Har jag blåst en kolv??

Bosse.B

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Yamaha R6 -02, Yamaha yzf 450 -05
Har en R6 supersport -02 som jag körde licenskurs på gälleråsen i går.Hojjen gick bra hela förmiddagen, körde 2a passet efter lunch och tempot hade ökat ganska rejält. Jag hade fulla varv på start/mål rakan när jag kände att den tappade orken.Jag slog av gasen och tog mig sakta runt banan och lyssnade efter missljud men det lät som att den hade lagt av på någon cylinder. Jag kollade gnistan och den var fin på alla 4 men jag satte ändå i nya stift men ingen skillnad. Någon som har några bra tips på vad som kan vara fel??

I stort sett vad som helst kan vara fel...

Men gör kompressionstest på motorn. Visar det högt och bra samt jämna värden så rengöring av förgasare, kontrollera bränslepump.

Dåligt värde eller ojämna värden skadad kolv, ventiler, cylinder, vevlager, topplockspackning tex.

Töm ut oljan och kolla att inte massa spån följer med. Spån = dåligt lager...

Kontrollera kompet på samtliga burkar. Verkar som om en ventil blivit sned.

Edit: Lite sen

Låter som du tappar komp, tror på ringar. gör komptest!
du kan ochså bränt hål på en kolv..

Gjorde nyss ett komptest och det var som jag befarade, inget komp på 3ans cylinder. Fy fan vad trist.

Kan ju hoppas du har mer tur än vad jag hade i Anderstorp...
Har bytt motor och snart dags för licenskurs, hoppas det håller denna gången:gnissla
visabild.php

visabild.php

Last edited:
Gjorde nyss ett komptest och det var som jag befarade, inget komp på 3ans cylinder. Fy fan vad trist.

Kolla ventilspelen på den cylindern. Håll tummarna för att det är en ventil som fått en smäll av kolven och inte en kolv som rasat.
Trist är det.

Dags att riva bort topplocket och beskåda hur det ser ut.

Men se det positivt du kommer ha en motor i bra skick sedan :pannkyss

'Nollställ' motorn innan du börjar riva, kontrollera noga hur märkningar på vevaxel och kamaxlar är. Förstärk med lite färg om de är dåliga, ta kort på dem också så kommer monteringen sedan gå smidigt.

Kan ju hoppas du har mer tur än vad jag hade i Anderstorp...
Har bytt motor och snart dags för licenskurs, hoppas det håller denna gången:gnissla
visabild.php

visabild.php

Det där såg ju inget vidare trevligt ut, det är bara att hoppas att jag har lite mera tur än vad du hade. Nu ska jag bara bryta ihop en stund och sen är det väl bara att börja riva skiten. Lycka till på kursen.

Nu är den nermonterad och det var en lyftare som hade exploderat och en avgas ventil som har skurit. Hålet för lyftaren är förstört så jag måste nog ha en ny topp, eller är det nån som vet om man kan laga det?? Om nån har en topp att sälja till en R6 -02 så hör av er.
Bosse 070-2916701

Nu är den nermonterad och det var en lyftare som hade exploderat och en avgas ventil som har skurit. Hålet för lyftaren är förstört så jag måste nog ha en ny topp, eller är det nån som vet om man kan laga det?? Om nån har en topp att sälja till en R6 -02 så hör av er.
Bosse 070-2916701

Beror ju på hur det är förstört om det går att laga.

Och även vad som är prisvärdast.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...