driftsrelaterat biljud som p.g.a. luftkylning hördes mer men det ville dom inte gå med på.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg