Har jag blivit blåst? Söker: Peter Eriksson norge/swe

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000 -05
Känner att jag får ta hjälp av sporhoj nu. Börjar bli riktigt grinig.

Köpte en Suzuki 1000 -03 av en Peter Erikssson som bodde i norge men som är uppvuxen i Sverige.

Då jag kom upp till norge för att köpa min MC så höll han på att flytta i huset och hittade därför inte service häftet till den importerade hojen. Då han verkade mycket seriös så skrev jag in i kontraktet att han skulle skicka den till mig inom 4 månader... Han skrattade då lite och sa att nog skulle han skicka den innom 3veckor.

Efter 1 månad började jag ringa honom. Han sa då att han hittat serviceboken och att han skulle skicak den så snart som möjligt. Ringde igen efter 2veckor. Han hade då haft mycket att göra och skulle nu genast skicka den.

Jag frågade honom flera gånger
PHP:
"är det så att du ljuger nu och att du inte har någon service bok så säg det istället så slipper vi vela"
men han menade bestämt på att han minsan hade den och täntke skicka den.

Nu har det gått 3månader och han svarar inte längre på det nummer som jag har (ett norskt mobil nummer ev. svenskt men med norsk telefonsvarare.)

Min första fråga är ju ifall någon känner denna person och kanske kan förmedla en kontakt?

Mina andra fråga är om någon kan tipsa eller hjälpa mig hur jag kan gå vidare för att spåra upp ett nummer till honom? Har personnummer på honom samt på hans mamma som är bosat i Sverige.

Kanske lättat att börja spåra hans mor då hon är bosatt i Sverige, men känns lite dumt att gå den vägen och börjar därför med att försöka få tag in något nummer till honom, även om han är bosatt i Norge.

Tack påförhand. För att inte hänga ut någon för mycket så kan ni ta känsliga saker via PM.

UrbanTiger skrev:
2420145 Sug fetpurjo Peter Eriksson :finger

Men den där Peter Eriksson har ju blåst hela svenska folket med sina påhitt:D

Kunde inte låta bli så här i valrörelsen..:tungan

Har jag missuppfattat det, eller handlade hela denna uthängning om en servicebok?

Såhär gör man (så du vet till nästa gång):

Ponera att du ska köpa hojen för 50000. Säljaren "hittar inte" papperen som hör till. Då skriver ni in i kontrakter att du betalar 48000:- nu och resterande 2000:- när papperen kommit i din hand. Då jävlar ska du se att det blir intressant för säljaren att rota fram papperen!

En fullstämplad servicebok drar ner priset i mina ögon. Då är det 100% säkert att en stressad mc-mek(som inte bryr sig för 5 spänn om hojen) har servat den från början till slut.

HanneZ skrev:
2420563 En fullstämplad servicebok drar ner priset i mina ögon. Då är det 100% säkert att en stressad mc-mek(som inte bryr sig för 5 spänn om hojen) har servat den från början till slut.

Men då är det bara du isåfall. Även om jag vet att jag gör jobbet bättre än någon på verkstad (nu är det iofs inte så) så vet ju inte nya ägaren detta och skiter fullständigt i om du har servat den själv, utan servicebok så är den kass. Det drar helt klart ned priset, speciellt på en inmporterad hoj där man MÅSTE ha alla originalpapper från det att den var ny. Annars är det ju bara ren idioti att köpa en importhoj.

Dee_cati skrev:
2420669 Men då är det bara du isåfall. Även om jag vet att jag gör jobbet bättre än någon på verkstad (nu är det iofs inte så) så vet ju inte nya ägaren detta och skiter fullständigt i om du har servat den själv, utan servicebok så är den kass. Det drar helt klart ned priset, speciellt på en inmporterad hoj där man MÅSTE ha alla originalpapper från det att den var ny. Annars är det ju bara ren idioti att köpa en importhoj.
Jag tror det är fler än jag, iaf dom som sett hur det går till på en del mc-verkstäder i landet. På en importhoj är det ännu större risk att hela serviceboken är fusk. Jag själv har blivit erbjuden att få stämplar i efterhand.

Dee_cati skrev:
Det drar helt klart ned priset, speciellt på en inmporterad hoj där man MÅSTE ha alla originalpapper från det att den var ny. Annars är det ju bara ren idioti att köpa en importhoj.
Yeah! Jag är en idiot som har en importhoj utan servicebok och papper sedan den var ny! :tungan :yoparty

HanneZ skrev:
2420686 Jag tror det är fler än jag, iaf dom som sett hur det går till på en del mc-verkstäder i landet. På en importhoj är det ännu större risk att hela serviceboken är fusk. Jag själv har blivit erbjuden att få stämplar i efterhand.

ALLA originalpapper iofs, givetvis kan man annars fuska med en servicebok.
Och det är bara att inse, marknaden sjunker avsevärt för dig när du ska sälja om du inte har alla dessa papper, något annat kan du inte säga.
Men ok, ska man ha hojen i kanske 4-5 år så kvittar det för då är den ju inte värd så mycket sen, men vem fan har en hoj mer än en säsong :rolleyes:

HanneZ skrev:
2420563 En fullstämplad servicebok drar ner priset i mina ögon. Då är det 100% säkert att en stressad mc-mek(som inte bryr sig för 5 spänn om hojen) har servat den från början till slut.

Sant, men då är det bra att iaf häfta in kvitton på delar man köpt till varje servicetillfälle! Det skulle jag nöja mig med.

Servicebokens vara eller inte vara... Tråden handlade väl om att han garanterades serviceboken vid ett hojköp. Strunta nu i värdet av hojen med eller utan boken. Han betalade 1 kr för hoj med servbok, inte 1 kr utan bok. Kolla med skatteverket på personnummret, det kan man väl. Annars gå via hans kära mor.

PGH skrev:
2421027 Servicebokens vara eller inte vara... Tråden handlade väl om att han garanterades serviceboken vid ett hojköp. Strunta nu i värdet av hojen med eller utan boken. Han betalade 1 kr för hoj med servbok, inte 1 kr utan bok. Kolla med skatteverket på personnummret, det kan man väl. Annars gå via hans kära mor.
Det va Blip's inlägg som startade debatten om serviceboken eller inte servicebok

HanneZ skrev:
2421041 Det va Blip's inlägg som startade debatten om serviceboken eller inte servicebok

:tungan Jag värdesätter själv fullstämplad servicebok. Det kan vara slarvigt genomfört. Men det kan lika gärna vara kasst gjort av en hemmamek med sönderdragna gängor osv. Jag litar mer på meken.

HanneZ skrev:
2421041 Det va Blip's inlägg som startade debatten om serviceboken eller inte servicebok

Jag tyckte bara tråden kantrade över till en disk. om servicebokens värde istället för att hjälpa personen som ville ha hjälp med att leta rätt på den sökta personen. Inte direkt riktat till ngn specifik person alls. Dock tycker jag också en egen disk. om servicebokens värde är intressant.

PGH skrev:
2421220 Jag tyckte bara tråden kantrade över till en disk. om servicebokens värde istället för att hjälpa personen som ville ha hjälp med att leta rätt på den sökta personen. Inte direkt riktat till ngn specifik person alls. Dock tycker jag också en egen disk. om servicebokens värde är intressant.

Har har man suttit i ca 18h nu och varit berädd att pumpa ut personnummer =) men bara ett PM hittils och det spåret håller jag på att följa upp...

HanneZ skrev:
Haha du är lite som min far.
Det första han gjorde efter första servicen var att göra om allt dom gjort på servicen.
Och tro fan dom hade slarvat, stiftet satt så löst så det var ett under han kom hem på den.

(Han lämna in den på service enbart pga av garantin)

Freddola skrev:
2422197 Haha du är lite som min far.
Det första han gjorde efter första servicen var att göra om allt dom gjort på servicen.
Och tro fan dom hade slarvat, stiftet satt så löst så det var ett under han kom hem på den.

(Han lämna in den på service enbart pga av garantin)
Far din är en vis man! :)

Haha nä men som sagt, jag har fått erfarenhet av hur det går till på mc-verkstäder och det är fan skrämmande.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg