Har IF egna lagar??

Om du inte hittar en bra försäkringspremie , ställ av och kör ändå.
Man blir så jävla trött på vv tff försäkringsbolag alla system , höjningar och skit som dom hittar på.

En försäkring ska va rättvis , tyvärr fungerar det inte så i dagens samhälle.

Man blir så jävla trött på vv tff försäkringsbolag alla system , höjningar och skit som dom hittar på.

En försäkring ska va rättvis , tyvärr fungerar det inte så i dagens samhälle.

Genomtänkt. :tummenupp

Precis. Jag har t.ex. ruttnat på alla höjningar av bensinpriset, så jag kör regelmässigt med springnota på Statoil - det är ju min medborgerliga rättighet. Samma sak med elpriserna; mycket billigare att koppla in sig efter grannens mätare. Fast de mörka makterna på ICA som vill stjäla mina surt förvärvade slantar bara för att jag behöver några kassar mat varje vecka har jag inte lyckats komma runt ännu. Ska prova med kjetting nästa gång.:D

de är några saker som ja tänker när ja läser detta.

de första är Avtalsbrott om de inte står hänvisad någonstans.

de andra som ja tänker på är Okunniga Säljare (för de är ju precis det de är.. säljare!!)

de tredje.. och här kommer kanske en liten långsökt liknelse, vi har en kompis i våran bekanskapskrets som är lite i mitt tycke - dumsnål - när vi kommer överens om att tex äta god mat tillsammans - säg c:a 10 st - kan lätt dra iväg uppåt 1000:- då vill man kanske hellst dela på de - 100:- st...
denne kompis vill då självklart äta så mkt som möjligt för sina 100:- och äter nästan tills han spyr bara för att tjäna på de och äta mer än alla andra och därmed äta för - säg 120:- förstår ni vart ja vill komma?...
... en försäkring baseras bla. på hur ofta man kör, vart man bor, viken hoj man kör..
låt oss säga att jag och min tvilligbror (som ja inte har) bor i en stad med 2 invånare, (bara för att ni lättare ska förstå vad jag menar) köper likadan hoj försäkrar den i samma försäkringsbolag, med enda skillnaden att jag helårsförsäkrar min för 1000:- månaden och min bror för 2000:- för en avställningsbar. och vi kör 6 månader på ett år, och bara på helger (= lika stor risk i trafiken) - lika mycket med andra ord = 12000:- året....
..börjar sedan min bror ställa av/på, ja då tjänar ju han på att ställa av hojen på veckorna och ställa på den på helgerna, och vem får betala de i slutänden om försäkringsbolaget INTE tar ut en avgift för av och påställning, jo de är JAG :huvet

det fjärde jag tänkte på är varför försäkringsbolagen inte har "helg försäkring" eller liknande..
och skulle man råka ut för en olycka på en vardag... ja lägg på 10000:- på självrisken

EDIT: ska man tjäna på en försäkring ska man köra varje dag och så mkt som möjligt i tätbebygtområde/städer utan att råka ut för en olycka så har man ju tjänat som mest av sin försäkring

EDIT 2: ja jag är också less på alla höjningar inkl lönehöjningar :tungan

Last edited:
Jag tycker iaf att du Blomquist skrev ner det hela på ett underhållande sätt.
Surt att det är som det är men tack för skrattet :).

Tycker inte du ska låta IF komma undan med sitt "vi har mumbojumbo regler i datorn". Be att få ut dom reglerna i pappersform, verkar ju högst tveksamt att dessa regler finns alls.

de är några saker som ja tänker när ja läser detta.

de första är Avtalsbrott om de inte står hänvisad någonstans.

de andra som ja tänker på är Okunniga Säljare (för de är ju precis det de är.. säljare!!)

de tredje.. och här kommer kanske en liten långsökt liknelse, vi har en kompis i våran bekanskapskrets som är lite i mitt tycke - dumsnål - när vi kommer överens om att tex äta god mat tillsammans - säg c:a 10 st - kan lätt dra iväg uppåt 1000:- då vill man kanske hellst dela på de - 100:- st...
denne kompis vill då självklart äta så mkt som möjligt för sina 100:- och äter nästan tills han spyr bara för att tjäna på de och äta mer än alla andra och därmed äta för - säg 120:- förstår ni vart ja vill komma?

Då ska vi se, dom första två håller jag med om. Vet dessutom att säljarna på IF har gått utbildning som personlig säljare (inte alla säkerligen dock) några kunskaper som kanske inte kommit alla till del. Det tredje däremot är jag lite tveksam till... Menar du att när jag fått godkänt att utnyttja försäkringen på ett visst sätt (ställa på och av) så ska jag inte nyttja det för att det är orättvist mot dom som inte har den möjligheten? Ungefär som att jag inte får åka skidor på bra snö för att Bosse som var uppe veckan innan hade snöbrist? Klarar dom inte av att man använder deras försäkring måste dom väl göra om sitt system och inte sälja den tjänsten mer.

Förstod jag dig rätt?

Jag tycker iaf att du Blomquist skrev ner det hela på ett underhållande sätt.
Surt att det är som det är men tack för skrattet :).

Haha, ja jag satt och skrattade åt henne för mig själv samtidigt som jag sekunden senare blev förbannade på deras system så det gick lite i vågor kan man säga :D

Last edited:
kanske skulle prova o ringa Konsumenternas försäkringsbyrå, dom borde kunna svara på om If har rätt o tokhöja premier o ändra vilkor i efterhand.:tummenupp

Det tredje däremot är jag lite tveksam till... Menar du att när jag fått godkänt att utnyttja försäkringen på ett visst sätt (ställa på och av) så ska jag inte nyttja det för att det är orättvist mot dom som inte har den möjligheten? Ungefär som att jag inte får åka skidor på bra snö för att Bosse som var uppe veckan innan hade snöbrist? Klarar dom inte av att man använder deras försäkring måste dom väl göra om sitt system och inte sälja den tjänsten mer.

Förstod jag dig rätt?

jämförelsen med snöbrist förstog jag inte riktigt... de är något man inte kan påverka.

de jag menar..
de handlar inte om att jag inte har den möjligheten, för de har jag.. ja kan välja om ja vill betala varje månad - året om - samma belopp eller betala ungefär de dubbla den tiden ja kör.
jag valde (har själv IF) att betala hela året eftersom det blir samma pengar.
de jag stör mig på är att folk utnyttjar sytem för att de blir billigare för just den individen till följd av att andra (läs mig) får betala, trotts att vi kanske kör lika mycket, och utgör samma risk.

jag väljer att ta en "oavställningsbar" bara för att ja vill inte lägga ut mer pengar under det halvåret som ja ska betala extra bensin till hojen, båten och allt va de nu är...

kanske har jag mer pengar än dig så därför årkar jag inte ställa av/på...
...eller så har du mer pengar än mig för att du orkar ställa av/på :)

Edit: de bästa för mig vore om man kunde betala försäkringen de halvår då man inte kör... på vintern med andra ord...

Edit 2: ang. att dom inte klarar att man använder deras försäkring och göra om sitt system och inte sälja tjänsten mer - kan jag bara hålla med om :tummenupp

Last edited:
jämförelsen med snöbrist förstog jag inte riktigt... de är något man inte kan påverka.

de jag menar..
de handlar inte om att jag inte har den möjligheten, för de har jag.. ja kan välja om ja vill betala varje månad - året om - samma belopp eller betala ungefär de dubbla den tiden ja kör.
jag valde (har själv IF) att betala hela året eftersom det blir samma pengar.
de jag stör mig på är att folk utnyttjar sytem för att de blir billigare för just den individen till följd av att andra (läs mig) får betala, trotts att vi kanske kör lika mycket, och utgör samma risk.

jag väljer att ta en "oavställningsbar" bara för att ja vill inte lägga ut mer pengar under det halvåret som ja ska betala extra bensin till hojen, båten och allt va de nu är...

kanske har jag mer pengar än dig så därför årkar jag inte ställa av/på...
...eller så har du mer pengar än mig för att du orkar ställa av/på :)

Edit: de bästa för mig vore om man kunde betala försäkringen de halvår då man inte kör... på vintern med andra ord...

Menar du då att trots att jag fick möjligheten att ställa av och på utan att jag skulle få någon höjning på något vis så skulle jag inte använt mig av den möjligheten?

Menar du då att trots att jag fick möjligheten att ställa av och på utan att jag skulle få någon höjning på något vis så skulle jag inte använt mig av den möjligheten?

1. jag tycker att du inte borde få höjning för att du ställer av/på

2. jag tycker INTE man ska få ställa av/på bara för att de ska bli billigare

3. att du har den möjligheten skiter jag i, tycker du jag ska köpa stulna tv, bilar, hojar, bara för att jag hhar den möjligheten, vilket även gör att försäkringarna blir HÖGRE pluss att man blir förbannad när man får sin tv, bil, hoj osv osv blir stulen....

4. är du medveten om att den möjligheten även finns för bilar?
tänk om alla snåla jävlar skulle börja ställa av och på sina bilar 46ggr om året.. de ger mer jobbtillfällen för försäkringsbolaget som medför att de behöver mer medel för löner som ska betalas med mindre pengar som du vill att dee ska vara...

Last edited:
Har inte orkat läsa igenom hela tråden.. Så det här har säkerligen redan poängterats, men iaf.

Ur ett juridiskt perspektiv kan man argumentera för att de har agerat avtalsstridigt. Du, som konsument (vilket i samtliga fall medför ett starkare skydd), har de facto direkt frågat om på-/avställningen, och fått ett svar. Detta svar var uppenbarligen en förutsättning för att du skulle ingå avtalet. Ditt agerande styrker också det faktum att du inrättat dig utifrån detta. Du skulle kunna agera mot dem och ev. kräva skadestånd (ett antal grunder man skulle kunna basera argumentationen på).

Min egen åsikt? Skit i krånglet, säg upp avtalet och välj ett annat försäkringsbolag.

En sista tanke.. Om du, eller någon annan, får ett oprofessionellt bemötande, be att få tala med någon annan. Det räcker inte med att personen i fråga säger "jag frågade min chef", prata med chefen själv. Se sedan till att få allt på papper. Hur stort problem hade det varit om du hade fått det ursprungliga löftet skriftligt? De hade, milt sagt, varit körda.

1. jag tycker att du inte borde få höjning för att du ställer av/på

2. jag tycker INTE man ska få ställa av/på bara för att de ska bli billigare

3. att du har den möjligheten skiter jag i, tycker du jag ska köpa stulna tv, bilar, hojar, bara för att jag hhar den möjligheten, vilket även gör att försäkringarna blir HÖGRE pluss att man blir förbannad när man får sin tv, bil, hoj osv osv blir stulen....

Men stjäla är väl lite annat?
Jaja, jag är inte för stöld. Tolka hur du vill.

Min egen åsikt? Skit i krånglet, säg upp avtalet och välj ett annat försäkringsbolag.

En sista tanke.. Om du, eller någon annan, får ett oprofessionellt bemötande, be att få tala med någon annan. Det räcker inte med att personen i fråga säger "jag frågade min chef", prata med chefen själv. Se sedan till att få allt på papper. Hur stort problem hade det varit om du hade fått det ursprungliga löftet skriftligt? De hade, milt sagt, varit körda.

Än så länge har ju inget egentligt hänt så att säga, ska räkna och se så att pengarna stämmer, och sen kommer jag aldrig ställa på den mer med IF-försäkring så det kommer inte bråkas vidare där för det orkar jag inte men jag blir lite överraskad över deras sätt att sköta sina affärer bara

Last edited:
Jag har inte läst hela tråden, men.. En liten fråga dyker upp i mitt huvud.. :va
Varför i hela friden ställer man av och på en motard så många gånger på en säsong? :confused:
Det kostar ju nada att helårsförsäkra en motard.
Jag betalar runt 4000:- helåret för min Kåtte.
Jag skulle aldrig falla mig in att ställa av den om det inte var så att jag inte skulle använda den på hela året dvs.

Jag har inte läst hela tråden, men.. En liten fråga dyker upp i mitt huvud.. :va
Varför i hela friden ställer man av och på en motard så många gånger på en säsong? :confused:
Det kostar ju nada att helårsförsäkra en motard.
Jag betalar runt 4000:- helåret för min Kåtte.
Jag skulle aldrig falla mig in att ställa av den om det inte var så att jag inte skulle använda den på hela året dvs.

För att min kostat precis under 10k och att jag tycker det funnits roligare saker att lägga pengarna på när jag inte kunnat köra så många dagar när möjligheten till det funnits.

Edit:
Är inte pengarna som är poängen utan hur dom kastar in nya regler som dom inte delgett mig från början.

Last edited:
varför har du if?
bilsport & mc skulle jag nog byta till om jag var du.
Inte alls dyrt Hel/hel o påställd året om. Motard går ju att åka även vintertid. :D

If´s kundhantering.. har inte dom någon kundpanel du kan klaga hos?
har ett vilande ärende jag kanske orkar börja tjafsa om igen... :)
hoppas det går bra för dig iallfall.

/z

varför har du if?
bilsport & mc skulle jag nog byta till om jag var du.
Inte alls dyrt Hel/hel o påställd året om. Motard går ju att åka även vintertid. :D

If´s kundhantering.. har inte dom någon kundpanel du kan klaga hos?
har ett vilande ärende jag kanske orkar börja tjafsa om igen... :)
hoppas det går bra för dig iallfall.

/z

Hade inget vettigt garage då men det har jag nu och det var billigt då så det ska kollas igen

För att min kostat precis under 10k och att jag tycker det funnits roligare saker att lägga pengarna på när jag inte kunnat köra så många dagar när möjligheten till det funnits.

Edit:
Är inte pengarna som är poängen utan hur dom kastar in nya regler som dom inte delgett mig från början.

Ahaa.
:)

Edit:
Jo, det fattade jag med, men det var bara den enorma mängden av/påställningar jag funderade på. :tungan
Ska man ställa av och på så många gånger så förlorar du ju nästan i tid vad du vinner i pengar. :D

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...