Har iPad mini wifi GPS eller inte?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
Som fråga lyder, den hittar min position både i TomTom och Waze, men det går inte att starta en ny rutt pga dålig GPS-mottagning.
Den har bara wifi, inte 3G.

Gissar att den är uppkopplad till ett nätverk då den hittar positionen?
Har svårt att tänka mig att det skulle vara GPS i den, det har det inte varit i nån annan iPad wifi.

Gissar att den är uppkopplad till ett nätverk då den hittar positionen?
Har svårt att tänka mig att det skulle vara GPS i den, det har det inte varit i nån annan iPad wifi.
Näe, inte har den gps inte, men det är ju mysko att den kan hitta min position ute på stan utan att jag har valt att koppla upp mig mot ett wifi-nätverk.

Mysko grejer dom där klösbrädorna :va

kan ha fel men är det inte så att den inte behöver koppla upp sig för att hämta information om platsen hos wifi-nätet (om nätet nu sänder ut info)?

Har förvisso inte en iPad men jag vet att på min Android-lur så står det i Google Maps "slå på wifi" som ett av sätten att få bättre positionering när den t.ex. pga tak ej får bra pejl på gpsen. Hur det funkar vete tusan men när jag testat (förvisso utomlands) så blir det faktiskt bättre position än att bara fråga radionätet.

Bara ringa FRA och fråga var du befinner dig, dom vet! :rolleyes:

Har förvisso inte en iPad men jag vet att på min Android-lur så står det i Google Maps "slå på wifi" som ett av sätten att få bättre positionering när den t.ex. pga tak ej får bra pejl på gpsen. Hur det funkar vete tusan men när jag testat (förvisso utomlands) så blir det faktiskt bättre position än att bara fråga radionätet.

Bara ringa FRA och fråga var du befinner dig, dom vet! :rolleyes:

Den hämtar satelliternas position på ett ungefär så GPS-modulen vet var den ska kolla och därmed slipper scanna av överallt? :va

Den hämtar satelliternas position på ett ungefär så GPS-modulen vet var den ska kolla och därmed slipper scanna av överallt? :va

Ja fast i detta fall verkade GPSen vara helt av pga någon skum ny konfiguration i Android4.1/.2 och ändå blev det bättre precision med WLAN. Eller så drömde jag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park